رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست توجیهی سامانه پایش فضای کسب‌وکار اتاق کرمان مطرح شد

ضرورت اصلاح قانون تجارت برای بهبود محیط کسب‌وکار

نشست توجیهی سامانه پایش فضای کسب‌وکار با حضور فعالان اقتصادی کرمان و معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد. در این جلسه اصلاح قانون تجارت به عنوان یک اقدام ضروری که منجر به بهبود محیط کسب وکار می شود، مورد توجه قرار گرفت.

05 آذر 1396
کد خبر : 11188
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی در نشست توجیهی سامانه پایش فضای کسب‌وکار که با حضور فعالان اقتصادی کرمان در اتاق این استان، برگزار شد با انتقاد از بی‌توجهی مدیران مبانی کشور نسبت به اهمیت بهبود محیط کسب‌وکار، گفت: بهبود محیط کسب‌وکار باید دغدغه جدی مدیران بالایی و میانی کشور باشد که به نظر می‌رسد تاکنون این اراده وجود نداشته است.

حسین میرشجاعیان حسینی، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی با تأکید بر اینکه فضای کسب‌وکار کشور به بروکراسی اداری پیوند خورده است، گفت: اگرچه در دولت یازدهم توانستیم رتبه 152 ایران در شاخص‌های سهولت کسب‌وکار را به 117 برسانیم اما در دو سال گذشته این رتبه نزول کرد و در حال حاضر به رتبه 124 رسیده است.

وی اصلاح قانون تجارت را موضوعی ضروری ارزیابی و تصریح کرد: اگرچه تغییر قانون در ایران به سختی صورت می‌گیرد اما برای بهبود محیط کسب‌وکار لازم است این قانون به‌روز شود.

میرشجاعیان حسینی با اشاره به بروکراسی‌های اداری در صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: 46 دستگاه مختلف در روند صدور مجوزها دخیل هستند، اگر یک مرجع مشخص برای صدور تمامی مجوزها تعریف شود، محیط کسب‌وکار کشور وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: 5 دستگاه استعلام دهنده کشور در مجموع 70 درصد استعلام‌ها را ارائه می‌دهند که قوه قضائیه 27 درصد، نیروی انتظامی 18 درصد، وزارت اقتصاد 11 درصد، وزارت کشور ب 9 درصد و وزارت بهداشت 5 درصد، را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین 5 دستگاه استعلام گیرنده در مجموع 78 درصد استعلام‌ها را دریافت می‌کنند که از این بین اتاق اصناف 58 درصد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 7 درصد، جهاد کشاورزی 6 درصد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 4 درصد و بانک مرکزی 3 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

این مقام مسئول اظهار کرد: در حال استقرار سامانه "دادور" برای یکپارچه‌سازی شکایت‌های مربوط به مجوزها و پاسخ به آنها، سامانه "یاور" به عنوان میز خدمت یکپارچگی الکترونیکی و سامانه "سام" برای اتصال به پنجره واحد هستیم.

در ادامه محسن جلالپور، مشاور اقتصادی استاندار کرمان با انتقاد از وضعیت محیط کسب‌وکار کشور، تصریح کرد: تا محیط کسب‌وکار مناسب نباشد، حل مشکلات یکایک بنگاه‌های اقتصادی عملیاتی نمی‌شود. در حقیقت واحدهای اقتصادی موفق در دل محیط کسب‌وکار پویا شکل می‌گیرد.

وی بااشاره به رتبه 124 ایران در آخرین رتبه‌بندی شاخص سهولت کسب‌وکار گفت: تنزل چهار رتبه‌ای ایران نشان‌دهنده پیشرفت کشورهای دیگر است که توانسته‌اند ایران را در این شاخص‌ها پشت سر بگذارند.

جلالپور در ادامه به روند دریافت مجوزها اشاره و تأکید کرد: اگر به جای تکیه بر انواع استعلام‌ها، اصل بر برائت گذاشته شود، نیمی از مسائل و مشکلات در محیط اقتصادی حل خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه