رادیو مجازی اتاق ایران - 8 مرداد 1403

فرسوده‌سازی مسکن در نبود نظارت

عباس شوکتی، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: در بازسازی بافت‌های فرسوده، در برخی موارد نبود نظارت باعث شده ساختمان‌های جدید با کیفیت پائین ساخته شوند.

08 آذر 1396
کد خبر : 11213
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

یک کارشناس مسکن گفت: حدود ۲۰ درصد از جمعیت تهران در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ساکن هستند؛ بافت‌هایی که زلزله ۶ ریشتری برای تبدیل آنها به تلی از خاک کافی است.

عباس شوکتی اظهار کرد: مدیریت بحران در کشور ما دست‌کم ۱۰۰ سال از کشورهای توسعه‌یافته عقب است. در کشوری توسعه‌یافته مانند ژاپن مساله زلزله برای همیشه حل شده است. حتی مسئولان بحران وقوع سونامی که اصلاً قابل پیش‌بینی نبود را به‌سرعت و به بهترین شکل مدیریت کردند، اما در کشور ما که بیش از ۸۰ درصد آن روی گسل قرار دارد، نسبت به این پدیده نوعی انفعال و سردرگمی را شاهدیم.

وی با بیان اینکه همواره در زلزله‌های بزرگ شاهد بوده‌ایم که مردم نقش اصلی را ایفا می‌کنند و نهادهایی مانند هلال‌احمر و سازمان مدیریت بحران به‌کندی خودشان را به حادثه می‌رسانند، اظهار کرد: درحالی‌که باید عمده مدیریت بحران قبل از وقوع زلزله‌ها صورت گیرد، اما متأسفانه پیشگیری به فراموشی سپرده‌شده و عمده تلاش و هزینه صرف بعد از وقوع حادثه می‌شود. این در حالی است که هزینه‌های پیشگیری به‌مراتب کمتر از درمان است.

این کارشناس مسکن و ساختمان گفت: در زلزله‌ای که بنا بر آمار رسمی کمتر از ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند، تیم‌های امداد و نجات و مدیریت بحران کماکان دچار سردرگمی هستند و حال باید از مسئولان عزیز پرسید که چه تدابیری برای زلزله احتمالی تهران اندیشیده‌اند!؟

شوکتی ادامه داد: حدود ۲۰ درصد از جمعیت تهران در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ساکن هستند. بافت‌هایی که زلزله ۶ ریشتری برای تبدیل آنها به تلی از خاک کافی است اما متأسفانه روند نوسازی آنها به دلایلی مانند عدم همکاری بانک‌های عامل به‌کندی پیش می‌رود.

به گفته او نکته دردناک‌تر اینکه برخی از ساختمان‌هایی که به‌جای ساختمان‌های فرسوده بنا می‌شوند، به دلیل رعایت نکردن استانداردها و ضعف نظارت از همان ابتدای بهره‌برداری در گروه فرسوده‌ها هستند و صرفاً به‌جای نوسازی فرسوده سازی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: نکته مهم اینکه به دلیل نفوذناپذیری بافت‌های فرسوده عملاً امدادرسانی در زمان بروز حادثه غیرممکن است و کار آواربرداری و بیرون کشیدن انسان‌ها از زیر آوار ماه‌ها به طول می‌انجامد. سازمان مدیریت بحران به‌عنوان نهاد بالادستی باید با کمک شهرداری‌ها و نهادهای ذی‌ربط فکری به حال تعریض معابر کند.

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم که دولت با جدیت می‌خواهد به زلزله‌زدگان وام نوسازی و کمک بلاعوض پرداخت کند که قطعاً هزینه‌های بالایی را می‌طلبد. امیدواریم ضمن تسریع در پرداخت این کمک‌ها نظارت دقیقی بر نحوه ساخت‌وساز واحدهای تخریب‌شده اعمال شود تا ازاین‌پس دل ساکنان از بیم وقوع زلزله نلرزد.

در همین رابطه