رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پدرام سلطانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران خبر داد

اتاق‌ ایران با همکاری 3 پویش مدرسه‌ساز، 130 کلاس درس در مناطق زلزله‌زده غرب می‌سازد

سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید: قرار است 130 کلاس درس در قالب 45 مدرسه روستایی از مجموعه مدارس تخریب‌شده در استان کرمانشاه، در قالب پویشی با حضور اتاق‌های بازرگانی و سه پویش مدرسه‌ساز «پویش ایران من»، «انجمن حامی» و «مهر گیتی» ساخته شود.

18 آذر 1396
کد خبر : 11313
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجشنبه گذشته پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران به همراه مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار و روسای  اتاق‌های بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران و یاسوج به کرمانشاه سفر کرد. هدف از این سفر بازدید از مناطق زلزله‌زده، مدارس تخریب‌شده در زلزله اخیر کرمانشاه و برگزاری نشستی با رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه بود.

سلطانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره جزئیات این سفر و نشست برگزار شده در کرمانشاه می‌گوید: «در این نشست قرار شد که 130 کلاس درس در قالب 45 مدرسه روستایی از مجموعه مدارس تخریب‌شده، در قالب پویشی با حضور اتاق‌های بازرگانی و سه پویش مدرسه‌ساز «پویش ایران من»، «انجمن حامی» و «مهر گیتی» ساخته شود.»

سلطانی می‌گوید: «بر اساس آماری که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه از تعداد مدرسه‌های آسیب‌دیده در زلزله اخیر کرمانشاه ارائه داد، از حدود 850 مدرسه در منطقه، 81 مدرسه تخریب‌شده است؛ 53 مدرسه از این آمار تخریب صددرصد شده و بقیه آسیب جدی دیده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «ما در قالب پویشی، ساخت 45 مدرسه را بر عهده گرفته‌ایم. البته قبل از آن هماهنگی‌ای با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در جلسه شورای روسای اتاق‌ها انجام داده بودیم و همین‌طور هماهنگی‌هایی با موسسه مدرسه‌ساز انجام شد.»

او تصریح می‌کند: «روز پنجشنبه به همراه تعدادی از روسای اتاق‌ها و تعدادی از مؤسسین مدرسه‌ساز به‌اتفاق به کرمانشاه رفتیم. در آنجا ابتدا با رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه و مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان جلسه برگزار کردیم؛ در این جلسه مسئولان مربوطه گزارشی از آخرین بازدید و ارزیابی خود را در رابطه با مدارس ارائه دادند. در این بازدیدها درصد و میزان آسیب‌های مدارس مشخص و درنهایت جزئیات انجام کار معلوم شد. بعدازآن در ارتباط با نحوه ساخت و نظام ساخت مدارس گفت‌وگو شد.»

نایب‌رئیس اتاق ایران درباره بودجه ساخت مدارس می‌گوید: «سابق بر این مدارسی که ساخته می‌شد بخشی از بودجه آن را دولت و بخشی از بودجه را نیکوکاران مدرسه‌ساز تقبل می‌کردند ولی براساس توضیحاتی که در این جلسه داده شد، هنوز بودجه دولتی برای ساخت این مدارس آسیب‌دیده تخصیص داده نشده است. در نتیجه ما به این نتیجه رسیدیم که نباید منتظر بودجه دولتی بمانیم.»

به گفته سلطانی، فرق این مدارس با سایر مدارس که قبلاً که توسط مدرسه‌سازان ساخته می‌شود این است که صددر صد بودجه را سازندگان نیکوکار و اتاق‌های بازرگانی می‌دهند.

او تأکید می‌کند: «در این پروژه ساخت سریع مدارس ضروری است تا بتوانیم در اسرع وقت، پیش از پایان سال تحصیلی امسال و یا آغاز سال تحصیلی بعدی این مدارس را آماده کرده و تحویل دهیم. ما در این جلسه نتیجه بررسی‌ها و مطالعاتی را که بخش فنی مؤسسات مدرسه‌ساز در پویش ایران من انجام داده بودند را ارائه دادیم. پیشنهادهایی برای ساخت سریع با استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته و سازه‌هایی با اسکلت‌های فلزی داده شد؛ این سازه‌ها پیچ و مهره‌ای است و سریع نصب می‌شود و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است که در زمان زلزله مجدد این‌ها مقاومت دارند.»

به گفته سلطانی این سازه‌ها سبک هستند و به‌واسطه سبک بودن این مصالح، اگر احیاناً اتفاقی مجدد بیفتد آسیبی به آن نخواهد رسید. اما سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تجربه ساخت مدارس با این سازه را نداشت، اما نظر مساعدی ابراز کردند تا به این شیوه عمل کنیم.

او درباره چگونگی انجام کار توضیح می‌دهد: «برای فاز اول کار، سه موسسه مدرسه‌ساز برای ساخت تعدادی از مدارس مذاکره کردند؛ ساخت 12 مدرسه از 45 مدرسه به‌عنوان فاز اول توسط سه موسسه پویش ایران‌من، مهر گیتی و انجمن حامی تأیید شد.»

او ادامه می‌دهد: «بعد از برگزاری این جلسات ما در قالب دو اکیپ برای بازدید از مناطق زلزله‌زده حرکت کردیم و به مدت 12 ساعتی که توانستیم در منطقه بمانیم از 20 مدرسه زلزله‌زده و نیازمند به بازسازی بازدید کردیم. سپس به کرمانشاه مراجعه کرده و گزارش و مشاهدات دو کیپ در آنجا ارائه شد. در این نشست مسئولان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همراه ما بودند.»

سلطانی می‌گوید: «قرار است هفته آینده جلسه‌ای با حضور عوامل فنی مؤسسات مدرسه‌ساز، پیمانکاران و مهندسان با حضور مسئولان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه برگزار شود تا با بررسی ملاحظات، کار آغاز شود.»

او درباره مدارس آسیب‌دیده می‌گوید: «بسیاری از مدارس آسیب‌دیده در منطقه، مدارس فرسوده و قدیمی بودند ولی مدارسی هم داشتیم که در سال 1384 افتتاح‌شده و به طور جدی آسیب دیده بود.»

 

موضوعات :
در همین رابطه