رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از یک روز پرخبر در هتل اسپیناس تهران خبر می‌دهد

بسته حمایتی 25میلیارد دلاری کره جنوبی برای ایران

پارک گئون‌هی رئیس‌جمهوری کره جنوبی از تصویت یک بسته حمایت مالی 25میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های ایران خبر داد و گفت: فعالان اقتصادی می‌توانند از این حمایت مالی برخوردار شوند.

14 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1132
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز هتل اسپیناس پالاس تهران کانون خبرهای داغ اقتصادی بود. هیات تجاری کره جنوبی که دو روز پیش وارد تهران شده بود با طرف ایرانی خود امروز بخش دیگری از قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها را به امضا خواهند رساند. از انرژی گرفته خودرو، کره جنوبی از یک بسته حمایت مالی 25میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ایران خبر داد تا همه فعالان اقتصادی از این حمایت مالی برخوردار شوند. محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست حضور داشت. او در این نشست با اشاره به اینکه تا کنون تجارت ایران و کره جنوبی شرایط مساعدی نداشته، تأکید کرد سفر خانم پارک گئون‌هی به ایران می‌تواند نقطه عطفی برای آغاز روابط باشد.

رونمایی از بسته حمایت مالی 25میلیارد دلاری

رئیس جمهور کره‌جنوبی از تصویب یک بسته حمایت مالی ۲۵ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های ایران خبر داد و گفت: فعالان اقتصادی می‌توانند از این حمایت مالی برخوردار شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، «پارک گئون هی» در نشست فعالان اقتصادی ایران و کره‌جنوبی که با حضور وزیر صنعت در حال برگزاری است، بر برنامه‌ریزی ایران در برنامه ششم توسعه برای توسعه زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: بر این اساس کره جنوبی برای حمایت از پروسه  احداث زیرساخت‌ها در ایران یک بسته حمایت مالی به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار آماده کرده که امید است فعالان اقتصادی از این بسته استفاده کنند.

وی با اشاره به بیان اشعاری از حافظ مرتبط با دوستی و مودت میان ملت‌ها، گفت: فرش ایرانی را هر چقدر پا بزنند، رنگش بهتر می‌شود و بر همین اساس، امید داریم بازرگانان ایرانی و کره‌ای در بحران جدید اقتصادی بتوانند پیشرفت‌های خوبی را رقم زنند. پارک گئون هی تصریح کرد: ایران به عنوان یک کشور ثروتمند می‌تواند زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی کره‌جنوبی باشد، ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌های متعددی میان دو کشور به امضا رسیده است که به نظر می‌رسد تداوم اجرای آن بتواند زمینه‌ساز توسعه اقتصادی دو کشور باشد.

وی گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان گمرک دو کشور به امضا رسیده، ترخیص سریع کالاهای وارداتی و صادراتی در دستور کار قرار گرفته است، ضمن اینکه تفاهمی که تفاهم صورت گرفته میان سرمایه‌‌گذاری ایران و کره‌جنوبی، این امیدواری را به وجود آورده که تبادل اطلاعات به گسترش سرمایه‌گذاری‌ها منجر شود. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی افزود: همچنین براساس تفاهم‌نامه همکاری حمل و نقل دریایی میان ایران و کره‌جنوبی به نظر می‌رسد بتوان هزینه بالای حمل و نقل را کاهش داد، چرا که تاکنون حمل کالاهای دریایی از طریق کشور ثالث انجام می‌شده و بنابراین حمل و نقل مستقیم میان دو کشور هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

پارک گئون هی خاطرنشان کرد: میز ایران در کره و میز کره در ایران راه‌اندازی خواهد شد تا مسائل تجاری و مدیریتی را حمایت کند، ضمن اینکه ایران در نظر دارد طی برنامه ششم توسعه برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های صنعت نفت و گاز تا سال ۲۰۲۰ معادل ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت دهد و از این طریق می‌خواهند یک هلدینگ بزرگ در زمینه انرژی راه‌اندازی کنند. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی تصریح کرد: چنانچه توانایی ساخت و ساز کره و قدرت حرکت ایران در کنار هم قرار گیرند، به طور قطع زمینه توسعه ریلی، فرودگاهی و شهرسازی به نتیجه مطلوب خواهد رسید و ما هم امیدواریم تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه زیرساخت‌ها و منابع آب یک کاتالیزور تقویت همکاری‌ها به شمار آید.

پارک گئون هی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران و کره از دیرباز با یکدیگر ارتباط داشته‌اند و ۱۲۰۰ سال پیش ورزش چوگان به عنوان یک ورزش قدیمی ایرانی به کره انتقال یافته ضمن اینکه بعد از ورود کره‌جنوبی به دوران مدرن نیز روابط دو کشور همواره براساس دوستی و اعتماد بوده است. وی، وجود خیابان سئول در تهران و خیابان تهران در سئول را نمونه یک اعتماد و دوستی دو کشور دانست و گفت: بیش از ۲۳۰ نفر از بازرگانان کره‌ای همراه من به ایران آمده‌اند که موفقیت مشترک را دنبال می‌کنند که امیدواریم بعد از توافق هسته‌ای که ایران به دنبال کامیابی است، کره بتواند همکاری مناسبی با این کشور شکل دهد. پارک گئون هی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۱ تجارت متقابل دو کشور به ۱۷.۴ میلیارد دلار رسیده بود که متاسفانه به خاطر تحریم‌ها در سال ۲۰۱۵ شاهد تجارت ۶.۱ میلیارد دلاری بودیم ولی اکنون پنجره‌های تجارت به روی دو کشور گشوده شده است.

جلال‌پور سفر گئون‌هی را نقطه عطفی در روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی دانست

محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در نشست تجاری ایران و کره جنوبی که در محل هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، حضور داشت. به گزارش خبرگزاری آنا، جلال‌پور در این نشست با بیان اینکه کشور کره جنوبی در مورد کاهش تلفات انرژی موفقیت‌های بسیاری داشته‌است، عنوان کرد: «شرایط همکاری مشترک در ایران برای تولید لوازم خانگی، خودرو و کالاهای صنعتی برای شرکت‌های کره جنوبی فراهم است. او اظهار کرد: «سفر تاریخی رئیس‌جمهوری کره با همراهی هیات‌ بخش خصوصی به ایران صورت گرفته است و این سفر نقطه‌عطفی در روابط دوجانبه ایران و کره‌جنوبی است که می‌تواند فصل جدیدی برای ارتقای سطح تعاملات دو کشور باشد.»

رئیس اتاق ایران در ادامه تصریح کرد: «رشد اقتصادی کره همواره برای ایران خوشحال‌کننده بوده و ما از اینگه کشوری آسیایی پیشرفتی قابل توجه داشته‌است، بسیار خرسندیم.» جلال‌پور به سابقه تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: «هرچند تجارت ایران و کره‌جنوبی شرایط نامساعدی نداشته، اما مایه افتخار نیست. در فضای جدید ایران برای ارتقای روابط و شرایط پایدار تجاری شرایط مناسبی که می‌تواند نشان دهد ایران تنها یک بازار مصرفی یا کشور صادرکننده‌ نفت و انرژی نیست.» او ادامه داد: «اکنون افق‌های بهتری در ایران مشاهده می‌شود که می‌تواند شرایط را برای انتقال تکنولوژی و همکاری‌های صنعتی و همچنین تامین نیازهای منطقه بزرگ آسیا فراهم کند.»

او با بیان اینکه دو کشور می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشند، افزود: «کره‌جنوبی تجارب بسیاری دارد که می‌تواند به ایران منتقل کند.» به گفته جلال‌پور، کره‌جنوبی دارای تاریخی غنی بوده و یک پایه قدرت در آسیا به حساب می‌آید. او ادامه داد: «بر فعالین اقتصادی دو کشور پوشیده نیست که باید ارتباطاتی پایدار و مستحکم میان دو کشور فراهم شود.» جلال‌پور اظهار کرد: «روابط مناسب دو کشور امنیت منطقه‌ را تامین خواهد کرد و همه ما تلاش خود را برای رسیدن به این امنیت در فضای جدید ایران به کار خواهیم برد.»

رئیس اتاق ایران اظهار کرد: «در بازدیدهای اخیر ما شرایط ویژه‌ای برای فعالان اقتصادی کره‌جنوبی فراهم کرده‌ایم و برای آنها ارزش و اعتبار خاصی قائل شده‌ایم.» جلال‌پور تاکید کرد: «ایران با جمعیت تحصیلکرده، فضای رقابتی انرژی، افق امنیت و بسیاری موارد مهم دیگر مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.» او با بیان اینکه رئیس پارلمان اروپا به او گفته است اروپاییان باید در همکاری با ایران تجدیدنظر کرده و به ایران به عنوان یک بازار مصرف نگاه نکنند و ایران را به عنوان فضایی برای افزایش ظرفیت تولید و پایگاهی برای کشورهای اروپایی در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: «ایران علاقه‌مند است قبل از ارتباط با کشورهای اروپایی با کشورهای آسیایی به ویژه کره‌جنوبی همکاری داشته باشد.»

تفاهم‌نامه همکاری توانیر و کپکو

به گزارش توانیر، امروز و با حضور مدیران عامل دو شرکت، تفاهم نامه همکاری میان توانیر و کپکو به امضا خواهد رسید. این دو شرکت قرار است در زمینه های مختلف به ویژه در زمینه توزیع و انتقال و فوق توزیع صنعت برق باهم همکاری کنند. روز گذشته نیز هیات 12 نفره کره جنوبی با مدیرعامل توانیر و هیات ایرانی دیدار و باهم به مذاکره پرداختند. در مذاکرات دیروز، مهندس کردی مدیرعامل توانیر تاکید کرد که ایران مایل است در محورهایی چون کاهش تلفات، هوشمندسازی شبکه و خطوط 765 کیلوولت برق با این شرکت کره ای به همکاری بپردازد.

براین اساس تفاهم نامه امروز در محل هتل اسپیناس پالاس تهران به امضای آرش کردی مدیرعامل توانیر و هان ایک چو مدیرعامل کپکو خواهد رسید. علاوه بر آن به گزارش بولتن‌نیوز، امروز قرار است توافق‌نامه‌ای به‌منظور احداث نیروگاه 500مگاواتی بافق بین شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی و شرکت دایلین انرژی کره به امضا برسد.

در همین رابطه