رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با برگزاری مجمع موسس در اتاق ایران

اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان تاسیس شد

اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان با حضور 59 نفر از فعالان اقتصادی به عنوان اعضای مجمع موسس روز یکشنبه نوزدهم آذرماه 1396 در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاسیس شد.

19 آذر 1396
کد خبر : 11337
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان با حضور 59 نفر از فعالان اقتصادی به عنوان اعضای مجمع موسس روز یکشنبه نوزدهم آذرماه 1396 در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاسیس شد.

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران، در این نشست ضمن اشاره به حجم مبادلات یک میلیارد و 150 میلیون دلاری میان دو کشور، این حجم از مبادلات تجاری را با توجه به مرز مشترک 900 کیلومتری و ظرفیت های موجود ناکافی ارزیابی کرد.

کرباسی در تشریح موانع موجود بر سر راه توسعه مبادلات دوجانبه گفت: مشکلاتی مانند عدم وجود خط پروازی مستقیم میان استان های ایران و پاکستان و اجرایی نشدن موافقتنامه تجارت ترجیحی و موافقتنامه اکوتا مانع تقویت همکاری‌ها شده است.

کرباسی در عین حال تاسیس اتاق مشترک را گامی موثر در راستای بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و پاسکتان بر شمرد و اظهار امیدواری کرد که بخش‌های خصوصی دو کشور بتوانند زمینه های توسعه همکاری ها را در حوزه های مختلف فراهم کنند.

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران نیز ضمن تاکید بر اینکه بیشترین مناسبات تجاری هر کشور اغلب با کشورهای همسایه است، حجم مبادلات کنونی میان ایران و پاکستان را نامناسب دانست و گفت: مرزهای دو کشور باید محل مبادلات تجاری سالم باشد و بخش خصوصی برای تحقق این مهم نقش کلیدی دارد.

سلطانی در ادامه بر ضرورت اجرایی شدن موافقتنامه های تجارت ترجیحی، عقد موافقتنامه تجارت آزاد و همچنین اجرایی شدن موافقتنامه اکوتا تاکید کرد.

رحیمی، نماینده سازمان توسعه تجارت نیز طی سخنانی با اشاره به هدفگذاری 5 میلیارد دلاری برای همکاری‌های اقتصادی میان ایران و پاکستان گفت:  در دولت، هفت کمیته مشترک اقتصادی جهت فراهم کردن مقدمات تسهیل تجارت در حال فعالیت است و تشکیل اتاق مشترک می تواند کمک موثری در پیشبرد مذاکرات باشد.

امران حیدر، معاون سفیر پاکستان نیز ضمن اشاره به همکاری‌های موجود میان دو طرف گفت: تشکیل اتاق مشترک ایران و پاکستان، یک اقدام موثر و تحسین برانگیز از جانب بخش خصوصی است. دو طرف از مسائل و مشکلات موجود مطلع هستند و این گام اول برای حل مشکلات است؛ افزایش سالانه 18 درصد میانگین حجم تجارت دو کشور گواه فعالیت مثبت بخش خصوصی دو طرف است.

ناظرمحمد رانجا، وابسته بازرگانی سفارت پاکستان نیز از فعال شدن بخش خصوصی ایران در تاسیس اتاق مشترک اظهار خرسندی کرد. وی ضمن تاکید بر اهتمام دو کشور بر رفع موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای، عملکرد بخش خصوصی در تجارت یک میلیاردی میان دو کشور را بسیار مثبت ارزیابی کرد. رانجا نیز بر ضرورت رفع مشکلات بانکی و اجرایی شدن موافقتنامه های تجارت ترجیحی و اکوتا تاکید کرد.

در نشست مجمع موسس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان، پس از انتخاب رئیس و ناظران تصمیم‌های زیر با اکثریت دو سوم اعضای حاضر اتخاذ شد:

  1. اساسنامه مصوب 3/5/95 شورایعالی نظارت تصویب شد.
  2. روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی اتاق انتخاب شد.
  3. ورودیه اعضای جدید مبلغ 500،000 تومان تعیین شد.
  4. از میان 14 کاندیدای هیات مدیره، محمود تهی دست، عبدلحکیم ریگی، مراد بخش یارمحمد زهی، امان الله شهنوازی، امان الله کهرازهی، فرشید ریگی، محمد شهنوازی، محمد شریف رخشانی اصیل، محمد ایوب ریگی میرجاوه به عنوان نه نفر اعضای اصلی و محمد صادق مروارید و کاوه کیهانی به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند. همچنین عبدالستار ریگی حقیقی و خالددارزهی به ترتیب به عنوان بازرس اصلی و علی البدل انتخاب شدند.

 

در همین رابطه