ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

رئیس سازمان چای خبر داد

تسویه ۸۰درصد مطالبات چای‌کاران

رئیس سازمان چای می‌گوید: کل مطالبات چای‌کاران 203میلیارد تومان بوده که حدود ۸۰ درصد از این مبلغ تسویه شده ضمن اینکه پرداخت ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق حمایت از صنعت چای به کشاورزان و کارخانه‌های چای نیز آغاز شده است.

25 آذر 1396
کد خبر : 11404
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس سازمان چای با بیان اینکه ۸۰ درصد مطالبات چای‌کاران تسویه شده است؛ از آغاز پرداخت ۳۰ میلیارد تومانی صندوق حمایت از صنعت چای به کشاورزان و کارخانه‌های چای خبر داد.

محمدولی روزبهان با بیان اینکه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران به‌حساب آنان است، افزود: به طور متوسط نزدیک ۸۰ درصد مطالبات چای‌کاران پرداخت شده است.

وی کل مطالبات کشاورزان را ۲۰۳ میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: حدود ۴۳ میلیارد تومان از بدهی کشاورزان باقی مانده که پیگیر هستیم که هر چه زودتر تسویه شود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه مطالبات چای‌کاران سال گذشته ۲۸ اسفندماه تسویه شد، افزود: چای دو بخش دولتی و خصوصی دارد؛ سهم دولت ۶۰ درصد و سهم کارخانه‌ها ۴۰ درصد است.

روزبهان با اشاره به اینکه از ۴۳ میلیارد تومان باقی مانده؛ حدود ۳۳ میلیارد تومان مربوط به کارخانه‌ها و ۱۰ میلیارد تومان آن متعلق به دولت است، درباره اینکه آیا باقی مطالبات چای‌کاران در دی ماه تسویه خواهد شد، گفت: تمام تلاش ما این است که در دی و بهمن این مطالبات تسویه شود و به اسفند نرسد.

آغاز پرداخت ۳۰ میلیارد تومان وام به کشاورزان و کارخانه‌ها

وی  در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز پرداخت  وام صندوق حمایت از صنعت چای کشور خبر داد و افزود: طی۳ الی ۴ روزی که  پرداخت وام شروع شده، ۲.۵ میلیارد تومان وام با کارمزد ۴ درصد به کشاورزان و صاحبان کارخانه‌های چای سازی پرداخت شده است؛ پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۳۰ میلیارد تومان وام از این صندوق به کشاورزان و کارخانه‌ها پرداخت شود درحالی‌که سال گذشته ، اعتبار پیش‌بینی شده برای پرداخت این وام، ۱۶ میلیارد تومان بود.

بیمه فراگیر چای‌کاران کشور

رئیس سازمان چای کشور اضافه کرد: اقدام دیگری که امسال پیگیر هستیم انجام دهیم بیمه فراگیر باغات چای است، در سال‌هایی مانند سال گذشته و سال ۹۳ ما با خشک‌سالی مواجه بودیم و با توجه به اینکه  حدود ۹۵ درصد چای تولیدی کشور نیز به‌صورت دیم تولید می‌شود،  ممکن است مشکلاتی برای کشاورزی پایدار و درآمد پایدار ایجاد شود.

روزبهان با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ درصد چای‌کاران خودشان را بیمه کرده بودند، ادامه داد: ما از محل صندوق حمایت از صنعت چای، برای این عده از چای‌کاران وامی را در نظر می‌گیریم و به‌صورت فراگیر آنها را بیمه می‌کنیم؛ سپس این کشاورزان وام مذکور را سال آینده از محل فروش برگشان بازپرداخت می‌کنند؛ امیدواریم ۱۰۰ درصد کشاورزان از این طرح استقبال کنند ضمن اینکه طرح فوق با همکاری اتحادیه چای‌کاران و صندوق حمایت از صنعت چای اجرایی می‌شود.

در همین رابطه