رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

در کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران مطرح شد

تلف شدن 25 درصد مرغ مولد کشور به خاطر آنفلوانزا

نشست ماهانه کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران به بررسی لایحه بودجه و بخش‌های مربوط به توسعه کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی اختصاص یافت. علاوه‌بر آن، در این نشست وضعیت مرکبات استان مازندران و وضعیت صنعت مرغدارای در ایران بررسی شد.

29 آذر 1396
کد خبر : 11481
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آذرماه فصل بودجه است و بررسی آن موضوع محوری نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران بود. بعد از تبادل اخبار جدید حوزه کشاورزی و صنایع غذایی توسط اعضای کمیسیون، مجید موافق قدیری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره بودجه حوزه کشاورزی، امور دامی و صنایع غذایی در لایحه بودجه سال 1397 سخن گفت. او پیشنهاد داد تا کارگروهی تخصصی برای بررسی بودجه تشکیل شود تا نظرات کمیسیون به طور مشخص، دقیق و علمی تدوین شود و در نهایت در اختیار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قرار گیرد؛ تا اتاق ایران بتوانند این نکته نظرات را به مجلس شورای اسلامی و دولت ارائه دهد.

بعد از آن غلامعلی فاروغی، در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران، درباره وضعیت صنعت مرغداری در ایران گفت. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران،  رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی درباره وضعیت مرغداری در کشور با اشاره به شیوع آنفلوانزا گفت: سال گذشته حدود 46 کشور درگیر آنفلوانزای مرغی بودند ولی هیچ کشوری به اندازه ایران از این مسئله آسیب ندیدند.

تا پایان سال گذشته حدود 12 میلیون واحد تخم گذار و حدود 400 هزار مرغ مادر معدوم شد این یعنی 11 درصد تولید کل کشور بود. اما امسال وضعیت خلی بدتر شده است. به گفته فاروغی، آنفلوانزای مرغی امسال از مهرماه، یعنی یک ماه زودتر آغاز شده است.

او تصریح کرد: تا به امروز یعنی در حدود سه ماه گذشته حدود 10 میلیون واحد تخم گذار و 450 هزار قطعه مرغ مادر از بین رفته است. این نسبت به پارسال دو برابر شده است. مهم‌ترین دلیل این مسئله ضعف ایران در بخش مبارزه و پیشگیری و مسئله قرنطینه است.

فازوغی معتقد است: تراکم بیماری طیور در ایران افزایش یافته است. در واقع 25 درصد مرغ مولد در کشور در این سه ماه از بین رفته است. دلیل اصلی این مسئله عدم توجه دولت به آنفلوانزای مرغی است.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی ستاد ملی مبارزه با آنفلوانزا ماه گذشته توانست بعد از مدت‌ها با حضور معاون اول دولت جلسه داشته باشد یا وزیر جهاد کشاورزی یکبار به این جلسه آمده است. این‌ها نشان می‌دهد که دولت به این مسئله خیلی بی تفاوت است. از سوی دیگر بیمه این حوزه خیلی اهمیت دارد. ولی به دلیل ضعف بیمه مرغدار سعی می‌کند مرغ خود را به جای معدودم کردن به کشتارگاه بفرستد. یعنی در طول مسیر بیماری و ویروس آن منتقل می‌شود. همه این رفتارهای نادرست از ترس ضعف عملکرد بیمه است.

فاروغی در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این حوزه ستاد تنظیم بازار است. تنظیم قیمت مرغ در بازار صددرصد رقابتی است ولی با این همه دولت سعی می‌کند در تنظیم قیمت رقابتی که تولید کننده در آن هیچ دخالت ندارد خود دخالت کند و این خیلی بد است.

او ادامه می‌دهد: در این شرایط قیمت مرغ و تخم مرغ بالا رفته و واردات هم نتوانسته جلوی این افزایش قیمت را بگیرد. دولت باید بتواند مشکل بیمه را برطرف کند همچنین باید پیشگیری را به درمان اولویت دهند و به عمق مشکلات این حوزه توجه داشته باشند. فاروغی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه دامی، گران شدن نهاده‌های دامی است. دولت تولیدات را ارزان می‌خرد و به نوعی از جیب تولید کننده‌ها به مصرف کننده یارانه می‌دهد.

بعد از آن «اشرف مرتضایی» درباره بررسی مداخلات و سیاست‌های حمایتی دولت در زنجیره کشاورزی در ایران سخن گفت . همچنین نماینده سازمان خصوصی سازی درباره طرح دامپروری و کشاورزی سفیدرود سخن گفت.

مرکبات مازندارن و مشکلات آن

بررسی وضعیت مرکبات در استان مازندران موضوع دیگر این نشست بود. محمد چلنگری، عضو هیات نمایندگان اتاق ساری با برشمردن مشکلات باغدارها مهمترین مسئله را واردات بی موقع و بی رویه مرکبات عنوان کرد.

او گفت: واردات چالش‌های مهمی است که زنگ خطری برای توسعه و رشد بخش مرکبات استان قلمداد می‌شود. چراکه همه ساله متاسفانه شاهد هستیم در فصل برداشت مرکبات و درست زمانیکه کشاورزان آماده‌اند تا زحمت یکساله خود را جمع آوری و به فروش رسانند، متاسفانه دولت با واردات انواع مرکبات خارجی عمدتاً از مصر و پاکستان و غیره، موجبات ناامیدی کشاورزان را فراهم می‌سازد. این در حالیست که بهترین، سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین مرکبات جهان در مازندران تولید می‌شود و به گفته کارشناسان حتی مازاد تولید هم در این رابطه در کشور وجود دارد ولی با تأسف بسیار همه ساله شاهد واردات بی رویه این محصول هستیم، که باید چاره اندیشی شده و بدلیل حفظ منافع عده معدودی که از این واردات سود بسیار می‌برند، نباید به منافع بخش عظیمی از تولید کنندگان و مصرف کنندگان مرکبات در کشور صدمه وارد شود.

آفت مگس مدیترانه‌ای

چلنگری آفت مگس مدیترانه‌ای را مشکل دیگر حوزه باغداری عنوان کرد: مگس مدیترانه‌ای آفتی بومی آفریقاست که از سال 1385 مهمان ناخوانده باغات مرکبات مازندران شده است. این آفات مهم بدلیل سازگاری‌اش با آب و هوای مدیترانه‌ای، این نام را به خود گرفته است و کیفیت زیست و عمل آن اینگونه است که در هوای گرم (بالای 20 درجه) فعال شده و آسیب جدی به محصولاتی نظیر پرتقال وارد می‌آورد و در سایر اوقات سال به صورت نهفته در زمین یا علفزارها و یا در زیر برگ درختان، پنهان می‌ماند. پیش‌بینی افزایش مرکبات مازندران درحالی صورت می‌گیرد که همچنان نگرانی از بابت شیوع حشرات مدیترانه‌ای و آسیب رسانیدن آنان به انواع محصولات مازندران وجود دارد. چنانکه حدود یکی دو هفته پیش که هوا گرم و مساعد برای فعالیت آفت مگس مدیترانه‌ای شده بود، این آفت به برخی باغات نارنگی و سایر باغات میوه (نظیر خرمالو، شلیل، هلو و انجیر)، حمله کرده و خساراتی را به آنها وارد آورده بود.

بالشک مرکبات

به گفته عضو هیات نمایندگان استان مازندران بالشک یا همان آفت پنبه‌ای یکی از آفات درجه اول و مهم باغات مرکبات استان محسوب می‌شود. این حشره دارای دو نسل در طول سال است که نسل اول آن از اواسط خرداد تا اوایل تیر ماه و نسل دوم از اواسط شهریور تا اوائل مهرماه فعال می‌گردد. زردی، رنگ پریدگی و ریزش برگهاو خشکیدگی سرشاخه‌ها و نهایتاً ضعف عمومی درختان از اثرات سوء این آفت می‌باشد.

خشکی و ترکیدگی میوه

 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: نوسانات دما و درجه حرارت خاک یا به اصطلاح تنش خشکی، همراه با بارش‌های گاه و بی‌گاه و در برخی موارد سیل‌آسا از جمله عوامل بروز این پدیده بر روی درختان مرکبات استان است. همچنین آبیاری بیش از حد به ریشه درختان که عمدتاً بدلیل باغداری سنتی صورت می‌گیرد نیز از دیگر عواملی است که به ایجاد این خسارت بر باغات مرکبات استان دامن می زند. البته پاره‌ای از آفت‌های قارچی هم در این میان بی تأثیر نیست و نهایتاً باعث می‌شود تا پوست میوه انعطاف پذیری خود را از دست داده و در نتیجه با دریافت آب زیاد توسط میوه پس از بارندگی یا آبیاری، فشار وارده از طرف داخل میوه به پوست آن، موجب ترکیدن آن شود.

در همین رابطه