رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست کارگروه کمیته ماده 12 انجام شد

بررسی دلایل بی‌توجهی سازمان ثبت و نظام‌مهندسی به رأی دیوان

دیوان عدالت اداری در سال 93 بند 8 تفاهم‌نامه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان نظام‌مهندسی در خصوص تعرفه برون‌سپاری تهیه نقشه تفکیک و افراز آپارتمان‌ها را ابطال کرد؛ این در حالی است که انبوه‌سازان مسکن، مدعی اجرایی نشدن این رأی از سوی دو سازمان مرتبط هستند. آن‌ها همچنین خواستار دریافت هزینه تهیه نقشه خدمت افراز و تفکیک نیز هستند.

02 دی 1396
کد خبر : 11508
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست اخیر کارگروه تخصصی کمیته ماده 12 مراتب اعتراض به ادامه دریافت هزینه جداگانه ارائه خدمت تفکیک و افراز املاک موضوع ماده 150 قانون ثبت از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان نظام‌مهندسی کشور (موضوع رأی دیوان عدالت اداری مورخ 93/4/20) بررسی شد. در این جلسه نمایندگان اتاق ایران، اتاق اهواز، دیوان عدالت اداری، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان شهرداری‌های کشور، سازمان ملی زمین و مسکن، کانون انبوه‌سازان ساختمان و مسکن ایران و انجمن انبوه‌سازان ساختمان و مسکن خوزستان حضور داشتند.

در سال 89 سازمان ثبت، طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام‌مهندسی به شماره 197539/89، اختیارات قانونی خود در خصوص ترسیم نقشه و تفکیک آپارتمان را به سازمان نظام‌مهندسی واگذار کرد. در ماده 8 این تفاهم‌نامه، هزینه تفکیک آپارتمان در ماده 150 با عنوان تعرفه حق‌الزحمه، انجام خدمات نقشه‌برداری برحسب طبقه تعیین شد؛ در ادامه با شکایت انبوه‌سازان، دیوان عدالت اداری در رأی شماره 240 مورخ 20/4/93 تعرفه مذکور را ابطال کرد؛ اما طبق اظهارات انبوه‌سازان مسکن، کماکان سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و سازمان نظام‌مهندسی به صورت جداگانه هزینه موردنظر را دریافت می‌کنند؛ بنابراین فعالان این حوزه از دبیرخانه کمیته ماده 12 درخواست کردند تا موضوع دریافت هزینه از اشخاص برای ارائه خدمات تفکیک و افراز، بررسی شود.

با توجه به مباحث مطرح شده در این نشست مقرر شد، کارگروه تخصصی از سوی وزارت راه و شهرسازی و با حضور نمایندگان دبیرخانه کمیته ماده 12، فعالان بخش خصوصی و سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان نظام‌مهندسی کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان شهرداری‌های کشور به منظور بررسی فنی مشکل موجود، برگزار شود و نتیجه آن به دبیرخانه کمیته اعلام شود.

در همین رابطه