رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

12 نکته از گفته‌های محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی

دولت 100 میلیارد تومان برای جبران خسارت مرغداری‌ها پرداخت می‌کند

امروز، سه‌شنبه محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود خبر داد 110 تن تخم‌مرغ ترخیص شده و در حال عرضه در میادین میوه و تره‌بار است. به گفته سخنگوی دولت، یارانه افراد نیازمند جامعه قطع نخواهد شد. او همچنین از پرداخت 100 میلیارد تومان خسارت، توسط دولت به مرغداری‌ها خبر داد.

05 دی 1396
کد خبر : 11552
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
امروز، سه‌شنبه محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود خبر داد 110 تن تخم‌مرغ ترخیص شده و در حال عرضه در میادین میوه و تره‌بار است. به گفته سخنگوی دولت، یارانه افراد نیازمند جامعه قطع نخواهد شد. او همچنین از پرداخت 100 میلیارد تومان خسارت، توسط دولت به مرغداری‌ها خبر داد.

نوبخت، سخنگوی دولت

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران درباره افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار و تدابیر دلت برای کنترل کردن این موضوع گفت: مجوز واردات 19 هزار تن واردات تخم‌مرغ صادرشده و 22 هزار تن نیز در گمرک در حال ترخیص است. مهم‌ترین نکات گفته‌های نوبخت در زیر می‌آید:

* رئیس‌جمهوری برای تنظیم بازار تأکید فراوانی دارد؛ 110 تن تخم‌مرغ وارداتی نیز ترخیص و در حال عرضه در میادین میوه و تره‌بار است.

* قیمت تخم‌مرغ در چهار ماه نخست سال جاری از 5 هزار و 672 تومان در فروردین‌ماه سال جاری به 4 هزار و 750 تومان در هر کیلو در تیرماه کاهش یافت. از مردادماه با توجه به کاهش تولید داخلی قیمت‌ها روند افزایشی یافت و قدرت صادرات را از دست دادیم.

* مصرف سالانه تخم‌مرغ در کشور 900 هزار تن است. تولید اسمی آن در کشور بیش از یک‌میلیون و 300 هزار تن است که با مشکل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور و برخی از کشورها مجبور به معدوم کردن قطعات زیادی از مرغ و تخم‌مرغ برای سلامت مردم شدیم.

* سال گذشته بیش از 23 میلیون و 500 هزار مرغ تخم‌گذار معدوم شد و در فاصله اول مهرماه تا دوم دی‌ماه سال جاری 12 میلیون و 300 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار برای حفظ سلامت جامعه معدوم شد که 14 تا 20 درصد ظرفیت واحدهای تولید را تشکیل می‌دهد.

* دولت در سال گذشته 30 میلیارد تومان برای جبران بخشی از خسارات پرداخت کرد و امسال هم 100 میلیارد تومان تصویب شد که تاکنون 30 درصد آن پرداخت‌شده است.

* برای تعادل قیمت در بازار دولت از طریق وزارت جهاد کشاورزی 19 هزار تن مجوز واردات را صادر کرد و مجوز 22 هزار تن در حال اجرا است و تاکنون 110 هزار تن تخم‌مرغ ترخیص شده است.

* تصمیم دولت درباره لایحه تفکیک صنعت، معدن و تجارت واقع‌بینانه بوده است؛ چراکه نیازمند وزارتخانه‌ای هستیم که واردات را تنظیم کند. پیشنهاد دولت بر این اساس بود که وزارت بازرگانی از صنعت و معدن جدا شود که تاکنون بی‌پاسخ‌مانده است.

* دولت بازار را کنترل خواهد کرد و بر سیاست مهار تورم در لایحه سال 97 تأکید دارد. این مجوز به دولت در خصوص اصلاح حامل‌های انرژی داده‌شده که نسبت به اصلاح قیمت اقدام کند. امسال در بند الف تبصره 14 قانون بودجه دولت مقرر کرد تا 48 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها را به این تبصره اختصاص دهد.

* مگر دولت اجازه می‌دهد که مردم زیر بار گرانی زندگی کنند، اطمینان داشته باشید در سال 97 همانند سال‌های قبل دولت خود را موظف به مهار تورم می‌داند. نگاه دولت بر آرامش و ثبات اقتصادی است و رئیس‌جمهوری و دولت از اینکه قیمت ارز در برابر ریال بالا برود به‌شدت مخالف است و اعداد و ارقامی که برخی اظهار می‌کنند گمانه‌زنی است.

*برخی اظهارنظرها، حرف‌هایی است که باعث تشدید انتظارات تورمی در جامعه می‌شود. دولت در ارتباط با مباحث افزایش قیمت‌ها حساس است و کنترل می‌کند ولی باید تصمیم بگیرد و در سال آینده صدها اشتغال ایجاد کند.

* اینکه تصور شود دولت یارانه افراد نیازمند را قطع خواهد کرد اطمینان می‌دهم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها به خود جامعه بازخواهد گشت و فضاسازی‌هایی ایجاد کردند که دولت کاهش تورم را کنار گذاشته است، چرا نمی‌گویید بودجه فقرزدا و اشتغال‌زا است؟

*رئیس‌جمهوری مصمم است و به بانک مرکزی دستورات لازم را درزمینهٔ تعیین تکلیف مؤسسات داده است و باقی‌مانده کارها در این زمینه به انجام خواهد رسید.

موضوعات :
در همین رابطه