رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان عنوان کرد

ضرورت توجه به عوامل توسعه پایدار در بم

رئیس اتاق کرمان معتقد است وجود نیروی انسانی لازم، مزیت‌های کشاورزی به خصوص محصول خرما، مجموعه ارگ جدید، خودروسازی و مسئولان با تفکر توسعه گرا در بم می تواند به توسعه پایدار بم کمک کند.

06 دی 1396
کد خبر : 11574
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترکی با حضور رئیس اتاق کرمان، فرماندار بم و جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمان با هدف بررسی عوامل توسعه در شهرستان بم در محل اتاق کرمان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در این نشست گفت: بسیاری از عوامل توسعه مانند وجود نیروی انسانی لازم، مزیت‌های کشاورزی به خصوص محصول خرما، مجموعه ارگ جدید، خودروسازی و مسئولان با تفکر توسعه گرا در بم وجود دارد و این شهرستان می تواند با تلاش های بیشتر به توسعه پایدار دست یابد.

سیدمهدی طبیب زاده با بیان اینکه انسان توسعه یافته، جامعه توسعه یافته را به وجود می آورد، تصریح کرد: بهتر است در شهرستان بم بر روی توسعه نیروی انسانی بر اساس ملاک های تعریف شده تمرکز بیشتری شود. نمایندگی اتاق کرمان در بم می تواند یاری‌رسان بخش خصوصی باشد تا ضمن افزایش تولید، به ایجاد اشتغال پرداخته و در صادرات محصولات منطقه موفق‌تر از گذشته عمل کند.

طبیب زاده ادامه داد: خرما عامل توسعه کسب و کار در بم محسوب می شود. آثار تاریخی این شهرستان به ویژه ارگ بم در منطقه آسیای میانه منحصر به فرد است. خودروسازی بم نیز سهم مهمی در اشتغال استان دارد و برنامه های وسیعی در حال انجام است تا میزان تولیدات داخل در این حوزه افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: اتاق کرمان تمرکز خود را بر محور گردشگری قرار داده و با دعوت از نماینده یک شرکت خارجی برای ارائه مشاوره و سفر وی به کرمان و بم برنامه ریزی هایی صورت گرفت. همچنین پیشنهاد کرد همایشی با حضور سفرا و مدیران موسسات خیریه بین المللی در بم برگزار شود تا بم پس از زلزله به آنها معرفی و از این فرصت برای جذب گردشگران استفاده شود.

وی تصریح کرد: با پیگیری های اتاق کرمان و کمیسیون بانک، بیمه و امور مالیاتی، اصلاح برخی قوانین و مقررات این حوزه در سطح ملی انجام شد و با توجه به طرح برخی مشکلات فعالان اقتصادی بم در این زمینه، نشستی برای پیگیری و حل مشکلات آنها با همکاری این کمیسیون ها در این شهرستان برگزار می شود.

رئیس اتاق کرمان افزود: بانک ها نیز در ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی بم اولویت ها را به مواردی اختصاص دهند که توجیه اقتصادی داشته باشد. مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان، پژوهش هایی را در زمینه پیشران های اقتصادی استان تعریف کرده است.اتاق کرمان می تواند در تهیه نقشه راه توسعه پایدار بم کمک های لازم را انجام دهد.

چشم انداز محصول خرما تعریف می شود

فرماندار بم در این نشست سخنان رئیس اتاق کرمان را دغدغه مردم بم عنوان کرد وگفت: در صورت موافقت اتاق کرمان تفاهم نامه تدوین طرح توسعه پایدار بم را با کمک این مجموعه تهیه و در زمینه گردشگری برنامه های ویژه‌ای دیده شود. از اتاق کرمان درخواست می کنیم با توجه به طرح ایجاد اشتغال در روستاها، برنامه‌ای برای فروش محصولات تولیدی مردم این مناطق نیز در نظر بگیرد.

هادی شهسوار پور اتاق کرمان را ظرفیت بزرگ و ویژه‌ای برای کمک به صادرات خرمای شهرستان های شرق استان دانست و اظهار کرد: آسیب شناسی در فرآیندهای مختلف مربوط به محصول خرما مانند تولید، صادرات، بسته بندی، فرآوری، بازاریابی و مصرف داخلی باید انجام و راهکارهای برون رفت از شرایط نامناسب احتمالی بررسی و پیشنهاد شود.

 شهسوارپور از تعریف چشم انداز برای محصول خرما خبر داد و گفت: در این چشم انداز به مسائلی مانند بروکراسی اداری و تحقیق و پژوهش نیز توجه خواهد شد.

اظهارنظرهای غیرکارشناسی به صنعت خرما آسیب وارد می کند

مسئول دفتر نمایندگی اتاق کرمان در بم نیز در این نشست با اشاره به فعالیت های شش ساله این مجموعه در شهرستان گفت: انجمن خرما با حضور 120 فعال و انجمن گلخانه‌داران شرق استان راه‌اندازی شد و برای راه‌اندازی انجمن گردشگری و بانوان کارآفرین بم نیز در حال پیگیری هستیم.

محمد حسین اکبری برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در صنعت خرما را عامل آسیب فراوان به فعالان این بخش دانست و گفت: اگر چه بحث کشت های جایگزین برخی واریته های خرما مطرح شده اما برای استفاده از واریته مناسب کارشناسی های لازم انجام نشده است. به دلیل نبود زنجیره ارزش، تامین مالی، سرمایه در گردش و تامین خرما از جمله دغدغه صادرکنندگان این حوزه محسوب می شود.

اکبری با بیان اینکه اولین کنسرسیوم صادرات خرمای کشور در کرمان تشکیل شد، خاطرنشان کرد: در مواردی که سرمایه گذاران متقاضی ایجاد سردخانه هستند توصیه می شود با توجه به عدم نیاز به ایجاد سردخانه برای محصول خرما، این سرمایه گذاری ها در تجهیزات و بسته بندی این محصول انجام شود.

وی گفت: کاهش قیمت خرما فقط در مبدا اعمال شده و در مقاصد قیمت خرما با همان نرخ گذشته فروخته می شود که باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود. بروکراسی اداری، روند طولانی بودن استعلام ها و نامناسب بودن محیط کسب و کار به عنوان مشکلات بخش خصوصی در بم محسوب می شود.

تمرکز بر فعالیت های حوزه گردشگری

دبیرکل اتاق کرمان نیز در این نشست گفت: مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان با انجام پژوهش ها و تحقیقات لازم در بخش های مختلف می تواند به فعالان اقتصادی کمک کند. از سوی دیگر مرکز داوری اتاق کرمان مشاوره حقوقی به بخش خصوصی ارائه می کند.

حسن امیری با بیان اینکه میزان مصارف و منابع بانکی محدود است، خاطرنشان کرد: در این شرایط پرداختن به حوزه گردشگری با توجه به اینکه تامین مالی اولیه آن آسان تر از سایر حوزه هاست، می تواند رونق و توسعه بیشتری ایجاد کند.

در این نشست مواردی مانند برنامه ریزی بدون توجه به بخش خصوصی، عدم شناسایی بازارهای هدف، ایجاد سردخانه ها بدون در نظر گرفتن نیازها در این بخش، دریافت مالیات های مضاعف، توجه بیشتر به فرآوری خرما و توجه به بحران آب در تولید خرما توسط فعالان اقتصادی مطرح شد.

موضوعات :
در همین رابطه