رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

در نشست تحولات حمل‌ونقل و گمرک در بندرعباس مطرح شد

قوانین دست و پاگیر در حمل و نقل، هزینه‌های تجارت را افزایش داده است

کارنه‌تیر سندی گمرکی است که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می شود. به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها نخواهد بود.

11 دی 1396
کد خبر : 11634
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست تحولات حمل و نقلی و گمرکی در منطقه با حضور مقامات کشوری و استانی در هتل همای بندرعباس برگزار شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در این نشست گفت:  کارنه‌تیر انقلابی در بحث حمل و نقل بین‌المللی است از این رو باید تلاش شود که قوانین یکسان‌سازی شده و سرعت به عنوان مولفه نخست مورد توجه قرار گیرد.

محمدامین صباغی زاده اظهار داشت: استان هرمزگان به لحاظ موقعیتی که دارد دروازه اقتصادی کشور نام گرفته است و با توجه به میزان مراودات تجاری، این نام برازنده این استان است.

وی افزود: شاید تحریم تنها بخشی از اقتصاد ما را تحت تاثیر خود قرار داد اما بخشی اعظمی از تجارت متاثر از قوانینی است که در گلوگاه‌های اقتصادی ما وضع شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس تاکید کرد: وجود قوانین دست و پاگیر اداری، معطلی کالا و تجار ضررهای غیرقابل تصوری را بر بدنه اقتصادی کشور وارد می سازد.

صباغی‌زاده اضافه کرد: بندرعباس باید بیشتر از گذشته به رویه‌های حمل و نقلی توجه نشان دهد و مبحث کارنه‌تیر قطعا می‌تواند ساماندهی عظیمی در بحث های حمل و نقلی به وجود آورد.

وی گفت: کارنه‌تیر (TIR carnet) سندی گمرکی است که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می شود. به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود. در این راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان موسسه صادرکننده و ضامن کارنه‌تیر مشخص شده است.

صباغی‌زاده تاکید کرد: تزانزیت برای کشور نقشی حیاتی دارد و مسئولان باید تلاش کنند که ترانزیت را روان سازی کرده و مراحل سخت اداری را به حداقل برسانند.

وی در پایان تاکید کرد: نگاه بخش خصوصی به ترانزیت است چراکه برای کشور ما به عنوان یک کارنامه محسوب می‌شود.

بندرعباس باید در زمره 10 بندر مطرح دنیا قرار گیرد

مدیر امور کارنه‌تیر و حمل و نقل بین‌المللی اتاق ایران در این نشست گفت: باید با هم‌اندیشی، ظرفیت و فعالیت بنادر کشور افزایش یابد و بندرعباس باید در زمره 10 بندر مطرح دنیا قرار گیرد.

ضیایی اظهار داشت: در هیچ جای دنیا کشوری را پیدا نمی‌کنیم که از نظر اقتصادی توسعه یافته باشد ولی حمل‌ونقل قوی نداشته باشد. حمل و نقل امروز به عنوان یکی از شاخص‌ترین عوامل توسعه اقتصادی در جهان به حساب می‌آید و از جنبه‌های  مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اهمیت بالایی دارد.

ضیایی افزود: امروز حمل و نقل یک ابزار کاربردی و استراتژیک است که می‌تواند در توسعه سطح روابط سیاسی بین کشورها نیز تاثیرگذار باشد.

وی بیان داشت: وقتی صحبت از حمل‌ونقل می‌کنیم در واقع حمل‌ونقل پیش‌رو، حمل و نقل مرکب یا چند وجهی، حمل و نقلی که با خدمات لجستیکی همراه و امکان ارائه خدمات را به بهترین شکل و در نازلترین قیمت فراهم می‌سازد، مدنظر است.

مدیر امور کارنه‌تیر و حمل‌ونقل بین‌المللی اتاق ایران اضافه کرد: جای سوال اینجاست بخش دولتی و خصوصی تا چه حدی به مطالعه تحولات و چشم‌انداز حمل‌ونقلی جهانی در افق 2030 پرداخته‌اند؟

ضیایی ادامه داد: در بخش کنوانسیون‌ها ما چه کرده‌ایم؟ چرا به کنوانسیون‌های مهمی مانند کنوانسیون ADR (حمل و نقل کالاهای خطرناک)، AETR (کنوانسیون کارکرد خدمه فعال در حمل و نقل جاده‌ای) و کنوانسیون کانتینر که هر سه آنها مجموعه کنوانسیون‌های حمل و نقلی به حساب آمده و متولی آن وزارت راه و شهرسازی است، الحاق نشده‌ایم.

وی تصریح کرد: وقتی صحبت از توسعه تجارت می‌کنیم، باید حمل و نقل یکسان، روان، ایمن، مقرون به صرفه و قابل رقابت را در عرصه جهانی را در نظر بگیریم.

ضیایی بیان داشت: با اتکا به حمل و نقل ترکیبی می‌توان تا 35 درصد هزینه‌ها را کاهش داد. این فرایند باعث کاهش کرایه حمل و نقل و در نتیجه ارزانتر شدن قیمت کالای صادراتی و وارداتی در بازار جهانی خواهد شد. بنابراین توسعه اقتصادی و رفاه را برای جامعه در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: برای اینکه بتوانیم از پتانسیل‌های موجود استفاده کنیم باید بسترسازی کرده و برای رفع موانع قانونی تلاش کنیم.

ضیایی بیان داشت: تحولاتی در حوزه حمل و نقل صورت گرفته از جمله عضویت هند، پاکستان و چین به کنوانسیون تیر، عملیاتی شدن رویه تیر در امارات و امضای قرارداد ترانزیتی سه جانبه ایران، ترکیه و قطر که همه باعث شده تا ایران خواه یا ناخواه در مسیر ترانزیتی چند میلیون TEU در سال قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: امروز کارنه‌تیر به عنوان یک سند گمرکی- ترانزیتی بین‌المللی توسط 71 کشور جهان مورد قبول و استفاده قرار می گیرد اما این سند به تنهایی برای توسعه فعالیت اقتصادی در حوزه ترانزیت کافی نیست.

ضیایی تصریح کرد: مجوزهای تردد، اسناد و مدارک مربوط به حمل و نقل، مجوزهای دیگر سازمان‌ها از جمله استاندارد، بهداشت و نیروی انتظامی، در واقع تعیین‌کننده اقتصادی بودن مسیر ترانزیت خواهند بود.

مدیر امور کارنه‌تیر و حمل‌ونقل بین‌المللی اتاق ایران در پایان افزود: امور کارنه‌تیر اتاق ایران به عنوان موسسه ضامن و صادرکننده کارنه‌تیر و کارنه همیشه در تلاش بوده تا در اجرای مقررات و همچنین تسهیل آنها شانه‌به‌شانه در کنار مراجع ذی‌صلاح قدم بردارد.

در همین رابطه