رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

پروتکل مشخص برای نرخ تورم

شاهین شایان آرانی، تحلیل‌گر اقتصادی درباره نرخ تورم و چگونگی محاسبه آن می گوید؛ او نظر بانک مرکزی را در اعلام این شاخص از هر نهاد و افراد دیگری معتبر می‌داند.

شاهین شایان آرانی

تحلیلگر اقتصادی
19 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1165
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
شاهین شایان آرانی، تحلیل‌گر اقتصادی درباره نرخ تورم و چگونگی محاسبه آن می گوید؛ او نظر بانک مرکزی را در اعلام این شاخص از هر نهاد و افراد دیگری معتبر می‌داند.

تحلیلگر اقتصادی

 هر کس می‌تواند بنا بر ذهنیت‌ها و معیار‌های خود تورم را بررسی کند و اظهار نظرهایی هم داشته باشد، اما باید این اظهارات علمی بوده و پایه نظری داشته باشد. اعلام تورم ضوابط ویژه و مشخصی دارد و بانک مرکزی در قالب قانون و بر اساس ضوابط بانک جهانی، نرخ تورم را اعلام می‌کند و به طور کلی اعلام تورم دارای متدولوژی و روش ویژه است. مراجع معتبر و جهانی موظفند بر اساس این روش و از طرف دیگر توسط ممیزهای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تورم را اعلام کنند. در همه جای دنیا مرجع رسمی برای اعلام تورم بانک مرکزی است. بانک مرکزی، تورم را با توجه به نرخ و هزینه‌های پایه که در کشور‌ تاثیرگذار است، بر اساس یک پروتکل و نظام مشخص و استاندارد بین‌المللی بررسی کرده و سبدی از کالا‌ها را نمونه برداری می‌کند و بر این مبناها و معیارهای رسمی، نرخ تورم را اعلام می‌کند.

ممیزهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هم روی این بررسی‌ها محکی می‌زنند و رسما تورم اعلام می‌شود. علت اینکه بانک مرکزی یا یک مسئول رسمی برای این اقدام گمارده می‌شود این است که پاسخگوی ارقامی که ارائه می‌دهد، باشد. درباره این موضوع، یک پروتکل بین‌المللی وجود دارد که نرخ تورم قابلیت مقایسه با دیگر کشورها را داشته باشد. به عنوان مثال باید بتوانیم تورم ایران را با تورم کویت، اردن، انگلیس، آلمان یا هر کشور دیگری مقایسه کنیم. در نتیجه مرجع رسمی اعلام نرخ تورم در هر کشوری بانک مرکزی است و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و هیچ کس نمی‌تواند بنا بر نظرات شخصی خود مسائلی را عنوان کند. در حال حاضر بانک مرکزی رقمی را اعلام کرده است و این امکان وجود دارد که هر کس بنا بر شغلی که دارد،‌ اعلام کند که این ارقام با واقعیت متفاوت است. به عنوان مثال، نرخ تورم از نگاه فردی که در حوزه واردات و صادرات است با شخصی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کند، متفاوت است.

اینکه شخصی به خود اجازه دهد که اعلام کند بانک مرکزی اشتباه کرده و در آمارها دستکاری شده، بسیارعمل نادرستی است. شخصی که این نظرات را در مراجع رسمی اعلام می‌کند، یا از مکانیزم محاسبه تورم اطلاع ندارد یا استانداردهای بین‌المللی را نمی‌شناسد. مرجع رسمی بانک مرکزی است و هر کس به رقمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، اعتراض دارد، می‌تواند نحوه محاسبه نرخ تورم را از بانک مرکزی در قالب سوال مطرح کند. این درست نیست که هر فردی به زعم خود اظهار نظراتی کند و در بازار و افکار عمومی تشویش به وجود بیاورد. این‌گونه اظهار نظرات، نظم اقتصادی را بر هم زده و باعث می‌شود هر فردی به خود اجازه دهد در مورد چنین مسائلی اظهارنظر کند. اگر سازمان‌های بین‌المللی مرتبط از بانک مرکزی درخواست کنند تورم را اعلام کند، بانک مرکزی مکلف است رقم درست را اعلام کند. به دلیل اینکه بانک مرکزی بسیار معتبرتر از برخی افراد است که به خود اجازه می‌‎دهند نظرات غیرکارشناسی خود را در مراجع رسمی اعلام کنند.

در همین رابطه