رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

فریدون فرقانی، رییس اتاق شیراز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

گردشگری قربانی نفت نشود

فریدون فرقانی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران معتقد است که استان شیراز پتانسیل های متعددی برای سرمایه گذاری دارد و یکی از آنهاف گردشگری است. اما این حوزه در سایه اقتصاد نفت محور قرار گرفته است.

19 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1167
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

برجام که به فرجام رسید، فضا برای اقتصاد و سرمایه‌گذاری‌ در این عرصه مساعد شد. این روزها صحبت از آمدن هیات‌های متعدد خارجی از قاره سبز تا شرق آسیا به ایران است و صف مذاکره و تعامل با هیات‌های تجاری خارجی طولانی. بخش خصوصی برای رهایی از قید مشکلات چندین ساله که تحریم‌های سنگین بر تن آنها تنیده، می‌خواهد رها شود و راه این رهایی را به غیر از حمایت‌های داخلی، در دانش و تخصصی خارج از دروازه‌های ایران و سرمایه خارجی‌ها دنبال می‌کنند. اما به‌نظر می‌رسد این هیات‌ها، به یک حوزه بیشتر تمایل دارند و آن چیزی نیست جز نفت و گاز. موضوعی که هفته گذشته، در جلسه شورای روسای اتاق‌های بازرگانی کل کشور در شیراز هم بررسی شد.

فریدون فرقانی، رییس اتاق  شیراز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره پتانسیل سرمایه‌گذاری در اقتصاد استان فارس گفت: «هفته گذشته(پنج شنبه)جلسه شورای روسای اتاق بازرگانی کلیه کشور در شیراز برگزار شد؛ این حضور فرصت خوبی بود که با مزیت‌های اقتصادی استان فارس بیشتر آشنا شوند و فرصت گفت‌وگویی حضوری بود که درباره رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در سطح ملی بحث شود. در این جلسه گفته شد که مزیت نسبی استان، در بخش گردشگری، کشاورزی و صنایع نفت و گاز است.» فرقانی به موقعیت جغرافیایی شیراز اشاره می کند که به دلیل همجواری با بخش جنوبی کشور و دسترسی به بنادر و دریا و اینکه پارس جنوبی در 70کیلومتری شیراز قرار دارد، فرصت خوبی فراهم است تا از ظرفیت بالای استان در حوزه‌های متعدد اقتصادی استفاده شود و فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

رییس اتاق  شیراز با اشاره به حضور هیات‌های تجاری خارجی در این استان، اظهار کرد: «سرمایه‌گذارهای خارجی می‌توانند در حوزه‌های متعدد اقتصادی در این استان سرمایه‌گذاری کنند. ولی خارجی‌ها بیشتر تمایل دارند که در حوزه نفت و گاز این سرمایه گذاری انجام شود. برای اینکه بهره‌وری و آورده اقتصادی در این حوزه خیلی بیشتر از زمینه‌های دیگر است. اما اولویت ما در استان، سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و صنایع غذایی ارگانیک است.»

او درباره این تفاوت دیدگاه می‌گوید: «این طبیعی است که آنها تمایل داشته باشند در حوزه نفت و گاز فعالیت کنند و به جنبه‌های دیگر اقتصادی به دلیل بهره‌وری پایین و یا دیربازدهی آن کمتر توجه کنند ؛ گویا حوزه‌های دیگر اقتصاد به خصوص گردشگری، قربانی نفت می‌شود یا به حاشیه می‌رود. ولی ما هم بر مطالبات خود تاکید و اصرار داریم و موانع و خلا قانونی این حوزه را برطرف کنیم.  اتاق بازرگانی ایران و اتاق شیراز تلاش می‌کند که این اتفاق ممکن شود. اما اینگونه هم نیست که به حوزه های دیگر اصلا توجه نشود. الان خیلی از کشورها می‌خواهند در صنایع غذایی ارگانیک سرمایه‌گذاری کنند.» او در نهایت تاکید می کند که دولت و مجلس دهم باید سعی کند بسترهای لازم را برای سرمایه گذاری فراهم کند.

در همین رابطه