رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ایران در همایش ملی مالیات ارزش افزوده

افزایش درآمد مالیاتی باید از فراریان تامین شود

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در همایش ملی مالیات ارزش افزوده؛ فرصت ها و چالش‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد به بیان خواسته‌های بخش خصوصی در زمینه سیاست‌های مالیات‌ستانی پرداخت.

16 دی 1396
کد خبر : 11686
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در «همایش ملی مالیات بر ارزش افزوده؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد گفت: در بودجه سال 97، درآمدهای مالیاتی 15 درصد افزایش یافته و سوال اینجاست که این مقدار افزایش از چه کسانی دریافت خواهد شد؟ آیا از کسانی که در گذشته به صورت شفاف با سازمان مالیاتی روبرو شدند و هنوز هم فعالیت شفافی دارند؟

غلامحسین شافعی در این همایش که به همت گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و با مشارکت بخش خصوصی برگزار شد، با اشاره به اظهارات مسئولان دولتی مبنی بر 38 درصد فرار مالیاتی در کشور، اظهار کرد: اگر قرار است کاری در زمینه مالیات انجام شود، باید روی فرار مالیاتی متمرکز شویم. اگر قرار بر این است که افزایش درآمد مالیاتی بودجه 97 از بنگاه‌های شفاف گرفته شود، باید به این فکر کنیم که آیا بنگاههای اقتصادی ما در سال آینده 15 درصد رشد اقتصادی خواهند داشت؟ اگر قرار است این افزایش درآمدهای مالیاتی از محل فرارهای مالیاتی تامین شود، جای بسی خوشحالی است. نگرانی ما این است که این 15 درصد بر دوش افرادی که در کشور سالم کار می‌کنند، بیفتد.

وی افزود: اینکه تصور می‌شود فعالان اقتصادی مرتب درگیر مسائل و مشکلات مالیاتی خود هستند و احیانا ممکن است اخوت چندانی با مالیات‌ستانی نداشته باشند، خلاف واقعیت است. یکی از موضوعات مورد تاکید فعالان اقتصادی این است که درآمدهای حاصل از نفت باید در جای خود و نه برای تامین هزینه‌های جاری خرج شود و هزینه‌های جاری باید از محل درآمدهای مالیاتی کشور تامین شود.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه مالیات‌ستانی را امری لازم، واجب و مایه توسعه و پیشرفت کشور می‌دانیم، تصریح کرد: آنچه در این زمینه مطرح است، چگونگی مالیات‌ستانی در کشور و شیوه‌های معمول و مرسومی است که از گذشته‌های دور بوده و متاسفانه هنوز هم ادامه دارد. اشکال اساسی و بزرگی که در نظام مالیات‌ستانی ما وجود دارد، در زمینه تشخیص و وصول مالیات است. آنهایی که درآمدها و ثروت باد آورده زیادی در کشور دارند، معمولا از مالیات‌ها معافند و کسانی که سالم و شفاف کار می‌کنند، باید جور همه را بکشند.

شافعی خطاب به نمایندگان مجلس حاضر در همایش گفت: تاکنون د‌ه‌ها جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و سازمان امور مالیاتی کشور در زمینه مالیات بر ارزش افزوده در اتاق ایران برگزار شده و حال وقت آن رسیده که تصمیم بگیرید؛ اگر در حوزه مالیات بر ارزش افزوده به دنبال اجرای قانون نباشیم و مانند همه دنیا این مالیات از مصرف‌کننده به عنوان حلقه آخر اخذ نشود و قرار باشد کار به همان سیاق سابق انجام شود، باید منتظر به اغما رفتن بسیاری از واحدهای تولیدی در آینده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه رئیس فرهیخته مجلس شورای اسلامی که مسائل اقتصادی را به خوبی درک می‌کند، نظرش را در این‌باره اعلام کرده و استدعای ما این است که درباره مالیات بر ارزش افزوده به این موضوع توجه شود. صادقانه می‌گوییم اگر به این مساله توجه نشود در بنگاه‌های تولیدی در آینده با بحران‌های شدیدی روبرو خواهیم شد.

سهم استان خراسان از مالیات کشور ظالمانه است

شافعی به سهم استان خراسان رضوی در مالیات کشور اشاره و خطاب به نمایندگان این استان گفت: آیا سهمی که برای استان‌ها در سالهای مختلف تعیین می‌شود باید رقمی ثابت باشد و هر سال درصدی به آن اضافه شود؟ آیا این موضوع عادلانه است؟ اگر استانی نسبت به سال گذشته رونق بیشتری داشته، سهم مالیاتی‌اش اضافه نمی‌شود و بالعکس استانی که با رکود اقتصادی همراه بوده نباید سهم کمتری داشته باشد؟

وی با تاکید بر اینکه سهم تعیین شده برای استان خراسان از مالیات کشور کاملا ظالمانه است، گفت: البته مسئولان سازمان مالیاتی استان در این زمینه مقصر نیستند چون باید سهمیه اعلام شده از مرکز را وصول کنند.

رئیس اتاق ایران متذکر شد: باید به این توجه داشته باشیم که مشهد زادگاه بسیاری از موسسات مالی و اعتباری بود؛ آنها سهمی از مالیات در استان داشتند و اکنون بسیاری از آن موسسات تعطیل شده‌اند. در مقابل ضربه‌ای که واحدهای صنعتی استان که 98 درصد آنها مربوط به بخش خصوصی است، از بحران اقتصادی می‌خورد بسیار بیشتر از بنگاههای دولتی در اکثر استان‌ها است. بنابراین اگر در سهم مالیاتی استان خراسان این عوامل را تاثیر بدهیم باید میزان آن کاهش یابد حال آنکه سهم مالیاتی این استان در حال افزایش است و از نمایندگان تقاضای توجه به این موضوع را داریم.

شافعی ادامه داد: در بودجه سال 97 و در بخشی که مربوط به مالیات است این سوال مطرح می‌شود که افزایش 15 درصدی درآمدهای مالیاتی را چگونه می‌توان مکلف و کنترل کرد؟ چرا جلوی فرارهای مالیاتی گرفته نمی‌شود و قاچاق چه بخش‌هایی از اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است؟

وی با اعلام اینکه نظر بخش‌خصوصی درباره بودجه را به طور کتبی به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم، گفت: بودجه بزرگترین سند سالیانه کشور است و ما ایرادات زیادی بر آن داریم. استدعای ما از مجلس توجه منطقی به بخش خصوصی است. ما از این حجم اوراقی که قرار است در سال آینده از سوی دولت منتشر شود و دولت بدهکار بزرگی را در آینده شاهد باشیم، نگرانیم. انتظارمان در بودجه 97 این بود که نشانه‌هایی از شعارهای مربوط به کوچک‌سازی دولت در آن ببینیم و حال سوال این است که در کجای این بودجه برنامه مشخصی برای کوچک‌کردن دولت آمده است؟

در همین رابطه