رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

مصرف مواد «زنانه» شده است

آسیب‌های اجتماعی مانند کارتن‌خوابی و اعتیاد که قبلا مربوط به مردان گروه‌های خاص و حاشیه‌ای می‌شد، حالا عمومیت پیدا کرده و زنان و گروه‌های متوسط و ثروتمند نیز درگیر آن شده‌اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز «زنانه شدن» اعتیاد را از آسیب‌های اجتماعی اصلی کشور عنوان کرده است.

19 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1174
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«زنانه شدن فقر»، «زنانه شدن کارتن خوابی»، «زنانه شدن اعتیاد»، ترکیب‌هایی است که طی ماه‌های گذشته بارها از سوی مسئولان و کارشناسان مختلف به کار گرفته شده است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز امروز در نشستی با منتخبان مجلس دهم، از آسیب‌های مربوط به زنان صحبت کرده است. 

به گزارش ایسنا، ربیعی در خصوص آسیب اجتماعی اعتیاد گفته است:«سن مصرف مواد پایین آمده و زنانه شده است.» بر اساس صحبت‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گذشته رابطه معناداری بین مصرف مواد مخدر و طبقات اجتماعی وجود داشت،‌ اما حالا وضع عوض شده است:«در حال حاضر دیگر آن ماهیت معنادار بین مصرف مواد فقرا و ثروتمندان وجود ندارد. از طرف دیگر موضوع طلاق نیز حائز اهمیت است که دیگر علت آن فقر نیست بلکه ناشی از سبک زندگی و بهم ریختن قدرت در خانواده و نوع تغییرات ارزشی است.»

سعید معیدفر، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، پیش از این در گفت‌وگو با «آینده‌نگر» ماهنامه اتاق تهران درباره زنانه شدن و تغییر شیوه مصرف مواد مخدر گفته بود:«اصطلاح زنانه شدن را به این معنا نمی‌پذیرم. اگر زنان قبلا نبودند، الان تعدادشان بیشتر شده و اگر قبلا سن اعتیاد بالا بود، الان سن اعتیاد پایین‌تر آمده است. میزان زنان معتاد نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، اما این به معنای زنانه شدن نیست. همیشه زن‌های کارتن خواب بوده‌اند،به چشم نمی‌آمده‌اند اما امروز به چشم می‌آیند.»

به اعتقاد این استاد دانشگاه، آسیب‌های اجتماعی حالا «عمومیت» یافته‌اند:«وقتی آسیبی و مشکلی آغاز می‌شود، آن قسمت‌هایی از جامعه که افراد بیشتری شرایطش را دارند، بیشتر درگیر می‌شوند. در جامعه‌ای که سالم است افراد بیمار باید از سنین بالا باشند. اکثر سن‌وسال‌دارها دچار مرگ می‌شوند. اما وقتی آلودگی در جامعه زیاد شود سن مرک‌ومیر پایین می‌آید. آسیب‌های اجتماعی هم همین‌طور هستند وقتی جامعه نسبتا سالم است کسانی که در فقر شدید هستند دچار آسیب می‌شوند، اما وقتی فقر عمومیت پیدا کند و کم‌کم اکثر طبقات اجتماعی را فرا بگیرد، دیگر مسئله معتادان برای یک بخش شهر نیست، مربوط به همه جای شهر است. معتادان را فقط گروه‌های سنی میان سال و بالا نمی‌بینی. پایین هم می‌بینی. اعتیاد خانوادگی می‌شود. این نشان دهنده گسترش آسیب‌های اجتماعی و بیماری جامعه است.»

دیپلمه‌ها بیشتر از بقیه طلاق می‌گیرند 

ربیعی در نشست امروز، یکی از مشکلات آینده کشور را زنان تنهای سالمند دانسته و در توضیخ آن گفته است:«زنان تنهای سالمند مشکل آینده کشورمان هستند، چرا که در حال حاضر بحث تجرد زنان زیاد شده است و طبیعتاً آنها در آینده با سبک زندگی مجرد زندگی می‌کنند که باید برای آنها فکری شود.» 

اول تیرماه سال گذشته، مسعود نیلی، مشاور اقتصادی دولت یازدهم، صفحه اول برخی از روزنامه‌های صبح را به خود اختصاص داده بود و از ۶ میلیون دختر مجرد در سنین بالا صحبت کرده بود که امکان ازدواج را از دست داده‌اند. نیلی در خصوص وضعیت زندگی نسل سوم گفته بود:« با ۹۵۰ میلیون دلار درآمد ارزی در دولت‌ قبلی می‌شد برای متولدین دهه ۶۰ زندگی خوبی ساخت، اما از میان آن‌ها یک عده مایوس‌شدگان بودند که اصلا وارد بازار کار نشده، افسرده شدند و نابسامانی اجتماعی مثل اعتیاد به دنبال‌شان آمد و یک تعداد کثیری با توسعه آموزش عالی دانشجو شدند. ولی بازار کاری برای آن‌ها فراهم نشد و هم اکنون سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بی‌کار در کشور داریم.»

سازمان ثبت احوال نیز امروز آمار جدیدی از وضعیت طلاق و ازدواج در سال ۹۴ منتشر کرد. بر اساس گفته‌های محمد ابراهیم طریقت، سخنگوی سازمان ثبت احوال،در سال گذشته 685 هزار و 352 ازدواج ثبت شد که نرخ خام آن 8.7 در هزار بود. بیشترین میزان ازدواج در بین زنان و مردان بین 20 تا 29 سال رخ داده است که این آمار بیشتر در زنان بین 20 تا 24 سال و مردان 25 تا 29 سال است.

اما نرخ طلاق در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ تغییری نکرده است. طریقت در این‌باره گفت: در سال گذشته 163 هزار و 765 طلاق رخ داد که 2.1 در هزار است و بیشترین فراوانی طلاق در بین زنان و مردان 25 تا 29 سال ثبت شده است.

او درباره طول مدت پایداری ازدواج‌های منجر به طلاق نیز گفت: 13 درصد از این طلاق‌ها به کمتر از یک سال از آغاز زندگی مشترک و 47.3 درصد ازدواج‌ها در 5 سال اول زندگی مشترک رخ داده است. طول مدت ازدواج‌های منجر به طلاق 8.3 سال بوده است. 3.4 از طلاق‌ها نیز در بالای 30 سال زندگی مشترک رخ داده است.

بر اساس آمار سخنگوی سازمان ثبت احوال، بیشترین درصد طلاق ثبت شده مربوط به استان‌های البرز، تهران و گیلان و کمترین درصد مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری بوده است. 

طریقت درباره مدرک تحصیلی زنان و مردان طلاق گرفته نیز گفته است: 24.5 درصد از زنان طلاق گرفته دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی و 27.4 درصد مردان نیز دارای همین مدرک بوده‌اند. 13 درصد مردان و 14.6 درصد زنان طلاق گرفته نیز دارای مدرک لیسانس بوده‌اند.

 

در همین رابطه