رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق بوشهر تاکید کرد

ضرورت تشکیل کارگروه بررسی مشکلات بیمه‌ای فعالان اقتصادی

نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر با حضور رئیس اتاق، استاندار، جمعی از اعضای اتاق و فعالان اقتصادی استان با هدف بررسی مشکلات بیمه فعالان اقتصادی در محل اتاق بوشهر برگزار شد.

25 دی 1396
کد خبر : 11807
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر با حضور رئیس اتاق، استاندار، جمعی از اعضای اتاق و فعالان اقتصادی استان با هدف بررسی مشکلات بیمه فعالان اقتصادی در محل اتاق بوشهر برگزار شد.

زوج بودن ترکیب اعضای هیات حل اختلاف تامین اجتماعی، ضرورت دقت بیشتر در نحوه حسابرسی تامین اجتماعی، درخواست بخشودگی جرایم بیمه ای واحدهای معدنی، درخواست قرار گرفتن شغل ملوانی در زمره شغل های سخت و زیان آور، تشکیل کارگروه بررسی مشکلات فعالان اقتصادی استان، حمایت تامین اجتماعی از کافرمایان حوزه آبزی پروری و صنایع بسته بندی خرما از جمله درخواست های فعالان اقتصادی استان بوشهر در این نشست بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر در این نشست گفت: در سطح کلان کشور، نماینده کارفرما از طریق اتاق بازرگانی در شورای حل اختلاف تامین اجتماعی حضور پیدا می کند که اولین مشکل در این زمینه ترکیب زوج شورای حل اختلاف و ضرورت تبدیل شدن اعضای آن به ترکیب فرد است.

خورشید گزدرازی افزود: با توجه به اینکه حسابرسی بیمه تامین اجتماعی شرکت ها از 10 سال به یکسال کاهش یافته، تامین اجتماعی با تاخیر چند ماهه آن را اجرا می کند و در این زمینه به نحوه حسابرسی آنها نیز ایرادتی وارد است .عدم تمدید دفترچه بیمه خدمات درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی در مواقع ایجاد اختلاف بین کارفرما و تامین اجتماعی نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای کارگران می شود که از دیگر مشکل فعالان اقتصادی بوشهر در این حوزه است.

گزدرازی افزود: دیگر مشکل کارفرمایان ناشی از عدم پرداخت به موقع سازمان تامین اجتماعی به درمانگاه ها و آزمایشگاه ها است که باعث کاهش کیفیت خدمات آنها می شود. معافیت واحدهای تولیدی از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا سقف پنج نفر بطور کامل اجرا نمی شود. همچنین شغل عمده بوشهری ها در حوزه دریا ودریانوردی است که با توجه به سختی آن انتظار می رود زمینه تبدیل ملوانی به شغل سخت و زیان آور فراهم شود.

صمیمی، یکی از اعضای اتاق بوشهر در این نشست در ارتباط حق بیمه کارفرما گفت: قانون صراحت دارد. اگر واحدی مجوز جهاد کشاورزی دارد باید تا سقف پنج نفر از پرداخت بیمه سهم کافرما معاف باشد ولی تحقق این موضوع بطور سلیقه ای و در قالب بازرسی از واحدها در استان صورت می گیرد. در شرایط کنونی بخش خصوصی بیش از پیش نیازمند حمایت دولت است و برای شکوفایی اقتصاد کشور این بخش باید بصورت ویژه دیده شود.

غلامرضا کردی، عضو هیات مدیره کانون کافرمایان استان بوشهر نیز در این نشست گفت: برخورد با نقض قوانین در برخی موارد در اختیار استان ها نیست ولی در مواردی که در اختیار استان ها است انتظار رویکرد مناسب تری را در این زمینه داریم. حسابرسی کارگاه ها نیز یکساله شده ولی پیش از این با انجام حسابرسی ها در مدت 10 سال هزینه سنگینی به واحدهای تولیدی وارد می شد. نیاز است واحدهای تولیدی زیان دیده در جریان حسابرسی های 10 ساله ضررکرد آنها مشخص و تعیین تکلیف شود.

رئیس انجمن خرما استان بوشهر نیز در این نشست گفت: در موضوع صنایع بسته بندی خرما نگرانی عمده ایجاد اشتغال است ولی واحدهای بسته بندی خرما به دلیل هزینه های سنگین بیمه سهم کارفرما میل و رغبتی به جذب نیروی کار ندارد.

ابوالقاسم کاووسی افزود: پرداخت حق بیمه صنایع بسته بندی خرما که در سطح روستاها فعالیت دارند باید در مقایسه با شرکت های بزرگ پتروشیمی و ذوب آهن که درآمد بسیار بالایی دارند متفاوت باشد. در راستای تحقق اقتصاد مقاومی نیز ایجاب می کند صنایع بسته بندی خرما به عنوان یک صنعت اشتغالزا مورد حمایت جدی باشد. در استان 65 واحد بسته بندی خرما وجود دارد که هر کدام از آنها در صورت فعال شدن قادر به ایجاد 120 فرصت شغلی هستند.

دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر نیز در این نشست گفت: عدم ثبات سیاست در برابر سازمان تامین اجتماعی، عدم جانبداری مجلس و سیاستمداران از تامین اجتماعی، برداشت سلیقه ای و متفاوت از قوانین حوزه تامین اجتماعی، فقدان یک مرکز مطالعه و پژوهش برای سازمان تامین اجتماعی و عدم وجود یک شبکه اطلاع رسانی جامع از جمله مشکلات سازمان تامین اجتماعی است.

ندیر پور جم افزود: محور مورد نظر بازرسان تامین اجتماعی باید حقوق دستمزد باشد ولی در برخی موارد به عقود پیمان هایی که در زمره خرید و فروش نیست می پردازند که خارج از حیطه وظایف آنها است. در این راستا باید کارگروهی تشکیل و مشکلات و موانع فراروی فعالان اقتصادی در حوزه تامین اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد.

محمد قدسی، دیگر عضو اتاق بوشهر گفت: بیش از 300 واحد پرورش میگو در استان وجود دارند که هر کدام از آنها برای 16 تا 17 نفر ایجاد اشتغال کرده اند. در چهار ماه از سال که مزارع خالی از میگو است در بدترین شرایط به کار بهسازی مزارع می پردازیم که طی این چهار ماه سازمان تامین انتظار پرداخت سهم بیمه کارفرما به میزان 30 درصد دارند و هزینه های هنگفتی برای کافرمایان این حوزه در بردارد.

حسین زارعی، رئیس انجمن آبزیان استان بوشهر گفت: آبزی پروری محور توسعه استان است. هزینه های سنگین بیمه و مالیات باعث شده تا از 45 شرکت فعال در حوزه آبزی پروری تنها سه شرکت فعال باقی بماند. با تداوم هزینه های سنگین دارایی سه شرکت حوزه آبزی پروری نیز در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. نیاز است همانند سال های گذشته دولت بسته حمایتی برای واحدها درنظر بگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر نیز گفت: سازمان تامین اجتماعی در آمد و هزینه آن به ترتیب 866 هزار میلیارد و 626 هزار میلیارد تومان است که با این شرایط 240 هزار میلیارد تومان درآمد مازاد دارد. در سال 95 تعداد کارگاه های فعال کشور یک میلیون و 200 هزار کارگاه بود که آمار آنها در مقایسه با سال 94، 2 درصد کاهش داشت.

مجید مرندی اظهار کرد: در سال 95 بطور متوسط به 205 هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت شد که 7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و باعث پرداخت 4 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری در کشور شد.

نماینده اتاق بازرگانی در هیات بدوی تامین اجتماعی شهرستان دیر نیز گفت: شایسته است افراد مسئول حسابرسی تامین اجتماعی مانند اداره دارایی از کارکنان خود اداره باشند تا کارکرد آنها مطلوبیت بیشتری داشته باشد. برای نمونه برخی از حسابرسان فاکتورهای خرید کارگاه ها را نیز مشمول بیمه کردند این در حالی است که فاکتورهای تعمیر تنها در سطح شرکت ها مشمول بیمه می شود.

سید محمد موسوی ادامه داد: وقتی لیست بیمه بصورت اینترنتی به تامین اجتماعی ارسال می شود در موعد مقرر امکان اصلاح آن وجود نداشته و این امر تنها با مراجعه حضوری امکان پذیر می شود. وقتی سیستمی اینترنتی می شود باید همه موارد آن بصورت اینترنتی و بدون نیاز به حضور در تامین اجتماعی فراهم باشد.

فتح الله پاپری، دبیر خانه معدن استان بوشهر نیز گفت: در ارتباط با جرائم تامین اجتماعی مقرر شد بخشی از آنها که به علت تحریم آسیب دیدند مشمول بخشودگی شوند که این موضوع برای واحدهای معدنی محقق نشده است. واحدهای معدنی در اثر بالا رفتن نرخ ارز و در سایه تحریم، ماشین آلات مورد نیاز خود را چندین برابر خریداری کردند که جرائم این واحدها باید مشمول بخشودگی شود.

کارفرما، کارگر و تامین اجتماعی همه خود را یک مجموعه بدانند

مدیرکل تامین اجتماعی استان بوشهر نیز در این نشست با اشاره به اینکه  کارفرما، کارگر و تامین اجتماعی همه باید خود را یک مجموعه بدانند و در تقابل با یکدیگر نباشد، گفت: 512 پرونده در هیات تامین اجتماعی استان بوشهر مطرح شده که 303 مورد آن رای به سود کارفرما صادر شده است. بودجه تامین یکی از چهار بودجه کل کشور است و ماهانه 8 و 200 میلیارد تومان تجدید منابع می کند.

یونس خسروانی در ارتباط با حمایت های تامین اجتماعی از فضای کسب و کار استان نیز اظهار کرد: چنانچه فردی حتی یک فرصت شغلی ایجاد کند تامین اجتماعی سعی بر پیشگامی برای حمایت از واحد ایجاد کننده اشتغال است. در 9 ماهه گذشته 290 میلیارد ریال بیمه بیکاری در این استان پرداخت شده است.

خسروانی افزود: خدمات اداره کل تامین اجتماعی استان بوشهر در 15 شعبه با هدف افزایش رضایت‌مندی مخاطبان بیمه ای خدمات ارائه می کند. در این مسیر تعامل با بخش خصوصی بعنوان بخشی که در جامعه نقش تعیین کننده‌ای دارد از اولویت های مهم برنامه‌های تامین اجتماعی استان بوشهر است.

وی در خصوص شغل ملوانی نیز گفت: با هدف قرار گرفتن این شغل در زمره شغل های سخت و زیان آور از 2 سال گذشته یک طرح مطالعاتی با همکاری دانشگاه خلیج فارس آغاز ودر مراحل پایانی قرار دارد. با نهایی شدن این مطالعه دولت شغل ملوانی را بعنوان مشاغل سخت و زیان آور برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال می کند.

محمد باقر سعادت، رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش خصوصی بعنوان بازوی توانمند دولت نیازمند نگاه و حمایت ویژه است. تشکیل کارگروهی متشکل از صاحب نظران حوزه های مختلف به خصوص حقوقدانان برای حل مشکلات فراروی بخش خصوصی ضروری است و تحقق مطالبه های آنان باید مورد توجه مسئولان بخش های مختلف قرار گیرد.

در ادامه این نشست استاندار بوشهر گفت: تشکیل کارگروه حل مشکلات فعالان اقتصادی استان در حوزه تامین اجتماعی با حضور معاونان استانداری، اتاق بازرگانی، بندر و اداره کل تامین اجتماعی ضروری است. در قالب این شورا مشکلات حوزه تامین اجتماعی بصورت کارشناسی بررسی و تدابیر لازم برای آن پیش بینی می شود.

عبدالکریم گراوند بیان کرد: تداوم حیات کارگر، کارفرما و تامین اجتماعی در سایه تعامل و همدلی این مجموعه شکل می گیرد و این سه عنصر هیچگاه نباید به چشم رقیب یکدیگر را بنگرند. دولت نیز در این مسیر برای پویایی اقتصاد کشور راهی جز حمایت از بخش خصوصی ندارد. بخش خصوصی نقش مهم و تاثیرگذاری در اجتماع دارد که باید برای برطرف کردن مشکلات آن، راهکارهای اساسی درنظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: حل مشکل شرکت اعتمادیه بوشهر بعنوان شرکتی که بیش از یک قرن سابقه فعالیت در بخش ریسندگی و بافندگی دارد باید در اولویت نخست مسئولان استان قرار گیرد. وقتی یک واحد نمونه استانی در عرصه تولید و صادرات برای تداوم فعالیت زمین گیر شده این نشان از وجود اشکالاتی است که باید برطرف شود.

موضوعات :
در همین رابطه