رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

در نشست مدیر اجرایی اکسپو روسیه با معاون بین‌الملل اتاق ایران مطرح شد

درخواست از ایران برای حمایت از برگزاری اکسپو 2025 در روسیه

مدیر اجرایی اکسپو 2025 روسیه با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار کرد. هدف از این نشست جلب حمایت ایران برای میزبانی روسیه در اکسپو 2025 بود؛ تاکید بر همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و تسهیل روند استفاده از منابعی که دولت روسیه در قالب فاینانس برای ایران درنظر گرفته است، از دیگر موضوعاتی بودند که در این جلسه مطرح شد.

01 بهمن 1396
کد خبر : 11891
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیر اجرایی اکسپو 2025 روسیه به منظور جلب حمایت ایران برای میزبانی این کشور در این رویداد با معاون امور بین الملل اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست علاوه بر اعضای کمیته نمایشگاهی کشور روسیه، معاون رئیس بخش اقتصادی نمایندگی بازرگانی روسیه در تهران، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و رئیس انجمن سرمایه گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی حضور داشتند.

ازآنجایی‌که در جریان برگزاری یک‌صد و پنجاه و هشتمین جلسه مجمع عمومی دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به عنوان عضو کمیته اجرایی BIE انتخاب شد، روسیه برای کسب نظر مثبت ایران در BIE هیأتی هفت نفره به ایران اعزام کرده تا با مقامات ایرانی رایزنی کنند.

خانم ساگایداک اسوِتلانا (Sagaydak Svetlana) مدیر اجرایی اکسپو 2025 یکاترینبورگ، با بیان این نکته که عنوان اکسپو 2025، "تغییر دنیا: نوآوری و زندگی بهتر برای نسل‌های آینده" است، درخواست کرد: اتاق ایران همانند دوره گذشته حمایت همه‌جانبه خود را از میزبانی روسیه در اکسپوی مذکور به عمل آورد.

ژاپن، فرانسه و آذربایجان نیز در کنار روسیه، کشورهای داوطلب برای میزبانی اکسپو هستند.

مدیر اجرایی اکسپو 2025 یکاترینبورگ با تأکید بر این نکته که روسیه از سال 1851 در بحث‌های نمایشگاهی فعال بوده و همواره غرفه‌های بسیار خوبی را در اکسپوهای جهانی داشته، تشریح کرد: متأسفانه تاکنون موفق به برگزاری اکسپو نشده‌ایم. رقبای روسیه برای اکسپو 2025 کشورهای فرانسه، ژاپن و آذربایجان هستند. البته در سال‌های پیش در فرانسه و ژاپن اکسپو برگزار شده و می‌دانیم که آذربایجان در سال 2004 به نهضت اکسپو ملحق شده است بنابراین هنوز زود است که بخواهد میزبان چنین رویداد بزرگی باشد.

بر اساس اظهارات وی فضای پیش بینی شده برای برگزاری اکسپو 2025 در شهر یکاترینبورگ در حدود 79 هزار متر مربع است و تاکنون هیچ کشوری اکسپو را در فضایی به این وسعت برگزار نکرده است.

ساگایداک اسوِتلانا تصریح کرد: در نزدیکی شهر یکاترینبورگ، نیروگاه هسته‌ای (بلایارسکایا) قرار دارد. در نتیجه شهر هوشمندی که قرار است در کنار اکسپو احداث شود از آن تغذیه خواهد کرد. در واقع این تنها واحد هسته‌ای در جهان است که تولیدات بدون ضایعات دارد.

وی یادآور شد: با توجه به فرصت کافی 7 ساله تا برگزاری اکسپو، روسیه توانایی فراهم آوردن زمینه‌های متعدد تجارت و همکاری را در اختیار دارد.

شهر یکاترینبورگ از لحاظ جغرافیایی در مرکز کشور روسیه و در محل تلاقی دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است. مراکز صنعتی و نظامی روسیه نیز در این شهر واقع شده‌اند. یکاترینبورگ چهارمین شهر روسیه از نظر جمعیت است. یکاترینبورگ موزه‌ای در فضای باز بوده و سازمان یونسکو این شهر را در گروه 12 شهر برتر جهان از لحاظ شرایط مساعد زندگی می‌داند.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در ادامه با توجه به اهداف روسیه در راستای فعالیت‌های بین‌المللی و رقابت تنگاتنگی که این کشور برای حضور در اکسپو 2025 دارد، تصریح کرد: همکاری با روسیه برای ایران اولویت دارد. روند تجارت و سرمایه‌گذاری بین دو کشور در سال‌های اخیر از روند روبه رشدی برخوردار بوده هرچند مشکلات کوچکی نیز در این میان وجود داشته است. امیدواریم در خلال برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود، برای حل این مشکلات راهکارهای لازم ارائه شود.

وی یادآور شد: برای طراحی اهداف و ساختارهای فدراسیون روسیه برای حضور در اکسپو 2025 به نقشه راه نیاز داریم. همکاری در این زمینه از طریق اتاق ایران، سفارت روسیه در تهران، اتاق مشترک و تشکل‌های وابسته به اتاق ایران محقق می‌شود. در این نقشه راه، همکاری‌ها در ابعاد مختلف برای 5-6 سال آینده تعریف و اجرایی خواهد شد.

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه پیشنهاد داد: نشست مشترکی در اتاق ایران با حضور اتاق مشترک ایران و روسیه، سفارت روسیه در تهران و بخش سرمایه‌گذاری اتاق برگزار شده و چگونگی سازمان‌دهی غرفه‌های ایران در نمایشگاه مذکور مورد بررسی قرار گیرد. پس از قطعیت میزبانی روسیه با برگزاری سمینار مرتبط با اکسپو از عاملان اقتصادی ایرانی دعوت به عمل آید تا در زمینه‌های کاری مختلف در نمایشگاه مذکور حضور پیدا کنند.

نمایشگاه جهانی اکسپو، مجموعه نمایشگاه‌هایی است که هر 5 سال یک‌بار در کشورهای مختلف جهان زیر نظر موسسه‌ای به نام دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها (BIE) واقع در پاریس، برگزار می‌شود. به‌طوری‌که برنامه‌ریزی، ساماندهی، تعیین مقررات و میزبانی اکسپو در مرکز مذکور انجام شده و 170 کشور از جمله ایران عضو آن هستند.

اهمیت این نمایشگاه، پیامدها و برآیندهای آن برای کشورهای جهان آن‌چنان ارزشمند است که امروزه اکسپوها سومین رویداد مهم دنیا پس از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک بوده و نام "المپیک فرهنگ ملل" را برای آن برگزیده‌اند.

در حال حاضر چهار کشور فرانسه (پاریس)، ژاپن (اوزاکا)، فدراسیون روسیه (یکاترینبورگ) و آذربایجان (باکو) نامزد برگزاری نمایشگاه جهانی 2025 هستند و کشور میزبان در مجمع عمومی آتی BIE که نوامبر 2018 برگزار می‌شود، انتخاب خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه