رادیو مجازی اتاق ایران - 15 آبان 1403

در کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی انجام شد

بررسی موانع اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید

موانع اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی بررسی شد.

09 بهمن 1396
کد خبر : 11971
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تازه‌ترین نشست، موانع اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر را بررسی کرد و نظرات پیشنهادی در راستای تحقق اجرای حکم قانون مطرح شد.

در این جلسه نمایندگانی از دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی از جمله وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، جهاد کشاورزی، شرکت ملی گاز ایران، شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و همچنین نمایندگان بخش خصوصی از کمیسیون انرژی اتاق ایران، سندیکای صنعت برق ایران، انجمن صنعتی شرکت‌های توزیع برق کشور، انجمن CHP ایران و نمایندگان اتاق‌های اصناف و تعاون حضور داشتند.

جمال‌الدین حاجی‌ها، مدیرعامل شرکت پارادیس خاورمیانه و فعال بخش خصوصی در حوزه انرژی با اشاره به حکم ماده 12 قانون، تشریح کرد: در سال 92 طرح جایگزینی لامپ‌های LED به جای چراغ‌های خیابانی را به وزارتخانه‌های نفت و نیرو ارائه دادیم، علی‌رغم اینکه این طرح از توجیه‌پذیری اقتصادی برخوردار است و پرداخت به آن می‌تواند از محل ذخیره انرژی صورت گیرد و نیز باوجود تکلیف وزارت نفت مصرح در تبصره 3 قانون، متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه همکاری با ایشان صورت نگرفته است.

یوسف بهمنی، نماینده کمیته انرژی سازمان برنامه‌وبودجه به ارائه آمار مصوبات شورای اقتصاد در حدود ماده 12 پرداخت. بر این اساس از سال 93 تاکنون مبلغ 89 میلیارد دلار، مجوز سرمایه‌گذاری در موضوع ماده 12 از سوی شورای اقتصاد به تصویب رسیده است، از این میزان 20 میلیارد دلار در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده که متولی عمده آن، وزارت نفت و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده است.

وی تصریح کرد: مصوبه شورای اقتصاد برای لامپ‌های LED نیز در حدود طرح‌های بهینه‌سازی صادر شده است. حدود 8.7 میلیارد دلار در حوزه گازرسانی و بالغ‌بر 61 میلیارد دلار نیز در حوزه افزایش تولید نفت و گاز و توسعه میادین نفتی بوده است. برخی از این طرح‌ها از جمله طرح‌های بهینه‌سازی در اجرا به این صورت بوده است که تنها بخشی از سرمایه‌گذاری ذیل ماده 12 پوشش داده می‌شود و از آنجا که نیاز به تأمین سرمایه در گردش اولیه دارد غالباً به کندی پیش می‌رود.

بنا به اظهار بهمنی در حوزه بهینه‌سازی بیشترین پیشرفت در حوزه کامیون‌ها بوده اما غالب طرح‌های گازرسانی پیشرفت خوبی داشته‌اند.

رانش زروانی، سرپرست اداره کل راهبردی انرژی وزارت نفت، علت عدم همکاری وزارت نفت در پروژه‌های جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف را عدم درآمدزایی این طرح دانست و تأکید کرد: در متن قانون تنها الزام به پرداخت از محل صرفه‌جویی نیست. وی همچنین وزارت نیرو را نیز منتفع از موضوع دانست که می‌تواند با سرمایه‌گذار وارد عقد قرارداد شود.

در ادامه استفاده از ظرفیت ماده 12 برای سرمایه‌گذاری در "طرح‌های افزایش کارایی موتورخانه‌های حرارتی" از طریق انعقاد قرارداد با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت مورد بررسی قرار گرفت.

رضا شادرخ راد، عضو هیئت‌مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ارتباط با "طرح افزایش کارایی موتورخانه‌های حرارتی" و عملکرد شرکت ملی گاز در انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران این حوزه که از سوی فعالان اقتصادی مورد اعتراض واقع شده بود، گفت: حدود دو سال است که قرارداد "طرح افزایش کارایی موتورخانه‌های حرارتی" توسط این شرکت با سرمایه‌گذاران منعقد می‌شود و تاکنون 11 قرارداد هم در این حوزه منعقد شده است.

وی در ادامه گزارشی از طرح‌های منعقد شده این شرکت ارائه کرد؛ عقد قرارداد با 5 کارخانه برای نوسازی 8000 دستگاه کامیون فرسوده، طرح نوسازی اتوبوس‌های فرسوده با 2 سازنده برای 1044 دستگاه، البته در مورد طرح تاکسی‌ها به دلیل عدم توانایی خودروساز داخلی در انطباق با مفاد مصوبه شورای اقتصاد اقدامی نشده است. در مورد توسعه صنعت ریلی دو قرارداد 200 و 400 واگن باری و در مورد طرح ارتقای کارایی موتورخانه‌ها 11 قرارداد به ارزش 72 میلیون دلار عقد شده است. همچنین قرارداد تولید موتور کم‌مصرف خودرو در حال تهیه است.

نصرت‌الله سیفی، مشاور کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن اشاره به این موضوع که سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی که خود مجری قانون هستند بهتر از هر شخص دیگری می‌توانند نقاط ضعف سیستم را شناسایی و مرتفع کنند از حضار و نمایندگان دولتی حاضر در جلسه خواست که به طرح مشکلات بپردازند.

وی در ادامه به طرح‌های موجود بخش خصوصی اشاره کرد که در سال 93 به یک‌باره حجم عظیمی از آنها مصوب شد اما بعد از آن از سرعت تصویب طرح‌ها کاسته شد.

کتایون نعمت پور، معاون اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیز گفت: سرمایه‌گذارها در بخش صنعت، طرح‌های توجیهی مختلفی ارسال می‌کنند و وزارتخانه نیز برای شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ارسال می‌کند اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

علایی، فعال بخش خصوصی در بیان مشکلات سرمایه‌گذاران در بهره‌مندی از حکم ماده 12 تصریح کرد: حتی زمانی که قرارداد با دستگاه اجرایی یا سازمان دولتی منعقد می‌شود، ضمانتی برای پرداخت مبلغ وجود ندارد و پیشنهاد گشایش آل سی داخلی را مطرح کرد.

در نهایت، پیشنهادات بخش خصوصی که توسط کمیسیون انرژی اتاق ایران تهیه شده بود توسط سیفی، مشاور کمیسیون قرائت شد و در مقرر گردید مجموعه مشکلات اجرایی قانون و پیشنهادات مدون بخش خصوصی برای ارائه در صحن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی توسط دبیرخانه شورا و کمیسیون انرژی اتاق ایران، گردآوری و تنظیم شود.

در همین رابطه