رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

پیشنهاد شافعی در همایش تجاری ایران و چین

ایران و چین همکار‌های جدید در زمینه غذای حلال را آغاز کنند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین، دورنمای روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره گردش مالی بیش از هزارمیلیاردی صنعت غذای حلال، همکاری‌های جدید ایران و چین در این حوزه را پیشنهاد داد.

10 بهمن 1396
کد خبر : 12016
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین، امروز در محل اتاق ایران برگزار شد. در ابتدای این همایش، اسدالله عسگر اولادی و مجیدرضا حریری، رئیس و نائیب رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و چین،  اهداف  کلی این همایش را تشریح کردند.

در ادامه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه مبادلات تجاری بین ایران و چین به روش جزئی، کلی و الکترونیک انجام می‌شود، گفت: همکاری‌های اقتصاد دو کشور در اغلب حوزه‌ها ازجمله صنعت، گردشگری، انرژی‌های تجدید پذیر، حمل‌ونقل، مخابرات و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها به قوت انجام می‌شود.

غلامحسین شافعی، امروز در سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین در اتاق ایران، افزود: در ادامه همکاری‌های ایران و چین، اکنون فرصت‌های مناسبی وجود دارد که شرکت‌های فعال چینی می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های فعال ایرانی نسبت به تولید کالا اقدام کنند و در صورت صادرات، از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند.

شافعی با اشاره به اینکه ایران بزرگ‌ترین بازار واردات کالاهای واسطه‌ای در خاورمیانه محسوب می‌شود، تصریح کرد: ایران به‌واسطه دسترسی آسان و ارزان به بازار 460 میلیون نفری منطقه، مزیت‌های زیادی در همکاری‌های اقتصادی با کشورهای دیگر به‌ویژه چین دارد و این مسئله می‌تواند به تحقق هدف افزایش مبادلات دو کشور به 50 میلیارد دلار کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه با اشاره به اینکه با تلاش کشور چین، جاده راه ابریشم در حال احیاست، گفت: تاکنون اتاق‌های بازرگانی 67 کشور به عضویت اتاق جاده ابریشم درآمده‌اند و اتاق ایران نیز سمت نائب رئیسی این اتاق را داراست.

او ادامه داد: تحلیلگران معتقدند پس از سال 2025، باید تمرکز اقتصاد دنیا را در مرزهای هند و چین جستجو کرد و در این وضعیت، یکی از محوهای مهم مبادلات اقتصادی دنیا، جاده ابریشم خواهد بود؛ این در حالی است که موقعیت جغرافیایی ایران شرایطی مناسبی فراهم می‌آورد که ایران و چین همکاری‌های جدیدی بر پایه احیای راه ابریشم آغاز کنند.

شافعی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ایران و چین ارتباط دوستانه خود در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی را بیش‌ازپیش تقویت کنند، افزود: یکی از مسائل دیگری که اکنون به‌عنوان موضوع مهم در دنیا مطرح است، موضوع همکاری‌های مشترک در حوزه غذای حلال است که با توجه به مبادلات بیش از هزارمیلیاردی آن در سال، ایجاد می‌کند که ایران و چین همکاری‌های جدیدی در این حوزه آغاز کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری‌های مشترک، به پایداری روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور کمک می‌کند، تصریح کرد: با تداوم روش فعلی و افزایش مشارکت‌های سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی ایران و چین، امیدواریم روابط دو کشور بیش‌ازپیش توسعه یابد.

شافعی همچنین با اشاره به حل مشکل مسدود شدن برخی حساب‌های بانکی ایرانی در بانک‌ها چین، این اتفاق را مایه رضایتی بخش خصوصی عنوان کرده و از مقامات هر دو کشور برای پیگیری و حل این مسئله قدردانی کرد.

گفتنی است سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین، از امروز به همت اتاق مشترک بازرگانی و صنایع چین و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در محل اتاق ایران برگزار شده است و فردا نیز ادامه دارد.

در این همایش، مجید رضا حریری با اشاره به تصمیم چین برای برگزاری نمایشگاه بزرگی در نوامبر 2018 (آذرماه) در شانگهای، گفت: تاکنون 168 کشور برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و چین نیز متصدی پاویون ایران در این نمایشگاه خواهد بود.

به گفته حریری، حضور در این نمایشگاه می‌تواند فرصت مناسبی برای بازرایابی کالاهای صادراتی ایران باشد و دبیرخانه اتاق مشترک ایران و چین نیز از امروز آمادگی دارد راهنمایی‌های لازم برای حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در همین رابطه