رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان

افزایش کیفیت، محور صادرات غیرنفتی قرار گیرد

پنجمین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه، فعالان اقتصادی و خادمین صادرات منطقه آزاد اروند در سالن همایش اتاق خرمشهر برگزار شد.

11 بهمن 1396
کد خبر : 12040
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجمین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه، فعالان اقتصادی و خادمین صادرات منطقه آزاد اروند در سالن همایش اتاق خرمشهر برگزار شد.

  این مراسم با هدف ایجاد انگیزه در توسعه حجم صادرات کالاهای غیر نفتی، به همت سازمان منطقه آزاد اروند و با همکاری اتاق های خرمشهر و آبادان، با حضور مسئولین کشوری، استانی و منطقه برگزار گردید.

 رئیس اتاق خرمشهر در این نشست طی سخنانی خواستار بهبود وضعیت صادرات منطقه شد. هانی فیصلی گفت: سال‌هاست که با فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی به محور اصلی و کلیدی در سیاستگذاری و تعیین خط مشی جامعه ما تبدیل شده است و بهره بردن از اقتصاد مقاومتی، غایت و هدف بزرگی است که جز در سایه همت و همراهی اقشار مختلف جامعه و مسئولین تصمیم ساز هرگز به مقصد مطلوب نخواهد رسید.

 وی افزود: برای حصول اهداف اقتصاد مقاومتی، بهبود شرایط کیفی و کمی تولید و افزایش حجم صادرات کالاهای غیر نفتی دو محور اصلی و اساسی به شمار می رود. دو محوری که پایه و بنیان آن بر فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی بنا گذاشته شده است. بر این اساس نقش کلیدی بخش خصوصی در حصول اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود شرایط محیط کسب و کار بر هیچ کس پوشیده نخواهد بود.

 فیصلی گفت: تولید قابل رقابت با محصولات خارجی سازه پیشرفت اقتصادی یک جامعه را بنا می کند؛ سازه ای که خود تنها بر پایه های صادرات مستقر و دائر می گردد. از این رو اساس رونق و پیشرفت اقتصادی جوامع در گام اول تنها بر صادرات استوار خواهد شد.

 فیصلی بیان کرد: امروز و در جهان اقتصاد نوین، ترسیم خط مشی جوامع بشری بر پایه صادرات جهت تقویت بنیه و ریشه اقتصادی کشورهای مختلف امری مرسوم و بدیهی است. امری که با وجود اذعان اهمیت آن در کشور عزیزمان اما همچنان راهی طولانی جهت پیشرفت، رشد و تعالی و حصول نتایج دلخواه در پیش روی دارد. بهبود شرایط فعلی صادرات کالاهای غیر نفتی تنها با همدلی و همراهی مسئولین و فعالان بخش خصوصی میسر خواهد شد.

 رئیس اتاق خرمشهر گفت: در جایگاه نماینده بخش خصوصی با صراحت کامل اعلام می کنم که ما فعالان اقتصادی و بازرگانان جهت بهبود شرایط صادراتی کشور باید اقدام مجدانه را در زمینه بهبود وضعیت صادرات انجام دهیم؛ ما به عنوان بخش خصوصی باید به شکلی بهینه از ابزار نوین توسعه صادرات بهره برده و استفاده از روش های سنتی و زمان بر که توان رقابت در بازارهای جهانی را کاهش می دهد را کنار بگذاریم. همچنین تولید کالاهای کیفی و قابل رقابت را محور فعالیت صنعتی خود قرار داده تا توان در اختیار گرفتن بازارهای مستعد همجوار را داشته باشیم.

وی بیان کرد: ایجاد اتحادیه و سندیکاهای قدرتمند و هماهنگ و شرکت در دوره های آموزشی و بهره گیری از تجارب علمی دیگران از دیگر اقدامات مورد نیاز بخش خصوصی است.

 فیصلی افزود : از سوی دیگر دستگاه های دولتی نیز اهرمی مهم در راه توسعه صادرات هستند که باید با اعطای تسهیلات ویژه با تخصیص اعتبار مناسب، کاهش شرایط سخت وثیقه های بانکی، کاهش سود تسهیلات و اعطای امیتازات ویژه در جهت تشویق به صادرات کالاها، تقویت بخش دیپلماسی و روابط بین الملل با کشورهای هدف در راستای رفع موانع توسعه صادرات کالاها ،بهبود شرایط تعرفه های گمرکی، رفع قوانین مخل در انجام مراودات تجاری، واگذاری امور مربوط به صادرات به بخش خصوصی، افزایش میزان زیرساخت های لازم و بهبود شرایط امکانات و تجهیزات فعلی، پرداخت جوایز و تخصیص تسهیلات به صادرکنندگان فعال و حمایت قضایی و قانونی از طریق ایجاد مراکز مشاوره تخصصی و مراجع قدرتمند قضایی توان رقباتی صادرکنندگان در منطقه را افزایش دهد.

 فیصلی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند گفت: صادرات در منطقه آزاد اروند توان تبدیل شدن به بزرگترین منبع درآمد شهروندان و زمینه ساز پویش اقتصادی و فراهم آوردن محیط کسب و کار را با توجه به شرایط خاص خود دارد. وجود راه های ترانزیتی متنوع، بندرهای آبی و خشک مجهز، مجاورت با کشورهایی با بازار مستعد، امتیازات خاص و معافیت های ویژه و از همه مهم تر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان پویا و فعال که در شرایط سخت تحریم همچنان چرخ صادرات را در حرکت واداشته و با سخت ترین شرایط کالاهای ایرانی را به بازار جهانی عرضه میکنند.

 افزایش 50 درصدی صادرات غیر نفتی بعد از برجام

 معاون توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت در این مراسم تصریح کرد: از نیم قرن گذشته که ایران به سمت صنعتی شدن حرکت کرده است به تدریج صادرات غیر نفتی افزایش پیدا کرد و بعد از برجام به ۵۰ درصد رسیده است.

 مودودی خاطر نشان کرد: بعنوان مسوولین دولتی موظف به تولید ثروت، ایجاد اشتغال و روان سازی فعالیت های اقتصادی هستیم، ایران در تمامی حوزه های اقلیمی، فرهنگی، تاریخی،  ذخایر و منابع طبیعی و همچنین منابع انسانی جایگاه بالایی در جهان دارد.

 وی ادامه داد: مهم ترین مسئله ای که تا امروز به آن بی توجه بوده ایم ضعف ما در بحث برندینگ بوده است و باید بتوانیم نهضت برند را در ایران به کمک سازمان توسعه وتجارت ایجاد کنیم.

 توسعه اروند در توسعه تجارت

 مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: منطقه آزاد اروند راهبرد خود را در توسعه منطقه بر پایه توسعه تجارت بنا نهاده است‌.

اسماعیل زمانی عنوان کرد: لایروبی اروند و خروج مغروقه ها  که بزودی انجام خواهد شد در رونق تجارت و  توسعه پایدار منطقه مفید خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در بخش اقتصاد تکیه صرف به صادرات اشتباه است افزود: صادرات بخشی از اقتصاد است این مسئله باعث باعث خواهد شد ؛ که این توجه ما را از مزیت های دیگر منحرف کند و این مزیت ها تلف شوند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند عراق را شریک تجاری مهم ایران دانست و گفت: توسعه صنایع تبدیلی  و مصالح ساختمانی  برای بازار مصرف عراق بسیار موثر است.

زمانی همچنین گفت: اقتصاد بازار محور یکی از اصلی ترین راهکارها برای رشد اقتصادی منطقه خواهد بود؛ این سازمان بعنوان متولی وظیفه ایجاد زیر ساخت ها را دارد و وظیفه سرمایه گذاری بر عهده  بخش خصوصی است.

وی در ادامه افزود: از بخش خصوصی برای رشد صنایع کوچک حمایت می کنیم؛ و از بنگاه های اقتصادی کلان برای سرمایه گذاری در صنایع سنگین و بالا دستی اروند  دعوت میکنیم .

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان  تصریح کرد : اقتصاد یک مقوله کلان است نمی شود با نگاه کوته بینانه به آن پرداخت. اقدامات و برنامه ریزی های موثری را می طلبد؛ برگزاری جشنواره های اقتصادی و لغو روادید برای اتباع خارجه که اخیر در منطقه آزاد اروند اتفاق افتاده است؛ به رونق کسب و کار و بهبود فضای اقتصادی کمک خواهد کرد.

 در پایان این مراسم از ۱۲ صادر کننده نمونه، ۱۲ فعال اقتصادی و ۱۲ نفر از خادمین صادرات با اعطای لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.

موضوعات :
در همین رابطه