رادیو مجازی اتاق ایران - 8 مرداد 1403

وزیر نفت اعلام کرد

مذاکرات برای توسعه میادین نفتی ادامه دارد اما با هراس

وزیر نفت می‌گوید: مذاکرات برای توسعه میادین با شرکت‌های داخلی و خارجی ادامه دارد؛ اما به دلیل سنگ‌اندازی‌ها، جرئت نمی‌کنیم اسم قراردادهای نزدیک به نتیجه‌گیری را اعلام کنیم.

15 بهمن 1396
کد خبر : 12078
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر نفت با بیان اینکه ۱۵۰نفر درگیر مذاکرات برای امضای قراردادهای توسعه میادین هستند، اظهار کرد: برای امضای قراردادها باید دو طرف راضی باشند، هرکسی با ایران یادداشت تفاهمی امضا می‌کند عده‌ای داخلی و خارجی می‌روند و می‌گویند این کار را نکن. خدا شر برخی خارجی‌ها را به خودشان برگرداند و داخلی‌ها را اصلاح کند.

بیژن زنگنه در نشست خبری که امروز برگزار شد با اشاره به وضعیت تولید گاز در کشور اظهار کرد: در پایان سال ۱۳۹۱، میزان گازی که از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شد ۲۸۵میلیون مترمکعب بود، این میزان در دی‌ماه سال گذشته به ۴۷۰میلیون مترمکعب و در دی‌ماه سال جاری به ۵۵۳میلیون مترمکعب رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه ۷۰درصد گاز کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود افزود: در حال حاضر در برداشت از این میدان یا مساوی با قطر یا جلوتر از قطر هستیم. سال آینده پنج فار ۱۳، ۲۲، ۲۳، ۲۴و قسمتی از فاز ۱۴به تولید می‌رسد.

برخورداری ۹۲درصد جمعیت کشور از گاز طبیعی

زنگنه با بیان اینکه ۷۶درصد جمعیت روستایی از گاز طبیعی برخوردار هستند، تصریح کرد: این میزان در سال ۱۳۹۱، ۵۴ درصد بود. در حال حاضر ۹۲درصد جمعیت ایران از گاز طبیعی برخوردارند.

قرارداد توتال طبق برنامه جلو می‌رود

وی با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱پارس جنوبی با کنسرسیوم متشکل از توتال، سیان پی سی و یک شرکت ایرانی گفت:این قرارداد طبق برنامه جلو می‌رود. قراردادهای متعددی با حدود ۲۰شرکت ایرانی و خارجی در حال مذاکره است.

وزیر نفت در مورد به طرح نگه داشت تولید توضیح داد:طرح نگه داشت تولید به میزان پنج میلیارد دلار به شورای اقتصاد رفته است. این طرح به شرکت‌های داخلی ارجاع می‌شود و ۲۰قرارداد و مناقصه امضا و اجرا می‌شود.

زنگنه ادامه داد: یکی از راه‌های آن عرضه اوراق ارزی ریالی است و ظرف دو سال اجرا می‌شود.

افزایش فروش داخلی محصولات پتروشیمی

وی در ادامه با بیان اینکه فروش داخلی محصولات پتروشیمی در سال 1395، ۵.۱میلیون تن بود،اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود این میزان به ۶میلیون تن برسد.

تا پول دست کسی نبینیم، قرارداد امضا نمی‌کنیم

وزیر نفت در مورد صادرات گاز به عراق توضیح داد: خط صادراتی به عراق آماده شده.خط بصره عراقی‌ها آماده نیستند اما از خط نفت شهر ۱۳میلیون مترمکعب گاز صادر می‌شود.

زنگنه ادامه داد: خیلی‌ها مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما خریدار گاز هستیم.از ما نامه می‌خواهند که ما معمولاً نامه نمی‌دهیم، ما تا دست کسی پول نبینیم با او صحبت نمی‌کنیم.

باید با پاکستان وارد بحث حقوقی شویم

وی با بیان اینکه پاکستان به تعهدات خود در مورد واردات گاز از ایران عمل نکرد،گفت: ما خرج عظیمی کردیم و لوله را به مرز رساندیم، اما پاکستان به تعهدات خود عمل نکرد.باید با پاکستان وارد پیگیری حقوقی شویم،اما باید مجموع مسائل دیده شود.

 اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با ترکمنستان

وزیر نفت با اشاره به اینکه ترکمنستان سال گذشته گاز خود را روی ایران بست،تصریح کرد: ما با سوآپ با ترکمنستان موافق هستیم اما ترکمنستان از ما شکایت کرده‌اند و گفته‌اند از ما طلب دارند.

زنگنه ادامه داد: ما اعتقاد داریم ترکمنستان به ما خسارت زده است،ما برای مذاکره آماده هستیم.

در همین رابطه