روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر قرقیزستان در تهران

قرقیزستان می‌تواند مقصد کشت فراسرزمینی ایران باشد

سفیر قرقیزستان در تهران با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد. در این نشست از سرگیری پرواز مستقیم بین دو کشور و حل مشکلات بانکی به عنوان مهم‌ترین موضوعات مورد تبادل نظر قرار گرفت.

17 بهمن 1396
کد خبر : 12130
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران در نشست با سفیر قرقیزستان به ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد قرقیزستان اشاره کرد و با تأکید بر این نکته که پس از نهایی شدن برجام زمینه مساعدی برای رشد مناسبات اقتصادی فراهم شده است، تصریح کرد: قرقیزستان با توجه به منابع آبی بسیاری که در اختیار دارد می‌تواند به عنوان مقصد کشت فراسرزمینی از سوی ایران مورد استفاده قرار بگیرد.

غلامحسین شافعی، زمینه‌های همکاری بین ایران و قرقیزستان را متنوع خواند و تصریح کرد: ایران به دلیل کمبود منابع آبی به دنبال شیوه‌های جدید برای کشاورزی است. در این راستا کشت فراسرزمینی به عنوان یک پروژه مهم در دستورکار قرار گرفته و با توجه به منابع آبی بسیاری که در اختیار قرقیزستان قرار دارد، این کشور می‌تواند مقصد خوبی برای اجرای این پروژه باشد.

وی سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط را مورد توجه قرار داد و گفت: سرمایه‌گذاری در این صنایع برای فعالان اقتصادی ایران و قرقیزستان منفعت زیادی به همراه دارد. فعالان اقتصادی ایرانی آمادگی دارند که در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

شافعی همچنین به برخی مشکلات غیررسمی ناشی از اجرای نادرست برخی قوانین در قرقیزستان اشاره کرد و افزود: این کشور از نظر قانون اقتصادی جزو کشورهای مترقی در منطقه محسوب می‌شود. اما گاهی به هنگام اجرای این قوانین شاهد برخی مشکلات غیررسمی برای فعالان اقتصادی هستیم.

رئیس اتاق ایران از پیگیری تشکیل شورای مشترک بازرگانی بین دو کشور از سوی اتاق ایران خبر داد.

وی همچنین خواستار احیای خط هوایی بین ایران و قرقیزستان شد و از پیگیری این مسئله توسط اتاق ایران سخن گفت. شافعی ادامه داد: به مسئولان پیشنهاد دادیم اگر راه‌اندازی این خط توجیه اقتصادی ندارد، تعدادی از صندلی‌ها را تضمین می‌کنیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه به مشکل حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در این رابطه کشورهای که در مسیر نیز قرار دارند باید مورد توجه قرار بگیرند.

آواز بیک عبدالرزاقوف سفیر قرقیزستان در تهران، نبود پرواز مستقیم بین دو کشور و روابط ضعیف بانکی را مهم‌ترین مشکلات بین ایران و قرقیزستان دانست و تصریح کرد: دو کشور می‌توانند با استفاده از ظرفیت کمیسیون مشترک و شورای مشترک بازرگانی که به زودی تشکیل خواهد شد، مشکلات خود را به صورت مستمر پیگیری و برطرف کنند.

وی در ادامه با اشاره به حضور رئیس‌جمهور ایران در قرقیزستان طی سال گذشته و مذاکراتی که در خصوص صدور روادید صورت گرفته بود، گفت: دولت قرقیزستان تسهیلات خوبی را برای صدور ویزا در نظر گرفته است. در حال حاضر حداکثر ظرف ۵ روز و با پرداخت 30 دلار برای ایرانیان ویزا صادر می‌شود؛ در گذشته برای ویزا باید 60 دلار پرداخت می‌شد.

سفیر قرقیزستان همچنین خواستار برقراری و توسعه روابط دو کشور با استفاده از ظرفیت مناطق آزاد دو کشور شد و تصریح کرد: مسئولان قرقیزستان با شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو نیز مذاکره کرده‌اند و قرار است در حوزه انرژی و آب همکاری‌های خوبی بین دو کشور آغاز شود.

پس از این نشست دوجانبه، مذاکرات رودررو بین فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد.

در همین رابطه