روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

افتتاح آزادراه تهران شمال در پیچ‌وخم وعده‌ها

حدود 22 سال از آغاز عملیات اجرایی آزادراه تهران شمال می‌گذرد و گرچه از ابتدای دولت یازدهم عزم جدی برای تکمیل و افتتاح قطعه یک این آزادراه جزم شد؛ اما بهره‌برداری از این قسمت با وجود وعده‌های چندباره، هنوز محقق نشده است. معاورن وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است تازه‌ترین وعده افتتاح این فاز در نوروز 97 نیز محقق نخواهد شد.

18 بهمن 1396
کد خبر : 12139
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هنوز موعد بهره‌برداری از فاز نخست کهنسال‌ترین پروژه عمرانی کشور فرا نرسیده است. پیش‌ازاین، در واپسین روز از بهار سال گذشته، وقتی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری از عملیات اجرایی آزادراه تهران- شمال بازدید کرد، مجریان امر گفتند این قسمت از مسیر در بهار 96 به بهره‌برداری می‌رسد؛ اما جهانگیری از وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بنیاد مستضعفان خواست تلاش کنند تا مسیر 32 کیلومتری فاز یک آزادراه زودتر از موعد تمام شود و افتتاح آن در نوروز 95، عیدانه مردم باشد؛ هرچند اتفاقاتی افتاد که نه‌تنها این خواسته معاون اول محقق نشد، بلکه سررسیدهای بعدی برای اتمام این قطعه نیز راه به‌جایی نبرد.

حالا اما، قریب به 20 ماه از آن بازدید می‌گذرد و هنوز، قطعه یک آزادراه تهران شمال در پیچ‌وخم عملیات اجرایی است. در زمستان 95، یخبندان و ریزش گه‌گاهی دیواره‌های مسیر، مدت‌زمان اتمام کار را به تعویق انداخت و اینک، آن‌گونه که خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌گوید: علاوه بر یخبندان، اعتراض همسایگان مناطق کارگاهی نیز مزید علت شده است.

در قطعه یک آزادراه چه می‌گذرد؟

فاز یک، آزادراه تهران- شمال، حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت تا سه‌راهی شهرستانک حدود 32 کیلومتر طول دارد و در صورت افتتاح، با حذف کرج، مسیر 90 کیلومتری فعلی را 60 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند اما به قول جهانگیری، در بین مردم به یک داستان دنباله‌دار تبدیل شده و بهره‌برداری از آن تأخیر دارد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌گوید: بهره‌برداری از آزادراه تهران شمال نیز مانند بسیاری دیگر از طرح‌های عمرانی کشور به دلایلی دستخوش اختلاف در برآورد شده اما کار در آن با سرعت ادامه دارد.

خادمی می‌افزاید: ما هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم به مرحله‌ای از کار برسیم که مجبور باشیم فقط در روشنایی روز کار کنیم اما اکنون در بخشی از این آزادراه که از کنار روستاها می‌گذرد، برای رعایت آسایش مردم فعالیت شبانه را متوقف می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار می‌کند: همچنین در این بخش از مسیر، انجام انفجار نیز میسر نیست چراکه می‌تواند به ریزش سنگین ترانشه‌ها منجر شود ازاین‌رو از پیکور استفاده می‌شود و مانند منبت‌کاری، سرعت کار بسیار پائین آمده است.

به گفته خادمی، دو پوششه کردن تونل‌ها و همچنین رویه بتنی جاده در این مسیر نیز منجر به طولانی شدن عملیات شده است به‌ویژه که دمای این منطقه زیر صفر بوده که شرایط برای بتن‌ریزی مهیا نیست.

او معتقد است: طولانی شدن عملیات اجرایی آزادراه تهران شمال باعث ایجاد حساسیت نسبت به آن شده است درحالی‌که پروژه‌های مهم‌تری در حوزه زیربنایی کشور در حال احداث است و اتفاقاً وضعیت خوبی هم دارند اما جامعه نسبت به آنها حساس نیست.

راه‌آهن کرمانشاه افتتاح می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اولویت فعلی شرکت ساخت، بر اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است، می‌گوید: امسال احداث 2هزار و 603 کیلومتر انواع مسیرهای حمل‌ونقلی شامل هزار کیلومتر راه روستایی، 850 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، 237 کیلومتر آزادراه و 516 کیلومتر مسیر ریلی در اولویت قرار گرفته و تاکنون به‌صورت میانگین حدود 80 درصد از منابع موردنیاز این طرح‌ها تخصیص داده شده است.

او همچنین اظهار کرد: در دهه فجر امسال 2هزار و 775 کیلومتر انواع راه افتتاح می‌شود که افتتاح هزار و 942کیلومتر راه روستایی، 568 کیلومتر بزرگراه، مسیر ریلی 265 کیلومتری کرمانشاه ازجمله آنهاست. او همچنین ابراز امیدواری کرد خط ریلی ارومیه تا پایان سال برای حمل باری به بهره‌برداری برسد.

در همین رابطه