رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سمنان صورت گرفت

تاکید بر اجرای درست قانون مالیات بر ارزش‌افزوده

سی و نهمین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق سمنان در محل استانداری سمنان برگزار شد.

18 بهمن 1396
کد خبر : 12149
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس  سمنان در این نشست گفت: سبقه وزیر محترم اقتصاد باکار و تلاش عجین شده لذا تلاش مضاعف ایشان در کسوت وزیر اقتصاد برآیند روزهای خوب برای اقتصاد کشور خواهد بود.

رئیس اتاق سمنان تفویض اختیار قانون 251 مکرر به استان‌ها را بسیار تأثیرگذار می‌خواند و تصریح می‌کند: جامعه اقتصادیون استان سمنان از این تفویض اختیار وزیر اقتصاد قدردانی می‌کند و این انتظار وجود دارد که این روند با شتاب بیشتری در وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه پیدا کند.

جمعه‌ای بزرگ بودن دولت را یک دغدغه می‌خواند و خطاب به وزیر اقتصاد می‌گوید: تمام درآمدهای کشور صرف هزینه جاری دولت می‌شود آیا زمان آن نرسیده است که یک نقشه راه مناسبی برای حفظ درآمد منابع در وزارت امور اقتصادی و دارایی تبیین بشود.

جمعه‌ای ادامه می‌دهد: طی اعلام سازمان برنامه بودجه در سال 1397 دوازده میلیارد تومان بر درآمد مالیاتی افزوده‌شده است، اگر قرار است این بار مالیاتی بر دوش شناسنامه داران باشد دیگر رمقی برای بخش خصوصی باقی نمی‌ماند.

 جمعه‌ای اضافه می‌کند: بخش خصوصی از تصمیم گیران وزارت اقتصاد می‌خواهد که نظارت مالیاتی خود را فقط بر شناسنامه داران که قانونمند هستند تمرکز نکند، بلکه به دنبال راهکاری باشد که فرار مالیاتی به حداقل برسد.

رئیس اتاق سمنان به مقامات ارشد وزارت اقتصاد می‌گوید: هر سازمان و نهادی اگر فعالیت اقتصادی دارد نباید مشمول قانون معافیت مالیاتی باشد چون پرداخت مالیات برای هر سازمان یک رکن و اصل می‌باشد در غیر این صورت کشور اداره نخواهد شد.

جمعه‌ای ادامه می‌دهد تا زمانی که در جامعه امضاء طلایی وجود داشته باشد امکان ندارد که اقتصاد سالم باشد.

 رئیس اتاق سمنان تمدید آزمایشی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده را پر دغدغه می‌خواند و اضافه می‌کند: اگر این قانون مشکل دارد پس چرا اجرا می‌شود و اگر درست و اساسی تبیین شده پس چرا قانون مالیات بر ارزش‌افزوده را به‌درستی اجرانمی نمایید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان معتقد است قانون مالیات بر ارزش‌افزوده باید تبدیل قانون مالیات بر مصرف بشود.

وی ادامه می‌دهد: اگر قانون مالیات بر مصرف در کشور عملیاتی نشود، تولید در کشور به قهقرا خواهد رفت.

در ادامه  وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حدود 200 هزار میلیارد ریال برای راه‌اندازی دوباره واحدهای صنعتی و تولید نیمه فعال کشور تخصیص‌یافته است.

مسعود کرباسیان افزود: اهداف اصلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور رونق بخشه‌ای تولید و کسب‌وکار است

وی اظهار داشت: باید برای کاهش آمار بیکاری در کشور همدل باشیم و همه ما نسبت به رونق کسب‌وکار در ایران اسلامی متعهدیم.

وی ادامه داد: در سال جاری حدود 12 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال روستایی کشور در بخش‌های معدن، گردشگری، صنعت و صنایع‌دستی پرداخت شد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: این تسهیلات به مناطق شهری با جمعیت کمتر از 10 هزار نفر هم پرداخت می‌شود که این امر نشان می‌دهد دولت برای رفع گرفتاری‌های مردم در نقاط مختلف برنامه دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال کاهش آمار بیکاری از 12.5 درصد به هشت درصد در سمنان مبین رونق کسب‌وکار در این استان است.

کرباسیان اضافه کرد: طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با دستور رئیس‌جمهور در چند روز گذشته در دستور کار قرارگرفته است که برای اجرای آن حدود 50 درصد از سوی وزارت نفت و 30 درصد تسهیلات تأمین، اعتبار خواهد بود.

وی تصریح کرد: استان سمنان به دلیل برخورداری از واحدهای صنعتی قطعه‌سازی، خودروسازی و اتوبوس‌سازی می‌تواند در اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده نقش ایفا کند.

وی ادامه داد: اجرا و مصوبات برنامه‌های اقتصاد مقاومتی نباید تنها منوط به سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی باشد و این جلسات باید با جدیت در استان سمنان برگزار شود.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب در کشور ابلاغ‌شده است و باید برای اجرای آن تمامی دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی احساس وظیفه کنند.

کرباسیان اضافه کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس اقدامات خوبی در بحث مطالعه و تصویب بودجه 97 انجام داده است و همفکری دولت و مجلس در این بخش مثال‌زدنی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: باید برای افزایش اشتغال تالاربورس در سمنان را فعال کرد و باید عرضه و تقاضا به معنی واقعی موجب کاهش آمار بیکاری در این استان شود.
وی گفت: ‌محدودیت‌های زیست‌محیطی در بحث انتقال آب به استان سمنان وجود ندارد و اقداماتی به‌حق انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به کشور انجام‌شده که تا حداکثر 2 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

سید شهاب‌الدین چاوشی استاندار سمنان در ادامه این  نشست افزود: باید منویات رهبر انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی در اولویت قرار گیرد و برای خارج کردن کشور از رکود و بیکاری باید همه ما بپا خیزیم.

وی اظهار داشت: اختیارات بانک‌های استان برای ارائه تسهیلات محدود است و از وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌خواهیم برای افزایش اختیارات این بانک‌های تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون مشکل عمده در بازار استان، نوسانات ارزی و رکود است که باید وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رفع این مشکل اقدام کند.

چاوشی ادامه داد: راهکارهایی برای گشایش اقتصادی در بخش معدن سمنان در نظر گرفته‌شده و همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست برای راه‌اندازی واحدهای معدنی جدید در این استان اجتناب‌ناپذیر است.

وی اضافه کرد: برای پذیرش صنایع مادر، استان سمنان به دلیل وسعت آن قابل‌توجه آمادگی دارد.
وی تصریح کرد: ورودی استان از سمت تهران و شریف‌آباد نیازمند بازسازی است و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تردد شهروندان در این منطقه، اقدام کند.

استاندار سمنان اضافه کرد: در بحث توسعه و پایانه فرودگاه سمنان نیازمند مساعد دولت هستیم و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای پرواز و فرود هواپیماهای غول‌پیکر در مرکز استان اقدام کند.
چاوشی بیان داشت: سمنان از ظرفیت‌های ارزشمندی در بخش گردشگری برخوردار است و استان در بخش گردشگری سلامت و طبیعی می‌تواند با تأمین زیرساخت‌ها در جایگاه مطلوب کشور قرار گیرد.

وی تصریح کرد: احیا بافت‌های تاریخی استان سمنان برای جذب گردشگر و رونق در بخش صنعت و معدن در اولویت قرار دارد.

چاوشی گفت: اصلاح الگوی مصرف و افزایش سامانه‌های نوین آبیاری باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی سمنان قرار گیرد.

در سی و نهمین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مدیران عامل بانک‌های ملت، تجارت و صادرات در معیت وزیر اقتصاد در نشست مذکور حضورداشته و پاسخگوی نقطه نظرات بخش خصوصی استان سمنان بودند.

موضوعات :
در همین رابطه