رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در دیدار رئیس اتاق مالی با رئیس اتاق ایران مطرح شد

ظرفیت همکاری بخش‌خصوصی ایران و مالی در بخش سیمان، سوخت و پنبه

یوسف باچلی، رئیس اتاق مالی و غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با یکدیگر ملاقات کردند. در این نشست همکاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور به خصوص در حوزه‌های سیمان، گازوئیل و پنبه از سوی رئیس اتاق مالی مورد تأکید قرار گرفت.

07 اسفند 1396
کد خبر : 12411
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مالی در دیدار با رئیس اتاق ایران، سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در حوزه‌های پنبه، گازوئیل و سیمان را خواستار شد و تصریح کرد: ترجیح ما همکاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور است چراکه معتقدیم بخش خصوصی خیلی راحت‌تر و سریع‌تر عمل می‌کند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست، همکاری ایران با کشورهای اسلامی را جزو اولویت‌ها برشمرد و تأکید کرد: محصولات قابل‌توجهی در مالی تولید می‌شود که موردنیاز ایران است؛ از جمله پنبه که تولید این محصول در مالی جزو مرغوب‌ترین نمونه‌هاست. با توجه به این ظرفیت و از آنجا که ایران جزو کشورهای پیشرو در صنعت نساجی محسوب می‌شود، دو کشور می‌توانند در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند.

وی از معدن، انرژی، پتروشیمی، صنعت خودرو، خدمات فنی و مهندسی، صنایع تبدیلی و صنایع غذایی به عنوان زمینه‌های مناسب برای همکاری بین دو کشور یاد کرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور عدم شناخت کافی از وضعیت اقتصادی طرف مقابل را مانع گسترش روابط اقتصادی دو کشور دانست و گفت: اعزام و پذیرش هیات های اقتصادی بین دو کشور می‌تواند شناخت دو طرف از یکدیگر را افزایش دهد و زمینه رشد روابط را مهیا سازد.

در ادامه یوسف باچلی، رئیس اتاق مالی نقش اتاق‌ها در توسعه روابط اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: میزان تولید سالانه پنبه در مالی حدود 700 هزار تن است اما متأسفانه بالغ‌ بر 99 درصد این محصول به صورت خام صادر می‌شود که مورد تأیید بخش اقتصادی کشور نبوده و باید این شرایط تغیر کند. به دنبال آن هستیم که صنعت پنبه کشور را توسعه دهیم و در این کار همکاری بین ایران و مالی می‌تواند مؤثر باشد.

وی افزود: صنعت برق، تأمین سوخت، حوزه معدن و بخش کشاورزی مالی نیز به سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز دارد. برای مثال سالانه حدود 70 تن طلا در این کشور تولید می‌شود که حجم قابل‌توجهی است. از طرفی این کشور در سال به 2 میلیون تن سوخت نیاز دارد که تمام آن را وارد می‌کند.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق مالی، این کشور سالیانه 2 میلیون تن سیمان وارد می‌کند در حالی که امکانات و مواد اولیه لازم برای تولید این محصول را در اختیار دارد و تنها نیازمند صنعت تولید سیمان است.

موضوعات :
در همین رابطه