رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران پاسخ می‌دهد

سرنوشت بورس تهران در سال 97 چه می‌شود؟

احسان رضاپور، تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است در سال 97، تغییرات در شاخص‌های کلان اقتصادی به نفع بازار سرمایه خواهد بود و وضعیت این بازار را نسبت به دو سال اخیر مساعدتر خواهد کرد. او افزایش نرخ‌ها و تقاضا در بازارهای جهانی، در کنار افزایش نرخ ارز و نرخ تورم در اقتصاد ایران را از جمله این شاخص‌ها عنوان می‌کند.

07 اسفند 1396
کد خبر : 12418
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه در سال آینده به‌مراتب وضعیت مساعدتری نسبت به دو سال گذشته خواهد داشت، گفت: افزایش نرخ‌ها و تقاضا در بازارهای جهانی، که بخش عمده آن به‌واسطه بهبود شاخص‌های کلان در اقتصادهای اثرگذار به‌ویژه اروپا، آمریکا و چین بود، شرایطی مهیا کرد که در نیمه دوم سال 96 وضعیت بهتری در بازار سرمایه تجربه شود که بخشی از اثرات آن نیز در گزارش‌های شرکت‌ها مشاهده شد.

احسان رضاپور، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، افزود: از سوی دیگر ازآنجاکه پیش‌بینی‌ها و گزارش‌های کارشناسی مختلف، غالباً افت قابل‌توجه نرخ ارز به کمتر از نرخ‌های ۴۳۰۰ تومان را متصور نیستند و همچنین دورنمای اقتصاد ۲۰۱۸ از ریزش قابل‌توجه قیمت و تقاضا در بازار بین‌المللی کالایی نیز مشاهده نمی‌شود، می‌توان گفت در سال آینده، عوامل بنیادی اثرگذار بر عملکرد صنایع، وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی را نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری قرار دهد.

مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی، وضعیت نقدینگی در جامعه را نیز از جمله عوامل اثرگذار بر سرنوشت کلیه بازارها در سال 97 دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی حجم کل نقدینگی در ایران به رقمی بالغ‌بر هزار و 402هزار میلیارد تومان رسیده که با تداوم روال فعلی در سال آینده، حداقل از هزار و 700هزار میلیارد تومان فراتر خواهد رفت.

رضاپور ادامه داد: گردش بخشی از این میزان از نقدینگی، به‌راحتی می‌تواند شرایط بازارها را پرنشاط‌تر و البته ملتهب‌تر کند؛ یعنی حساسیت بازارها نسبت به محرک‌ها بیشتر شود؛ چراکه پول پرقدرت سرمایه‌گذاران و مردم ممکن است با امواج ناشی از اخبار اقتصادی و سیاسی به سمت بازارهای مختلف جهت‌گیری کند و منجر به تلاطم آنها شود.

او همچنین با اشاره افزایش نرخ ارز و بالا رفتن تورم تولیدکننده، اظهار کرد: این دو عامل به‌تدریج در سال آینده به مصرف‌کنندگان نیز منتقل می‌شود و نرخ تورم را به رقم‌هایی بالاتر از دو سال اخیر خواهد رساند، در این شرایط اگر نرخ سود بانکی از محدوده‌های فعلی یعنی 15 درصد فراتر نرود، نقدینگی مازاد مسر خود را برای کسب بازدهی بیشتر، به سمت بازارهای مختلف تغییر خواهد داد که برای استفاده مناسب از این پتانسیل و هدایت آن به بخش مولد برنامه‌ریزی شود.

مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی، اظهار کرد: البته در این میان، برخی از اقدامات اخیر بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی، برای رصد معاملات بازار ارز و طلا و همچنین اخذ مالیات از فعالان عمده این بازارها، اندکی ورود نقدینگی به این بازارها را محتاط‌تر می‌کند و این مساله شانس بازار سرمایه برای جذب نقدینگی را افزایش می‌دهد.

به گفته رضاپور، این مساله می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی صحیح شرکت‌ها برای افزایش سرمایه و پذیرش شرکت‌ها در بازار بورس و فرابورس، نقدینگی را از مسیر بازار سرمایه به حوزه تولید بکشاند و بخشی از تأمین مالی صنایع کشور را نیز برطرف کند.

موضوعات :
در همین رابطه