رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در جریان سفر هیات سیاسی-اقتصادی ایران به صربستان مطرح شد

ضرورت جهش سطح روابط تجاری ایران و صربستان

هیات تجاری‌ای به سرپرستی مسعود خوانساری، وزیر خارجه ایران را در سفر به صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی همراهی می‌کند. وزیر خارجه صربستان در دیار با محمدجواد ظریف تأکید کرد: سال گذشته حجم مبادلات تهران-بلگراد حدود 20 میلیون دلار بوده که بسیار کم است. امیدواریم بتوانیم تبادلات را با ایران که کشوری با ظرفیت است افزایش دهیم.

08 اسفند 1396
کد خبر : 12434
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز دوشنبه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در رأس هیاتی سیاسی و اقتصادی به چهار کشور منطقه بالکان و اروپای شرقی سفر کرد. کشورهای صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی چهار کشوری است که هیات تجاری و سیاسی ایران از آنجا دیدار کرده و درباره روابط سیاسی-اقتصادی ایران گفت‌وگو و رایزنی خواهند کرد. در این سفر فعالان بخش خصوصی به سرپرستی مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران، وزیر خارجه را همراهی می‌کنند.

 اولین کشوری که ظریف به آنجا سفر کرد، صربستان است. ظریف در بلگراد با ایویتسا داچیچ، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

محمدجواد ظریف در دیدار با وزیر خارجه صربستان از لغو روادید میان اتباع دو کشور گفت. به گفته ظریف، چنانچه پرواز مستقیمی میان دو کشور برقرار شود، روابط تجاری و مردمی افزایش چشمگیری خواهد یافت.

ظریف حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، معادن، ارتباطات، کشاورزی و دیگر زیرساخت‌ها را زمینه مناسبی برای همکاری‌های دو کشور خواند. همکاری‌های دفاعی، علوم و فناوری، فرهنگی، هنری و دانشگاهی از دیگر زمینه‌هایی بود که توسط دو مقام مورد گفتگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وزرای خارجه دو کشور به گسترش روابط تأکید کردند. وزیر خارجه صربستان گفت: ما آماده‌ایم روابط دو کشور را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم. برای همین خوشحالم که هیئتی از تجار ایرانی همراه شما هستند چراکه می‌تواند موجب گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شود.

او ادامه داد: سال گذشته حجم مبادلات ما چیزی در حدود بیست میلیون دلار بوده که بسیار کم است. امیدواریم بتوانیم تبادلات را با ایران که کشوری با ظرفیت است افزایش دهیم. ظریف هم در این دیدار تأکید کرد: قصد داریم روابط دو کشور را در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مردمی و پارلمانی گسترش دهیم.

همکاری‌های دو کشور در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی، مسائل منطقه‌ای و تأکید بر گفتگو و اتخاذ راه‌حل‌های دیپلماتیک در حل‌وفصل اختلافات در مناطق مختلف جهان از دیگر محورهای گفتگوها بود.

در همین رابطه