رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در نشست مشترک اقتصادی ایران و بلغارستان در صوفیه مطرح شد

هدف گذاری 2 میلیارد دلاری برای مبادلات تجاری ایران و بلغارستان

نشست فعالان اقتصادی ایران و بلغارستان با حضور وزیر خارجه ایران و وزیر تجارت بلغارستان برگزار شد. در این همایش درباره فرصت‌های همکاری اقتصادی بین دو کشور سخن گفتند.

09 اسفند 1396
کد خبر : 12463
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 امروز هیات تجاری و سیاسی ایران در صوفیا، پایتخت بلغارستان حضور دارد؛ سفری که از روز دوشنبه شروع شده است. عصر روز دوشنبه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در رأس هیاتی سیاسی و اقتصادی به چهار کشور منطقه بالکان و اروپای شرقی سفر کرد. کشورهای صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی چهار کشوری است که هیات تجاری و سیاسی ایران از آنجا دیدار کرده و درباره روابط سیاسی-اقتصادی ایران گفت‌وگو و رایزنی خواهند کرد. در این سفر فعالان بخش خصوصی به سرپرستی مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران، وزیر خارجه را همراهی می‌کنند.

در سومین روز سفر، فعالان اقتصادی ایران در نشستی مشترک بین ایرانیان و بلغاری‌ها شرکت کردند. در این همایش، محمدجواد ظریف و وزیر تجارت بلغارستان در کنار فعالان اقتصادی دو کشور حضور داشتند. این نشست به ابتکار سفارت ایران در صوفیا برگزارشد. در ابتدای نشست، مجری برنامه درباره انجمن تجاری ایران و بلغارستان گفت و اینکه دو کشور امکانات و موقعیت خوبی برای همکاری تجاری دارد.

 قبل از آن «امیل کارانیکولوف»، وزیر اقتصاد بلغارستان و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با هم دیدار کرده و در خصوص راه‌های تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه و رفع موانع و مشکلات موجود گفتگو و تبادل‌نظر کردند. همکاری‌های بانکی، کریدورهای ترانزیتی، مشکلات ورود کامیون‌های ایرانی، همکاری‌های گردشگری، تشکیل صندوق مشترک حمایت از بخش‌های خصوصی، تشکیل کمیته مشترک انرژی ازجمله محورهای گفتگوی دو مقام در این دیدار بود.

افتتاح اتاق مشترک ایران و بلغارستان در آینده

 اولین سخنران مراسم، مسعود خوانساری بود؛ نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: نام ایران و بلغارستان برای هر دو کشور تداعی‌کننده روزهای خوش در حوزه ورزش، گردشگری و ترانزیت و حمل‌ونقل است.

به گفته خوانساری از تاریخ روابط ایران و بلغارستان یک قرن می‌گذرد و این تاریخ همواره چهره خوبی به یادگار گذاشته است. به پشتوانه این تاریخ، دو کشور ظرفیت‌های یکدیگر را می‌شناسند و از فرصت‌های کشور همدیگر بهره می‌برند.

او ادامه داد:‌ قرار است اتاق مشترک بازرگانی ایران و بلغارستان در آینده افتتاح شود. با تأسیس این اتاق می‌توان فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی دو کشور ایران و بلغارستان را شناخت و بااطلاع دقیق‌تری سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی دوجانبه را شروع کرد.

به گفته خوانساری بلغارستان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد و ما باید از این فرصت به‌دست‌آمده بهره لازم را ببریم.

او همچنین به موقعیت استراتژیک، راه‌ها، بنادر، حمل‌ونقل و عرصه گردشگری، خودروسازی، فولاد، کشاورزی و صنایع غذایی و بازار 400 میلیونی ایران اشاره کرد و آن را از فرصت‌های برجسته ایران خواند.

او با اشاره به حوزه‌های فعالیت بلغارستان گفت: مشکلات بانکی و موانع گمرکی از مهم‌ترین موانع چالش میان دو کشور است. او تأکید کرد: ما باید تنظیم نقشه راهبری برای توسعه همکاری ترسیم کنیم. حجم اندک مبادلات تجاری بین دو کشور نشان از فقدان برنامه عملیاتی است.

حمل و نقل و ترانزیت راهی برای سرمایه‌گذاری

بعد از آن فریدون حق‌بین، سفیر سابق ایران در بلغارستان گفت که از سال 2002 تا امروز بلغارستان مسیر طولانی را در توسعه اقتصادی طی کرده است. آن‌ها روی دو محور تجارت با پشتوانه حمل‌ونقل و توریسم توسعه خود را شروع کرد. ما هم به‌صورت متقابل توسعه را در بخش‌های علمی و فناوری و حوزه صنعت، نفت و گاز و پتروشیمی و برق شروع‌ کردیم.  همچنین در سال 2005 خودروی ملی ایران را به بلغارستان صادر کردیم. در سه شهر بلغارستان مناقصه تاکسی‌های شهری را برنده شدیم ولی این مسیر نهادینه نشد. این دلایل مشخصی دارد که تحریم یکی از این دلایل بود

حق‌بین تأکید کرد: حالا باید از این فرصت‌ها استفاده کرده و پل ارتباطی بین ایران و بلغارستان را تکمیل کنیم. باید در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت سرمایه‌گذاری کنیم.

به9 گفته سفیر سابق ایران در بلغارستان، با همکاری ایران و بلغارستان کریدور ترانزیتی اقیانوس هند خلیج‌فارس و دریای سیاه و اروپا از طریق بلغارستان در دستور کار است. این همکاری چندجانبه بین ایران، ارمنستان، آذربایجان و بلغارستان است که موردتوجه دولت‌های دیگر آسیا و اروپا است و می‌تواند ما را از کانال‌های ارتباطی بی‌نیاز کند. به گفته حق‌بین ما باید در حوزه‌های مشترک مثل گردشگری کارهای تکمیلی مشترکی انجام دهیم.

بلغارستان دروازه ورود ایران به اروپا

بعد از آن محمدجواد ظریف به همراه وزیر تجارت بلغارستان به نشست اقتصادی وارد شد. او یکی از سخنران‌های این نشست اقتصادی بود.

 ظریف گفت: این نشست‌ها برای تمهید حضور بنگاه‌ها در کنار همدیگر و آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های اقتصادی و یافتن شرکای جدید بلغاری و تحرک بخشیدن بیشتر به روابط فی‌مابین است.

او ادامه داد: دو کشور ایران و بلغارستان روابط 120 ساله رسمی را تجربه کرده است. ما در مقاطعی شاهد حجم مبادلات یک میلیارد دلاری بوده‌ایم ولی امروز این‌گونه نیست اگرچه در سال 2017 رشد حجم مبادلات امیدوارکننده بود.

وزیر خارجه ایران  تصریح کرد: امیدوارم این نشست‌ها در تداوم روبه افزایش مبادلات اقتصادی مفید باشد. در سال آینده حجم مبادله یک میلیارد دلاری هدف‌گذاری شده و امکان تحقق دارد. باید برای تحرک بخشیدن به حجم مبادلات تجاری و توسعه و تحکیم همکاری گام عملی و مهم برداشته شود. دولت و وزارت خارجه هم از تلاش فعالان اقتصادی حمایت خواهد کرد.

او تأکید کرد: بلغارستان در مسیر ترانزیتی و دروازه ورود ایران به اروپا است و باید قدر این فرصت را دانست. همچنین باید از فرصت‌های منطقه‌ای ایران بهره برد.

ظریف، وزیر امور خارجه ایران از فعالان اقتصادی بلغارستان به ایران دعوت کرد و خطاب به آن‌ها گفت: ما شریک سنتی و قابل‌اعتمادی برای شما خواهیم بود. شما در فضای امن می‌توانید برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنید.

در همین رابطه