هفته پیش معاون وزیر صنعت اعلام کرد که این وزارتخانه با سازمان استاندارد توافق کرده و قرار شده در زمینه استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، در بخش استانداردهای اختیاری، بازنگری شود اما رئیس سازمان ملی استاندارد بر پابرجا ماندن روند استاندارد ۸۵ گانه خودرویی تأکید کرد و گفت: روند اعمال استانداردها همان است فقط برخی معیارها تغییر میکند.
پس از اعلام استانداردهای ۸۵ خودرویی و اعتراض خودروسازان نسبت به الزامی شدن آنها، نهایتاً هفته گذشته محسن صالحینیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی خبری گفت: برخی از این استانداردها در اروپا نیز استانداردهای تشویقی هستند لذا با سازمان ملی استاندارد هماهنگ شده که استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد، ولی در ارتباط با استانداردهای اختیاری، تعادل لازم ایجاد شود و بهنوعی بازنگری صورت گیرد.
نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، موضوع اعمال استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی را قطعی دانست و گفت: بارها گفته شده است که این ماجرا تغییر نخواهد کرد و بازنگری استانداردها حتی اگر طوری که برخی میگویند اتفاق بیفتد، در روند تغییری ایجاد نخواهد شد بلکه ممکن است در معیارها تغییر ایجاد شود که آن هم بر اساس معیارهای اتحادیه اروپاست و نمیتوان آنها را سخت دانست.
وی با اشاره به مقاومت خودروسازان برای پذیرش این استانداردها اظهار کرد: بالاخره آنها هم شرایط سختی را میگذرانند، چراکه برای جایگزینی خودروها مشکل دارند و استقبال مردم برایشان مهم است؛ لذا باید بتوانند روی قیمتها تعادل ایجاد کنند و مجموع عواملی ازایندست باعث شده که مقاومتهایی داشته باشند.
رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین تأکید کرد که موضوع مصوبه شورای سیاستگذاری است و تغییر نخواهد کرد.
بر اساس این گزارش با تصمیم سازمان ملی استاندارد، استانداردهای ساخت خودرو از ۵۲ به ۸۵ آیتم تغییر خواهد کرد که استانداردهای جدید بر اساس استانداردهای تولید خودروی اتحادیه اروپاست. پس از قطعی شدن این مصوبه، خودروسازان آن را سختگیرانه دانستند و اعتراضاتی به آن وارد کردند.