رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

کیوان کاشفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران:

روی کشورهای آسیایی و اروپایی حساب ویژه‌ای باز می‌کنیم

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تأکید کرد که در میان کشورهای آسیایی، کره جنوبی بعد از ژاپن برای ما از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

26 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1253
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عضو هیات رئیسه اتاق ایران تأکید کرد که در میان کشورهای آسیایی، کره جنوبی بعد از ژاپن برای ما از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

وال‌استریت ژورنال آن را «دیداری استثنائی» نامیده بود؛ دیداری که در آن قراردادهای میلیاردی به امضا رسیدند. ایران در روز یکشنبه 12 اردیبهشت میزبان پارک گئون‌هی رئیس‌جمهور کره جنوبی بود. در سفر سه روزه او که با حضور هیاتی 230 نفره صورت گرفت، قراردادهای مهمی به امضا رسید. از نخستین باری که ایران و کره جنوبی در سال 1962 روابط دیپلماتیک خود را برقرار کرده بودند خانم پارک نخستین رئیس‌جمهوری کره جنوبی بود که قدم به ایران می‌گذاشت به همین خاطر بسیاری از رسانه‌های خارجی سفر او را آغاز و پایه‌ای برای همکاری‌های گسترده تجاری این دو کشور دانسته بودند. کره جنوبی جزو شرکای تجاری اصلی ایران بوده و به همین خاطر این دیدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. کیوان کاشفی عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران نیز در این باره در گفت‌وگوی کوتاهی که با پایگاه خبری اتاق ایران داشت گفت: «واقعیت این است که کره جنوبی یکی از اهداف تجاری ماست.» او هیات کره‌ای را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین هیات تجاری دانست که اخیراً به ایران آمده‌است.

کاشفی با اشاره به اهمیت سفر پارک گئون‌هی به ایران اظهار کرد: «واقعیت این است که کره جنوبی یکی از اهداف تجاری ماست. با توجه به افقی که در سطح مناسبات تجاری پیش روی ماه قرار دارد و با در نظر گرفتن چالش‌هایی که هنوز با امریکا داریم، ناگزیر باید روی کشورهای آسیایی و اروپایی حساب ویژه‌ای باز کنیم.» او ادامه داد: «در میان کشورهای آسیایی، کره جنوبی بعد از ژاپن برای ما از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.»‌

او با اشاره به اینکه چندی پیش نیز هیات‌هایی از کره جنوبی به ایران آمده‌بودند، اظهار کرد: «کره جنوبی در زمینه آی‌تی و تولیدات دانش‌بنیان حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و خیلی خوب روی این مسائل کار کرده‌است. ایران نیز در این زمینه می‌تواند استفاده‌های خوبی از این کشور ببرد و ارتباط خوبی از این طریق برقرار خواهد شد.» او اضافه کرد: «علاوه بر آن بسیاری از کالاهای کره جنوبی در ایران مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.»

طبق گفته این عضو اتاق ایران، رابطه ایران و کره جنوبی محدود به مباحث فناورانه نیست. او در این باره اظهار کرد: «کره جنوبی جزو کشورهایی است که در بحث نفت و پتروشیمی هم می‌تواند در ایران فعالیت‌های مثمر ثمری داشته باشد.» او همچنین در مورد محور اسنادی که در طول این سفر به امضا رسید گفت: «اسنادی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و نفت آماده شد و در حین سفر رئیس‌جمهوری کره جنوبی به امضا رسید.»

کاشفی در مورد اهمیت دیدار رئیس‌جمهوری کره جنوبی از ایران گفت: «از نظر من این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین هیات تجاری است که به ایران می‌‌آید.» او ادامه داد: «می‌توان گفت بعد از ایتالیایی‌ها، هیات تجاری کره جنوبی برای ایران به ویژه در بخش خصوصی اهمیت بسیاری خواهد داشت. البته ما تلاش می‌کنیم با ژاپنی‌ها نیز ارتباط خوبی را برقرار کنیم چرا که آن‌ها در بحث تکنولوژی‌های کمک‌های بسیاری را به ایران خواهند کرد.»

طبق گفته این عضو هیات رئیسه اتاق ایران، این سفرها در سطح استان‌ها و به صورت منطقه‌ای نیز انجام خواهد شد. او دراین باره گفت: «اتاق ایران بخشی از این فعالیت‌ها را به اتاق تهران سپرده‌است اما از آنجا که استان‌ها نیز ظرفیت خوبی دارند، برخی از این هیات‌ها با توجه به قابلیت آن‌ها به دیگر استان‌ها فرستاده می‌شوند.» او در پایان اضافه کرد: «ما به صورت کلی 6منطقه را در نظر گرفته‌ایم که هر کدام 4 تا 5 استان را در بر می‌گیرد و این‌ها می‌توانند هر کدام به صورت جداگانه فعالیت‌های خود را آغاز کنند.»

رئیس‌جمهوری کره جنوبی در سفر خود از تصویت یک بسته حمایت مالی 25میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های ایران خبر داد و گفت: «فعالان اقتصادی می‌توانند از این حمایت مالی برخوردار شوند.» محسن جلال‌پور رئیس اتاق ایران نیز در نشستی در هتل اسپناس پالاس تهران با بیان اینکه کشور کره جنوبی در مورد کاهش تلفات انرژی موفقیت‌های بسیاری داشته‌است، عنوان کرد: «شرایط همکاری مشترک در ایران برای تولید لوازم خانگی، خودرو و کالاهای صنعتی برای شرکت‌های کره‌جنوبی فراهم است.» او گفته بود: «سفر تاریخی رئیس‌جمهوری کره با همراهی هیات بخش خصوصی به ایران صورت گرفته‌است و این سفر نقطه عطفی در روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی است که می‌تواند فصل جدیدی برای ارتقای سطح تعاملات دو کشور باشد.»

در همین رابطه