رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

اتاق افغانستان میزبان نشست آینده اکو

نشست‌های اتاق اکو در ایران پایان یافت

اتاق افغانستان به صورت داوطلبانه میزبانی برگزاری جلسه آتی اکو را برعهده گرفت که زمان حدودی آن در ماه نوامبر یا اکتبر خواهد بود.

14 اسفند 1396
کد خبر : 12547
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اختتامیه بیست و چهارمین نشست کمیته اجرایی و شانزدهمین نشست مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو صبح امروز در اتاق ایران برگزار شد. لازم به ذکر است که برای اولین بار طی 50 سال گذشته، در این نشست اکو، نمایندگان هر 10 کشور حضور داشتند که خود دستاورد مهمی تلقی می‌شود.

در ابتدای این نشست ماهر عالم خان، دبیر کمیته اکو گزارشی از فعالیت‌های اکو طی سال‌های گذشته ارائه داد. سپس گزارش‌های کمیته‌های تخصصی به تبادل نظر گذاشته شد. نماینده بانک اکو گزارشی درباره اجرایی شدن برنامه‌های این بانک در خصوص ارائه تسهیلات به بخش خصوصی ارائه داد. او ضمن درخواست از کشورهای عضو برای پیوستن به این بانک گفت: این بانک از سال ۲۰۰۸ تا پایان ژانویه ۲۰۱۸ مبلغ 1,4 میلیارد دلار وام به بخش خصوصی اعطا کرده و معتقدیم با اعطای این وام‌ها می‌توانیم باعث بهبود روابط بین اعضا شویم.

وی با اعلام آمادگی این بانک برای همکاری با نهادهای مالی ملی و محلی اعلام کرد که بانک اکو 364 میلیون دلار برای بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص داده است.

نماینده بانک اکو در پایان سخنانش گفت: برای شتاب بخشیدن به فعالیت‌هایمان نیازمند درگیری بخش خصوصی در پروژه‌ها و فعالیت‌های کشورهای عضو هستیم.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز معتقد است بانک اکو می‌تواند با اعطای کمک‌های مالی به بخش خصوصی کمک کند.

او ضمن درخواست از بانک اکو برای ادامه حمایت از اتاق اکو و اتاق‌های بازرگانی بیان کرد: از اکو می‌خواهیم وارد سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای عضو شود و امیدواریم در دوره بعد که ترکیه رئیس اکو خواهد بود، ارتباط نزدیک‌تری با ما برقرار کند.

طی این جلسه ریاست اتاق بازرگانی و صنعت اکو به اتاق افغانستان و معاونت آن به اتاق ایران برای مدت دو سال واگذار شد. همچنین تصمیم‌گیری درباره دبیرخانه دائمی اکو به سال‌های آینده موکول شد و فعلا به صورت موقت اتاق ترکیه برای مدت سه سال آن را به عهده گرفت. پیش از این نیز دبیرخانه موقت اکو صورت چرخشی بین اتاق ترکیه، ایران و پاکستان در گردش بوده است.

در ادامه نشست درباره پرداخت حق عضویت سالانه از سوی هر کشور گفتگو شد که به درخواست نماینده ترکیه، توافق درباره آن به جلسه بعد موکول شد.

سپس اتاق افغانستان به صورت داوطلبانه میزبانی برگزاری جلسه آتی اکو را برعهده گرفت که زمان حدودی آن در ماه نوامبر یا اکتبر خواهد بود.

در پایان نشست غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های اتاق پاکستان در سه سال گذشته و عرض تبریک به اتاق افغانستان گفت: اگر انرژی و معدن 10 کشور عضو اکو را به قدرت آن اضافه کنیم، نیمی از قدرت دنیا در همین 10 کشور نهفته است.

به گفته وی امکان برآورد 70 درصد از نیازهای این کشورها بین خودشان وجود دارد.

بیست و چهارمین نشست کمیته اجرایی و شانزدهمین نشست مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو به همراه نشست کمیته‌های تخصصی طی سه روز در اتاق ایران برگزار شد و امروز این نشست‌ها پایان یافت.

در همین رابطه