ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

رئیس سازمان حمایت اعلام کرد

چگونه به شکایت‌های خریداران خودرو رسیدگی می‌شود؟

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به مدیران کل صنعت معدن و تجارت ۳۱ استان نحوه رسیدگی به شکایات خودرویی را اعلام کرد.

11 شهریور 1402
کد خبر : 1255
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با ارسال نامه‌ای به مدیران کل صنعت معدن و تجارت ۳۱ استان کشور نحوه رسیدگی به شکایات خودرویی را اعلام کرد.

در این نامه آمده است: با توجه به موارد مندرج در بندهای ۴ و ۵ مکاتبه مذکور و همچنین سایر ابهامات مطروحه در نحوه رسیدگی به موضوع اجرای قیمت‌های ابلاغی شورای رقابت و ضمن تأکید مجدد بر رسیدگی به شکوائیه‌های واصله در قالب دستورالعمل ارسالی و ممانعت از ارجاع به سایر مراکز و با هدف جلوگیری از سردرگمی مراجعین به استحضار می‌رساند:

حسب پیگیری‌های صورت گرفته موضوع در شورا مطرح و در جلسه شماره ۵۹۴ تصویب و مصوبات مربوط، در سامانه شورا به آدرس nicc.gov.ir بارگذاری شده است. همچنین در راستای چگونگی اجرای مصوبه مذکور و تبیین موضوع، اظهارنظر تکمیلی در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۵ واصل شده است که بر این اساس موارد سه‌گانه ذیل که عیناً بر گرفته از مصوبات و مکاتبات شورای رقابت است باید در رسیدگی به شکوائیه‌های واصله مدنظر قرار گیرد.

۱ -تمامی قراردادهای منعقده فروش خودرو از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ به بعد تابع قیمت‌های ابلاغی شورای رقابت است.

۲ - ملاک قیمت کلیه قراردادهای منعقده از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ در خصوص آن دسته از خودروهای فاقد قیمت مصوب شورای رقابت، تاریخ ابلاغ قیمت این خودروها است. (موضوع تصمیمات مصوبه ۵۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۵/۲۱ شورا)

۳ -درباره قراردادهای قبلی خودروسازان مونتاژی با متقاضیانی که تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ تکمیل وجه کرده‌اند و تاکنون خودروهای خود را تحویل نگرفته باشند، با توجه به اینکه قبل از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ خودروهای مونتاژی مشمول دستورالعمل شورای رقابت نبوده‌اند، لذا مشمول مصوبه قیمت‌های اعلامی شورای رقابت نیستند.

همچنین با توجه به برخی موارد منعکس شده به این سازمان، نکات تکمیلی زیر که باید در رسیدگی به موضوعات مدنظر قرار گیرد اعلام می‌شود:

*برای قراردادهای منعقده از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ که تکمیل وجه شده و مطابق با اسناد و مدارک متقن ارائه شده کل قیمت خودرو پرداخت شده، لیکن به دلیل عدم تحویل خودرو، امکان ارائه فاکتور خرید توسط مصرف‌کنندگان میسر نیست، همکاران باید نسبت به دریافت و رسیدگی به شکوائیه‌ها اقدام نمایند.

* ادارات کل محل استقرار واحدهای تولیدکننده پیرو نامه شماره ۶۹۶۵۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۵/۷ همکاری و هماهنگی لازم جهت تسریع در رسیدگی به شکوائیه‌ها را معمول می‌نمایند.

با توجه به‌مراتب فوق و تأکید بر اجرای دقیق سایر موضوعات مندرج در ابلاغیه شماره ۶۲۶۱۳۰ مورخ ۱۴۰۲/۴/۲۶ مستدعی است به نحوی برنامه‌ریزی شود تا کلیه شکوائیه‌های مرتبط دریافت و رسیدگی شده و از راهنمایی ایشان برای مراجعه به وزارت متبوع، این سازمان و سایر دستگاه‌ها اکیداً خودداری شود.

بدیهی است چنانچه در رسیدگی‌های صورت گرفته ابهام و سؤالاتی مطرح است همکاران این سازمان آماده پاسخگویی هستند.

در همین رابطه