رادیو مجازی اتاق ایران - 21 مرداد 1403

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی خراسان شمالی

واقعی‌سازی نرخ ارز در سطح ملی تعیین تکلیف شود

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی خراسان شمالی می‌گوید: باتوجه به افزایش نوسانات قیمت دلار و تاثیر برقیمت جهانی، موضوع واقعی‌سازی نرخ ارز باید در سطح ملی تعیین تکلیف و نهایی شود.

19 اسفند 1396
کد خبر : 12619
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی با اشاره به گلایه واحدهای تولیدی در رابطه با افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی گفت: این مهم باعث  مشکلات فراوان برای واحدهای تولیدی شده است. پیشنهاد می‌شود باتوجه به افزایش نوسانات قیمت دلار و تاثیر برقیمت جهانی، موضوع واقعی‌سازی نرخ ارز در سطح ملی تعیین تکلیف و نهایی شود.

محمد صمدی اظهارکرد: در راستای حفظ واحدهای تولیدی موجود و احیای واحدهای تولیدی راکد پیشنهاد می‌شود تسهیلات در نظرگرفته شده در زمان خشکسالی، سیل و بلاهای طبیعی برای بخش کشاورزی و صنعت به صورت زنجیره تولید تعریف شود.

وی افزود: برای محصولاتی که زنجیره تولید محصول آنها کامل است طرح‌های تشویقی و تسهیلاتی برای محصولات نهایی صادراتی و تعرفه‌های بالا برای جلوگیری صادرات محصولات به صورت خام و کامل نشده، تعیین و مصوب شد.

معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در این نشست در خصوص بررسی مشکلات ناشی از صدور مجوزهای بی‌رویه واحدهای تولیدی، گفت: جلوگیری از صدور مجوزهای جدید به لحاظ مبادی قانونی و مبادی تجارت و بازرگانی بر مبنای اقتصاد آزاد است که عرضه و تقاضا را مشخص می‌کند.

محمود دلپسند افزود: باید به کسانی مجوز واحد تولید داده شود که فرایند های لازم را طی کرده باشند و باید نظارت کامل برنحوه فعالیت های واحدهای تولیدی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی نیز وجود داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی  با بیان این که در اولویت اول باید نیاز بازار شناسایی شود، اظهار کرد: باید هرکسی که در عرصه تولید قرار می گیرد مطالعات لازم را داشته و از تکنولوژی روز برخوردار باشد.

دلپسند در رابطه با افزایش نرخ محصولات پتروشیمی نیز گفت: باید بپذیریم مواد اولیه در بورس خرید و فروش می شود. برخلاف برخی که می گویند بورس فساد ایجاد می کند، بورس یک روش رقابتی ،آزاد وشفاف است.

پتروشیمی هیچ دخل و تصرفی در تعیین قیمت محصولات ندارد

مدیربازرگانی شرکت پتروشیمی خراسان نیز در این نشست گفت: پتروشیمی هیچ دخل و تصرفی در تعیین قیمت محصولات ندارد. هر آنچه به عنوان محصولات پتروشیمی در کشور توزیع می شود باید از کانال سازمان بورس انجام شود.

تورج قزوینی با تاکید براین که قیمت و نحوه توزیع محصولات پتروشیمی مدیریت شده است، اظهار کرد: سازمان بورس با ساز وکاری برابر تصمیم شورای تنظیم بازار قیمت ها را تعیین می کند. دو عامل تاثیرگذار درتغییرات محصولات پتروشیمی  قیمت های جهانی براساس عرضه و تقاضا در بازار و تغییر قیمت ارز هستند.

در ادامه مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی نیز درباره گزارشات محیط کسب و کار باتوجه به پایین بودن رتبه استان گفت: این رتبه خراسان شمالی نیست رتبه ای است که فعالین اقتصادی نسبت به محیط اقتصادی خود اظهار نظر کرده‌اند. این مهم هیچ رابطی بین دولت ویا رتبه ای که شاخص‌های اقتصادی استان را تحت ثاثیر گذاشته باشد، ندارد.

رضا بهمن‌پور افزود: دراین رابطه پیشنهاد می‌شود از ابتدای سال آتی در جلسات شورای گفت وگو  با فعالان اقتصادی در چارچوب 28 شاخص اقتصادی در نظر گرفته شود تا هم مشکلات بهتر بررسی وهم شاخص های اقتصادی استان بهبود یابد.

سید هادی حسینی، معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز گفت: در کل کشور ضریب تحویل جواز تاسیس پروانه بهره برداری کمتر از 10 درصد است. درحالی که در استان خراسان شمالی بعداز روند کاهشی جواز تاسیس، ضریب تحویل جواز تاسیس به 20 درصد رسید این بدان معناست که از 100 جواز صادرشده  10 درصد از پروانه بهره برداری برخوردارند.

در همین رابطه