رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست ضرابی با مقام‌های عمانی مطرح شد

ضرورت اعزام هیات‌های تجاری تخصصی از ایران به عمان

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در دیدار با مسئولان بخش خصوصی و مقام‌های دولتی در عمان، موضوع تسهیل روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

20 اسفند 1396
کد خبر : 12642
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محسن ضرابی در دیدار با رئیس جدید اتاق بازرگانی عمان، ضمن تبریک انتخاب قیس الیوسف به این سمت گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و عمان از سال ۲۰۱۴ با تغییر شورای مشترک به اتاق مشترک بازرگانی، ۳ برابر شده است.

 محسن ضرابی گفت: در این مدت بسیاری از زیرساخت‌های ارتباطی تجار و بازرگانان ایران در عمان با پیگیری اتاق مشترک ایران و عمان و همکاری و مساعدت مسئولان دو کشور در زمینه‌هایی همچون ثبت شرکت، صدور روادید تجاری و برقراری خطوط حمل و نقل دریایی و روابط بانکی تسهیل شده است.

وی گفت: با توجه به شرایط مناسب و زیرساخت‌ها در عمان و فشارهای که اخیراً برای مبادلات تجاری در دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد شده سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی، به سمت عمان راغب شده‌اند.

وی یکی از مزیت‌های عمان را تفاهم‌نامه‌های تجارت آزاد این کشور با دیگر کشورها دانست و گفت: این موضوع فرصتی است برای تجار ایرانی که کالاهای خود را در قالب صادرات مجدد به بازارهای هدف ارسال کنند اما برای تحقق این موضوع، تأمین ۳۰ درصد ارزش افزوده نهایی کالا ضروری دانسته شده است که تقاضا داریم با توجه به اینکه اکثر این کالاها مواد غذایی خواهد بود و تنها در عمان بسته بندی مجدد می‌شوند برای ادامه کار با رایزنی اتاق بازرگانی و وزارت صنعت و تجارت عمان این موضوع تعدیل شود.

محسن ضرابی ادامه داد: درحال حاضر تنها ارتباط بانکی ایران با دو بانک عمانی برقرار شده که با توجه به افزایش حجم مبادلات و رغبت سرمایه‌گذاران ایرانی برای حضور در عمان این تعداد بانک کافی نیست.

رئیس اتاق عمان در این نشست گفت: وظیفه اتاق‌ها تسهیل روابط اقتصادی دو کشور است. فراهم کردن زیرساخت‌ها برای حضور فعالان اقتصادی دو کشور اهمیت زیادی دارد و در این زمینه اتاق عمان و اتاق مشترک باید همکاری نزدیک و صمیمانه داشته باشند.

قیس الیوسف ضمن استقبال از حضور تجار ایرانی در عمان گفت: اعزام بدون برنامه و بدون هدف هیات‌های مختلف، عمانی‌ها را خسته و بدبین کرده است. در صورتی که باید هیات‌ها از کانال مشخص اتاق مشترک ایران و عمان و با برنامه‌ریزی و به تعداد محدود و بصورت تخصصی و با هدف انجام شود.

وی با قول پیگیری بحث تأمین ۳۰ درصد ارزش افزوده نهایی کالا با وزیر صنعت و تجارت عمان گفت: از شما می‌خواهیم اگر سرمایه‌گذار واقعی قصد ورود به عمان را داشت و با مشکلی مواجه شد اطلاع دهید تا موانع را برطرف کنیم.

رئیس اتاق مشترک عمان و ایران هم در این جلسه گفت: ایران بازار بزرگی است که تاکنون به شایستگی از آن بهره‌مند نشده‌ایم.

محمد باقر سلمان گفت: ارزش افزوده نهایی کالا در تمام بنادر از جمله دبی هم اعمال می‌شود وی گفت ماهم معتقدیم اعزام هیئت‌های ایرانی به عمان بایستی از کانال اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان صورت بگیرد و اگر هیات ها، تخصصی باشند به عمان اعزام شوند. وی افزود: باید در دو موضوع بانک و صادرات مجدد متمرکز شویم تا روابط مثمر ثمر باشد.

حمایت ایران از سرمایه گذاری صادرات محور

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان همچنین در دیدار با قائم مقام سازمان توسعه صادرات و جذب سرمایه گذاری عمان (اثرا) ضمن برشمردن پتانسیل‌های اقتصاد ایران، از سرمایه‌گذاران عمانی برای حضور در ایران دعوت کرد.

محسن ضرابی همچنین فراهم شدن زیرساخت‌های ارتباطی در طی سال‌های اخیر و نزدیکی دو کشور را از جمله مزیت‌های اعلام کرد که می‌تواند به افزایش سطح مبادلات به خصوص سرمایه‌گذاری‌های مشترک و متقابل بیانجامد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: ایران با استقبال از سرمایه گذاری‌های صادرات محور و هتل‌سازی توسط عمانی‌ها در ایران، آماده است ۷۰ درصد از تأمین مالی پروژه‌ها را بر عهده بگیرد.

قائم مقام سازمان توسعه سرمایه گذاری عمان هم در این دیدار با اشاره به اینکه عمانی‌ها هم از سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها استقبال می‌کنند گفت: شیلات، معدن، صنعت، لجستیک و گردشگری از جمله حوزه‌های هستند که عمانی‌ها برای ایرانی‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند.

علی البلوشیی گفت: واگذاری پروژه‌ها در عمان به صورت مناقصه انجام می‌شود که آمادگی داریم لیست پروژه‌های قابل واگذاری را در اختیار اتاق مشترک قرار دهیم.

وی گفت در بخش شیلات این امکان وجود دارد که زمین به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.

قائم مقام سازمان توسعه سرمایه گذاری عمان گفت: این سازمان هرگونه رایزنی برای تسهیل صادرات مجدد کالاهای ایرانی را انجام می‌دهد.

 چابهار آماده سرمایه‌گذاری عمانی‌ها

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان همچنین در دیدار با معاونان بندری و راه وزارت راه، حمل و نقل و ارتباطات عمان، در خصوص پروژه‌های سرمایه‌گذاری دو کشور با طرف عمانی بحث و گفت‌وگو کرد.

محسن ضرابی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار گفت: مسیر برای سرمایه گذاری عمانی‌ها در فاز دو بندر فراهم است. عمانی‌ها می‌توانند سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی در فاز دوم بندر چابهار داشته باشند ویااینکه بعد از فراهم شدن زیرساخت‌ها توسط ایران، برای تکمیل وارد این فاز شوند.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان همچنین پیشنهاد داد پروژه‌های مختلف عمان بخصوص EPC+F، B.O.O, B.O.T و دیگر پروژه‌ها، با توجه به ظرفیتها و پتانسیل‌های سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی ایرانی با مشورت اتاق مشترک ایران وعمان به آنها واگذار شود.

معاون بندری وزیر راه، حمل و نقل و ارتباطات عمان در این نشست گفت: طرح توسعه و تکمیل بندر دوقوم در دستور کار قرار دارد که سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند در مراحل تکمیلی این بندر مشارکت داشته باشند.

سعید بن حمدون همچنین از راه اندازی بندرالسویق مسقط در آینده نزدیک خبر داد که در آن کشتی‌های کوچک ایرانی می‌توانند برای انتقال میوه، سبزیجات و دام و بارهای سبک به عمان از آن‌ها استفاده کنند.

در همین رابطه