رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

بهبود محیط کسب و کار، اولین شاخص ارتقای صنعت گردشگری

جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران روز یکشنبه 26 اردیبهشت در محل اتاق ایران برگزار شد. در این جلسه بر بهبود محیط کسب وکار به عنوان اولین شاخص ارتقای صنعت گردشگری تاکید شد.

27 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1272
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران، عدم شناخت واقعی از شهرهای کشور در سطح دنیا به دلیل تصویرسازی های نادرست را یکی از مهم ترین دلایل بی توجهی گردشگران نسبت به ایران عنوان کرد.

وی بر این باور است که کشور باید از سطوح پایین تر به ویژه از دوره دبستان، افراد را با گردشگری، اهداف و مزیت های آن آشنا سازد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران دسترسی آسان از طریق لغو روادید با فشارهای بخش خصوصی، امکان حمل ونقل راحت، وجود جاذبه های توریستی متعدد، معرفی مناسب ظرفیت ها و آنچه داریم را از عوامل اولیه توسعه گردشگری در سطح دنیا مطرح کرد.

اصغری همچنین ورود و خروج نامتوازن گردشگران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: مسئولان باید به نتایج و سودهای حاصل از ورود گردشگر به ایران توجه کنند؛ هر گردشگر به طور متوسط با ورود خود می تواند حدود 5 شغل در کشور به وجود آورد.

گفتنی است بروکراسی ها و مدت زمانی که در ایران برای دریافت یک مجوز به منظور ساخت هتل یا مجموعه فرهنگی بین راهی صرف می شود، عاملی است که سرمایه گذاران از فعالیت اقتصادی در کشور منصرف شوند.

در ادامه گزارشی از رقابت پذیری صنعت گردشگری توسط حامد نیک رفتار، رئیس دبیرخانه کمیسیون های اتاق ایران ارائه شد. بر این اساس مقایسه ای بین وضعیت ایران با سایر کشورها در حوزه گرشگری صورت گرفته است که می تواند به رفع نواقص و محدودیت هایی که در کشور وجود دارد کمک کند.

طبق این گزارش امنیت، زیرساخت ها، منابع فرهنگی و منابع طبیعی از جمله عواملی هستند که در رشد گردشگری اثر می گذارند. گفتنی است بر اساس این گزارش ایران از بین 140 کشور مورد مطالعه، رتبه 74 را به خود اختصاص می دهد. د رحال حاضر از بین کشورهای منطقه، امارات و قطر در حوزه گردشگری بهترین وضعیت را دارند و ایران از انتهای لیست دومین کشور محسوب می شود.

طبق مطالعات صورت گرفته ایران در دو حوزه محیط کاری و زیرساختهای گردشگری از شرایط نامطلوبی رنج می برد. بنابراین کمیسیون گردشگری اتاق ایران می تواند با تمرکز بر این دو مورد به بهتر شدن وضعیت گردشگری کشور کمک کند.

بر اساس گزارش رقابت پذیری صنعت گردشگری در طول سالهای اخیر ایران در جذب گردشگر با کیفیت که ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد، ضعیف عمل کرده است.

در ادامه احمد فیاض بخش، دبیرکل اتاق ایران ارتقای بهره وری و تشکیل سرمایه جدید را دو عامل تحقق توسعه دراقتصاد دانست و تشریح کرد: متاسفانه در سطح توید و صنعت، اهمیت بهره وری مورد غفلت قرار گرفته و تنها به تشکیل سرمایه جدید توجه می شود. در سطح دنیا به طور معمول برای ارتقای بهره وری اقدام به خصوصی سازی می شود که البته درصد موفقیت و تاثیرگذاری آن در کشورهای مختلف، متفاوت بوده است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم یک درصد رشد بهره وری صدها میلیون تومان سرمایه جدید برای کسب وکار به همراه دارد. از طرف دیگر ارتقای بهره وری نیز منوط به آماده شدن برخی زیرساخت هاست.

بر اساس اظهارات دبیرکل اتاق ایران نگاه پروژه محور و تعریف صرف طرح های جدید نم یتواند توسعه پایدار به دنبال داشته باشد. در این سالها یاد گرفتیم، نفت بفروشیم و با درامد حاصل از ان پروژه های تعریف شده را اجرایی سازیم. این مدل اقتصادی دیگر پاسخگوی نیازها نیست. باید بیاموزیم که بدون پول چگونه طرح ها و پروژه های خود را تکمییل کنیم. این مهم با کمک خلاقیت و نواوری محقق می شود.

فیاض بخش تاکید کرد: ایران ظرفیت های بی نظیری در صنعت گردشگری دارد مهم این است که بتواند از آنها بهره ببرد. بخش خصوصی با کمک خلاقیت و در کنار اصلاح محیط کسب و کار می تواند گام های جدی در توسعه گردشگری بردارد. بنابراین در قدم نخست پیشنهاد م یکنم که کمیسیون گردشگری به جال تعریف پروژه به اصلاح محیط کسب وکار کمک کرده و صنعت گردشگری را به جلو هدایت کند.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر نبود منابع و محدودیت در نقدینگی دولت، عنوان کرد: این محدودیت را باید به فال نیک گرفت. می توانیم بیاموزیم که چگونه از طریق رشد بهره وری، بیشترین اشتغال را به وجود اوریم. در حقیقت این محدودیت سبب خیر شده و می توان از آن بهترین بهره را ببریم. باید بیاموزیم که محاسبه گر عمل کرده و بدانیم در ازای هر یک دلار سرمایه گذاری به چه میزان درامد حاصل می شود.

دبیرکل پارلمان بخش خصوصی کشور در جمعبندی سخنان خود یادآور شد: ارتقای بهره وری باید به جد پیگیری شود و مطمئن باشیم اصلاح محیط کسب وکار خود به خود زمینه را بریا توسعه پایدار آماده می کند. از سوی دیگر صنعت گردشگری این ظرفیت را دارد که با منابع اندک توسعه را متبلور سازد.

وی در پایان از تلاش های اتاق ایران در حوزه مقررات زدایی خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم که جایگاه کمیسیون مقررات زدایی را فراتر در قالب دولت اما فراتر از وزارت خانه ها ببینیم. بدون شک اگر در این رابطه موفق باشیم امکان مشارکت و اثرگذاری نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی در این زمینه بیشتر خواهد شد.

در ادامه محمدرضا عرب، مدیرروابط عمومی اتاق ایران به مناسبت روز روابط عمومی، از رونمایی پایگاه اطلاع رسانی جدید اتاق ایران خبر داد و به معرفی کامل آن پرداخت.

بر اساس اظهارات وی از امروز فضای لازم برای انعکاس ایده ها و نظرات اعضای اتاق فراهم بوده و علاوه بر پایگاه اطلاع رسانی، استدیو رادیویی نیز در محل اتاق وجود دارد که می تواند انعکاس دهنده خوبی برای ظرفیت های اقتصادی کشور توسط فعالان اقتصادی و اعضای هیئت نمایندگان اتاق ایران باشد.

عرب ادامه داد: قابلیت این پایگاه اطلاع رسانی به انتشار فیلم، عکس و متن اختصاص پیدا می کند و در پی آن هستیم که ظرف یک ماه آینده آن را به خبرگزاری رسمی بخش خصوصی تبدیل کنیم.

در پایان محمدرضا کرباسی، دبیرکل اکو از عضویت ایران در شورای راهبری گردشگری سلامت خبر داد و توسعه گردشگری حلال را به عنوان یکی از موضوعات جدید در صنعت مربوطه معرفی کرد. در همین راستا کارگروهی با همین عنوان و با هدف توسعه بخش گردشگری حلال ایجاد شده است.

در همین رابطه