به گزارش روابط عمومی اتاق آبادان، سیامک علی شاپور ده شیخی رئیس اتاق آبادان طی نشستهای متعدد تخصصی با مسئولان استانی، ملی و منطقهای، همواره بر این نکته تأکید داشت که اروندرود نه فقط یک مسیر آبی، بلکه شریان حیاتی اقتصاد آبادان و خرمشهر، و محور ارتباط دریایی ایران با جهان عرب و خلیج فارس است.
استمرار این پیگیریها با پشتیبانی دولت، مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و امور خارجه، نماینده ولی ولیفقیه در منطقه آزاد اروند و همراهی بخش خصوصی، سرانجام منجر به صدور مصوبات رسمی برای آغاز عملیات اصولی و بینالمللی لایروبی اروندرود گردید.
اتاق آبادان بازوی مطالبه گری بخش خصوصی در سطح ملی ست
سیامک علی شاپور ده شیخی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با اشاره به لایروبی اروند گفت:اتاق آبادان، بر پایه اعتماد فعالان اقتصادی و در مسیر تحقق توسعه متوازن جنوب کشور، خود را بازوی مطالبهگری بخش خصوصی میداند؛ نهادی که صدای مردمِ کار و تولید را به سطح تصمیمسازی ملی رسانده است.
وی افزود: پروژه لایروبی اروندرود تنها یک اقدام عمرانی نبود، بلکه نقطهی عطفی در تاریخ اقتصادی منطقه است؛ تصمیمی که با پیگیری مستمر مجموعه اتاق، از مرحلهی مطالبه به مرحلهی اجرا و تصویب ملی رسید.
علی شاپور گفت: اروندرود، رگ حیاتی تجارت دریایی جنوب و پیوندگاه دو ملت ایران و عراق است. با آزادسازی مسیر کشتیرانی، ظرفیت بنادر آبادان و خرمشهر برای حضور فعال در تجارت جهانی دوباره احیا خواهد شد، و این همان معنای واقعی رونق اقتصادی و احیای هویت تاریخی خوزستان است.
وی اظهار کرد: امروز اتاق آبادان، نهتنها حامل مطالبهی بخش خصوصی، بلکه نگهبان شفافیت و عدالت اقتصادی است؛ نهادی که توسعه را از زبان کارآفرینان و با منطق بخش خصوصی، به گفتمان ملی تبدیل میکند.
همراهی نهادهای و شخصیت های ملی در مسیر اجرا پروژه بین المللی لایروبی اروند
حجتالاسلام عبدالحسین غبیشاوی، امام جمعه آبادان، با انتقاد از بیتوجهی به ظرفیتهای عظیم اروندرود و دریای کشور، در خطبههای نماز جمعه گفت:سیاستهای کلی توسعه اقتصاد دریامحور که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، نقشه راهی برای شکوفایی اقتصاد ملی است اما از این فرصت بهدرستی بهره گرفته نشده است. اروندرود در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و عمق دهانهاش به کمتر از ۱۰ متر رسیده است. این رودخانه شریان حیاتی آبادان و خرمشهر است و باید با هماهنگی دولت عراق، لایروبی فوری آن در دستور کار قرار گیرد.
علی عبدالعلیزاده، نماینده رئیسجمهور در توسعه اقتصاد دریامحور نیز در سفر اخیر خود به خوزستان تأکید کرد:خوزستان ظرفیت بینظیری برای توسعه اقتصاد دریامحور دارد. لایروبی اروند برای پذیرش کشتیهای بزرگ از اولویتهای اصلی است. منطقه آزاد اروند میتواند کاتالیزور تحول اقتصادی میان ایران، عراق، اقلیم کردستان و منطقه قفقاز باشد.
سید علی مدنی زاده وزیر اقتصاد نیز در ادامه این روند ملی از تفویض حداکثری اختیارات گمرکی و مالیاتی به استانها خبر داد و اعلام کرد: در راستای تسهیل فعالیتهای اقتصادی در شرایط رکود تورمی، مالیات ۱۰ میلیون شغل کوچک در سال جاری صفر شد و هوشمندسازی گمرکات در دستور کار است؛ اقدامی که به رونق تجارت دریایی در بنادر خوزستان کمک شایانی خواهد کرد.
سیدمحمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از رودخانه اروند اظهار داشت:در برنامه هفتم توسعه، اروندرود در چهار عنوان مشخص شده و بند ۵ ماده ۴۸ بهصورت خاص دولت را مکلف به لایروبی این رودخانه کرده است. بر اساس قرارداد ۱۹۷۵، ایران حق کشتیرانی و حاکمیت بر اروند را دارد. در حال حاضر ۱۸ مغروقه در سمت عراق باقی مانده ولی ایران از ۳۴ مورد، ۱۷ شناور را خارج کرده است. اگر عراق مغروقهها را رفع کند، میتوان کانالی با عمق ۶ متر احیا نمود و کشتیهای ۲۰ هزار تنی را وارد آبادان و خرمشهر کرد.
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اینکه لایروبی اروندرود یک پروژه ملی است، گفت: اروندرود نه فقط برای خوزستان که برای اقتصاد و امنیت کشور اهمیت راهبردی دارد. با توجه به رقابت اقتصادی منطقه با عراق، باید لایروبی آن در کمترین زمان ممکن آغاز شود.
فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای اداری که در فرمانداری خرمشهر برگزار شد افزود:به منظور رونق دوباره تجارت بندر آبادان و خرمشهر، لایروبی دهانه اروندرود در دستور کار قرار دارد. با هماهنگی وزیر امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی، این طرح در اولویت کاری دولت قرار گرفته است. هدف، خارجسازی مغروقههای بهجامانده از دوران دفاع مقدس و رسیدن به سطح پذیرش شناورهای ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار تنی است.
وی ضمن اشاره به چالش تأمین اعتبارات، تأکید کرد که سازمان بنادر و دریانوردی متولی اجرای عملیات لایروبی است و پشتیبانی دیپلماتیک در حال انجام میباشد.
اهمیت اقتصادی و زیستمحیطی اروندرود
طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، رودخانه اروند در پی تغییرات اقلیمی و فعالیتهای انسانی همچون سدسازی ترکیه، بدمصرفی آب در عراق و رسوبگذاری گسترده، دچار کاهش آب و نفوذ شوری شده که حیات نخیلات و دو بندر آبادان و خرمشهر را تهدید میکند.
از همین رو، اجرای بندهای مرتبط در برنامه هفتم توسعه، میثاق رسمی میان دولت و مجلس برای برونرفت از این وضعیت و احیای بلندمدت اقتصاد دریامحور جنوب غرب ایران محسوب میشود.
گام بزرگ بخش خصوصی در مسیر ملی
پیگیریهای مداوم اتاق آبادان، نقشآفرینی بخش خصوصی در کنار حمایت نهادهای ملی و همراهی نهادهای اجرایی، اکنون اروندرود را از رکود تاریخی به مسیر احیای عملی رسانده است.
با اجرای لایروبی و بازگشت تردد شناورهای تجاری؛ چشم انداز آبادان و خرمشهر به عنوان قطب نوین تجارت دریای کشور و محور همکاری ایران و عراق بیش از هر زمان دیگری روشن شده است.