هفته بسیج گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران 30 آبان 1403

۱۸ میلیارد دلار واردات سالانه، سهم بازار چین، ترکیه و امارات

یک کارشناس اقتصادی گفت: کالاهای چینی در سبد مصرف حدود ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی قرار دارد.

02 فروردین 1397
کد خبر : 12784
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرتضی دلخوش، درباره نام گذاری سال ۱۳۹۷ با نام  " حمایت از کالای ایرانی"، گفت: در حال حاضر مصرف‌کنندگان داخلی به دو گروه تقسیم می‌شوند. یک گروه حدود ۲۰ درصد طبقات مرفه هستند که بیشتر از کالاهای با کیفیت اروپایی و آمریکایی استفاده می‌کنند. گروه دیگر که ۸۰ درصد جامعه را شامل می‌شود طبقات متوسط و پایین را در بر می‌گیرد که کالاهای چینی و بعضا ایرانی خریداری می‌کنند. اما باید بدانیم کنار زدن چین به راحتی امکان‌پذیر نیست؛ زیرا تولیدات چین از دو مزیت قیمت تمام شده پایین و ارایه کالاهای جدید و به‌روز برخوردار هستند.

وی افزود: چین کشوری است که ۱۶ تیلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد و قیمت تمام شده محصولاتش بسیار پایین است. بنابراین به راحتی از گردونه رقابت خارج نمی‌شود. پس لازم است که کارآفرینیان ایرانی، تولید انبوه، با کیفیت، ارزان و ایجاد خلاقیت را در برنامه‌های خود در نظر بگیرند. تولیدکننده داخلی نباید دنبال سود ۱۰۰ درصد باشد. برای پیدا کردن بازار حتی می‌تواند در نقطه سر به سر حرکت کند، بعد به حاشیه سود ۲ تا ۳ درصد ماهیانه دست پیدا کند. در این صورت با گردش کالا سالیانه ۲۴ درصد سود عاید فعالان اقتصادی می‌شود.

به گفته دلخوش، ما سالانه از چین، ترکیه و امارات بیش از ۱۸ میلیارد دلار واردات داریم که رقم بسیار بالایی است.اما موضوع این است که برای جایگزینی کالاهای ایرانی به جای محصولات مشابه باید کیفیت ارتقا پیدا کند. در این خصوص سازمان ملی استاندارد باید سخت‌گیری بیشتری در ارتقای سطح کیفی محصولات داشته باشد تا مصرف‌کنندگان داخلی این اطمینان را پیدا کنند که با خرید کالاهای ایرانی پشیمان نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که تمام تولیدات داخلی باید صادرات محور باشند گفت: اگر این نگاه حاکم شود قطعا کیفیت ارتقاء می‌یابد. در حال حاضر کیفیت دو برند تولید آبگرمکن و پکیج در کشور ما به قدری بالاست که به اروپا صادر می‌شود و بیش از ۹۰ درصد بازار داخلی را نیز در اختیار دارد. به اعتقاد من تمام تولیدکنندگان باید چنین روندی را در مجموعه خود ایجاد کنند. مصرف‌کنندگان نیز باید کالای ایرانی خریداری کنند. حمایت از کالای ایرانی یک تفکر هوشمندانه است و اگر بتوانیم این پتانسیل را در داخل تقویت کنیم سطح رفاه نیروی کار ایرانی به سرعت بالا می‌رود و تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد.

دلخوش، نقش رسانه‌ها از جمله رسانه ملی را در فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاهای ایرانی، تعیین‌کننده دانست و گفت: برای نهادینه کردن این رویکرد سه اقدام همزمان تولید با کیفیت و انبوه و تبلیغات گسترده باید لحاظ شود. استفاده از کالای ایرانی در مهار بحران‌های اجتماعی تاثیرگذار است و فاصله‌ی فقیر و غنی را کاهش می‌دهد.
 
 

در همین رابطه