رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

تجویز وزیر کار برای حل مشکل اشتغال

بنگاه‌های کوچک و متوسط، زنجیره شوند

سه میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در صنایع بزرگ وجود دارد و بیش از ۸۵ درصد اشتغال کشور در بنگاه‌های کوچک و متوسط متمرکز شده است.

27 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1279
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سه میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در صنایع بزرگ وجود دارد و بیش از ۸۵ درصد اشتغال کشور در بنگاه‌های کوچک و متوسط متمرکز شده است.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بنگاه‌های کوچک و متوسط، عبارتی است که در سال‌های اخیر زیاد شنیده می‌شود. بسیاری از صاحب‌نظران بر لزوم حمایت از آن‌ها برای پیشرفت اقتصادی تاکید دارند و خروج از رکود را در گروی بهبود وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌دانند. 

بر اساس گزارش تحلیلی که از وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران از سوی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده، ایران با پدیده «میانه گمشده» در این بخش مواجه است. در واقع اگر در کشوری تعداد بسیار زیادی از بنگاه‌های کوچک و بزرگ وجود داشته باشد و در این میان بنگاه‌های با حجم میانه در اقتصاد این کشور کم باشد،‌ نشان‌دهنده وضعیت ضعیف حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد است. این فقدان بنگاه‌های کوچک و متوسط که عمدتا در کشورهای کمتر توسعه یافته رخ می‌‌دهد، «میانه گمشده» نام دارد. با وقوع این پدیده این دست از بنگاه‌ها نمی‌توانند مراحل بلوغ خود را در فضای کسب‌وکار کشور به سلامت طی کنند و بخشی از آنها از صحنه تولید حذف شده و برخی دیگر در بازار غیررسمی به فعالیت خود ادامه می‌‌دهند.

امروز نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آماری از تمرکز ۸۵ درصد اشتغال کشور در بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه داده و تامین نظام مالی مناسب و حمایت بانک‌ها را راه حل مشکلات این بانک‌ها دانسته است. 

بر اساس گزارش ایسنا، علی ربیعی امروز در همایش توسعه تعاونی‌های اعتبار، رمز موفقیت بنگاه‌های خرد و کوچک را اتصال و زنجیره‌ کردن آنها به یکدیگر دانست و گفت: برای حل معضل اشتغال بزرگ و فراگیر و فقرزدا در کشور نیازمند حمایت بانک‌ها هستیم.در حال حاضر جهت‌گیری ما برای اشتغال مشخص است و الزام موفقیت آن زنجیره‌کردن کارهای خرد و کوچک و متوسط به یکدیگر است. در کنار زنجیره‌کردن، باید نظام تامین مالی مناسب در حمایت از بنگاه‌های خرد و کوچک و تعاونی پیش‌بینی می‌شود.

او با اشاره به وجود سه میلیون و 500 هزار شغل در صنایع بزرگ افزود: بیش از 85 درصد اشتغال کشور در بنگاه‌های خرد و کوچک و متوسط است و اگر مشاغل خانگی را هم به آن اضافه کنیم این درصد بیشتر می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صندوق کارآفرینی امید، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون را ظرفیت‌های بزرگی در حمایت مالی از بنگاه‌های خرد و کوچک و تعاونی دانست و اظهار کرد: باید نظام تسهیل کارهای کوچک را برای بنگاه‌هایی که از عهده ضمانت‌های بزرگ بر نمی‌آیند فراهم کنیم.

ربیعی با اشاره به اهمیت بازار پول و سرمایه خاطر نشان کرد: در بحث ساماندهی تعاونی‌های اعتبار و بازار‌های غیرمتشکل‌ پولی به اندازه کافی قوانین حمایتی داشته و داریم. اکنون باید راهکاری پیدا کنیم که در این بازار عمیق‌تر شویم و تمایز خود را در تعاونی‌های اعتبار پیدا کرده و استراتژی رسوب تقاضا را در پیش بگیریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که باید امکان تشکیل تعاونی‌های اعتبار را دنبال کنیم، بر لزوم فراهم کردن امکان استفاده بانک از نرم‌افزار کنترل مالی تاکید کرد.

ربیعی ادامه داد: باید به سمت حسابرسی یکپارچه و یکسان و تمدید مهلت و تعیین تکلیف اخذ مجوز از بانک مرکزی برویم و با بانک مرکزی برای طراحی نرم‌افزاری که قدرت کنترل بانک و نظارت آن را افزایش بدهد به تفاهم برسیم. 

وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر 610 تعاونی اعتبار در مرحله‌ی اخذ مجوز هستند و اگر مسیر درست توأم با گسترش و انضباط و قانون‌مندی و سیاست انقباضی در تعاونی‌های اعتبار را طی کنیم، تعاونی‌هایی با اعتبار، قانون‌مند و موفق خواهیم داشت.

در همین رابطه