رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

نایب‌رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و ازبکستان

ازبکستان از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی حمایت کند

نایب‌رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و ازبکستان که در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد با نگاهی به موقعیت استراتژیک کشور در هم‌جواری با آبراه خلیج‌فارس و دریای عمان که می‌تواند حلقه ارتباط ازبکستان با دیگر کشورهای جهان باشد، حجم مناسبات و همکاری‌های مشترک دو کشور را نامناسب خواند.

21 فروردین 1397
کد خبر : 12984
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق ایران با حضور در همایش تجاری ایران و ازبکستان که هم‌زمان با نشست کمیسیون مشترک دو کشور در سازمان توسعه تجارت برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال 2016 حجم کل صادرات ایران به جهان حدود 40.5 میلیارد دلار و حجم کل صادرات ازبکستان به جهان 6.9 میلیارد دلار بوده، ارقام مربوط به مبادلات تجاری بین دو کشور بسیار ناچیز است.

حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به جزئیات مربوط به تجارت بین ایران و ازبکستان، تشریح کرد: در سال 2016 کل واردات ازبکستان در حدود 9.1 میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این بازار 142 میلیون دلار و در مقابل میزان کل واردات ایران از جهان در همین سال 44.5 میلیارد دلار بوده که 59 میلیون دلار مربوط به واردات از ازبکستان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فضای مساعد بین‌المللی ایجاد شده و عزم موجود برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی اشاره و خواستار حمایت ازبکستان از ایران در این مسیر الحاق شد.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین ظرفیت‌های موجود در هر دو کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: خدمات فنی و مهندسی از جمله بخش‌هایی است که وضعیت بسیار خوبی در ایران داشته و در حال حاضر شرکت‌های توانمند ایرانی در این حوزه در کشورهای منطقه و حتی سایر کشورهای دنیا پروژه‌های بزرگی را در دست دارند. بنابراین دو کشور ازبکستان و ایران می‌توانند در این حوزه با یکدیگر همکاری‌های مشترکی داشته باشند.

بر اساس اظهارات سلاح ورزی، ازبکستان دارای معادن غنی به‌ویژه معادن طلا، مس و آلومینیوم بوده و این حوزه نیز می‌تواند زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری مشترک باشد.

وی یادآور شد: اتاق ایران آمادگی لازم برای گسترش روابط بین دو کشور به ویژه در سطح استانی را دارد.

در همین رابطه