رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یاسوج در نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی مطرح کرد

حمایت از کالای ایرانی در گروی همکاری مردم و مسئولان

رئیس اتاق یاسوج معتقد است مردم و مسئولین در حمایت از کالای ایرانی باید در کنار یکدیگر ایفای نقش کنند؛ مسئولین باید زمینه را برای رسیدن به تولید رقابت‌پذیر و باکیفیت مهیا کرده و مردم نیز با تعصب خود نسبت به کالای ایرانی با خرید محصولات باکیفیت تولید داخل این چرخه را کامل کنند.

05 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13218
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با هدف بررسی خوشه‌های صنعتی و توسعه روستایی در استان و تشریک مساعی دولت و بخش خصوصی تشکیل شد. این نشست در راستای شعار سال جدید با حضور استاندار، رئیس اتاق یاسوج و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

 جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج در این نشست با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ در حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: اقتصاد در تمامی سال‌های اخیر همواره محور کلام رهبری بوده است. همان‌طور که در بیانات رهبر انقلاب مطرح شد برخی از مهم‌ترین دلایل مصرف کالای داخلی، ایجاد استقلال اقتصادی و سیاسی، ایجاد کار و اشتغال، افزایش ثروت ملی، کاهش تورم و کنترل نقدینگی است که بدون شک در توسعه اقتصادی کشور اثرگذار خواهد بود.

 او با بیان اینکه باید در زمینه فرهنگ‌سازی و آموزش به جامعه اقدامات عملی صورت گیرد، افزود: جامعه ایرانی ثابت کرده در تمامی عرصه‌های مختلف هر جایی که به خودباوری رسیده، توانسته گام‌های بلندی در جهت پیشرفت کشور بردارد.

 رئیس اتاق یاسوج معتقد است مردم و مسئولین در حمایت از کالای ایرانی باید در کنار یکدیگر ایفای نقش کنند؛ مسئولین باید زمینه را برای رسیدن به تولید رقابت‌پذیر و باکیفیت مهیا کرده و مردم نیز با تعصب خود نسبت به کالای ایرانی با خرید محصولات باکیفیت تولید داخل این چرخه را کامل کنند.

کیانی‌پور درباره مهم‌ترین راهکارهای بخش خصوصی برای تحقق حمایت همه‌جانبه از کالای داخلی گفت: تعامل مناسب بین اندیشمندان و محققان علوم اقتصادی، اجتماعی، فنی، کارآفرینان و مسئولان اجرایی، تمرکز بر اهداف و تصمیم‌گیری‌های هماهنگ همه سازمان‌ها، دولت توسعه‌گرا و با برنامه‌ریزی استراتژیک، حداقل هزینه، حداکثر کیفیت و بالا بردن ارزش‌افزوده، جلوگیری و مبارزه جدی با قاچاق کالا، ثبات بخشی به شاخص‌های اقتصاد کلان، داشتن استراتژی توسعه صنعتی و همراهی با تحولات جهانی از جمله مهم‌ترین راهکارهاست.

 او با اشاره به تصمیم دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال ۱۳۹۴ تصریح کرد: طبق تصمیم این دبیرخانه، خرید از تولیدات داخلی با اولویت محصولات استان به عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار داد و مصوبات این نشست طی نامه‌ای به امضای استاندار وقت به تمامی دستگاه‌های دولتی استان ارسال و بر خرید محصولات استانی تأکید شد، اما بعد از گذشت چند سال هنوز این مصوبات به طور کامل به مرحله اجرا نرسیده است.

کیانی پور تصریح کرد: لوله، سیمان، تیرآهن و کابل پروژه‌های عمرانی از خارج استان تأمین می‌شود و هنوز موفق نشده‌ایم که مصوبه حمایت از محصولات تولید استان را جز در چند مورد به طور کامل اجرا کنیم.. امیدوارم در سال جدید مصوبه حمایت از محصول تولید استان به عنوان یک نهضت در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

او برگزاری جلسات متعدد هفتگی با حضور مدیران بخش خصوصی، دولتی و مردم در شبکه استانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ضرورت مصرف کالای داخلی برای جوامع هدف، تکلیف به دستگاه‌های اجرایی جهت خرید محصولات استانی، تکلیف به مهندسین مشاور و دستگاه‌های اجرایی جهت قرار دادن محصول تولیدکنندگان استانی که استانداردهای لازم را دارند، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تولیدکنندگان و تلاش موسسه استاندارد و برگزاری دوره‌های آموزشی برای تولیدکنندگان استانی را از جمله مهم‌ترین پیشنهاد‌های اتاق یاسوج عنوان کرد.

 حمایت از کالای ایرانی، گسترش صادرات و کاهش واردات

 علی محمد احمدی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: بهبود وضعیت صادرات استان در راستای حمایت از کالای ایرانی، گسترش صادرات و کاهش واردات است. برنامه دولت و استان در فضای کسب‌وکار نسبت به شعار امسال حمایت از کالاهای رقابت‌پذیر است که از لحاظ قیمت و کیفیت متناسب با نیاز مردم باشند.

احمدی افزود: از فروردین تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته ۹۳۲ تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۴۹۵ هزار دلار از گمرک استان صادر شد. عصاره شیرین بیان، فراورده‌های آرایشی بهداشتی و موکت با هدفگذاری برای کشورهای آلمان، امارات، عراق، اندونزی و پاکستان، عمده کالاهای صادر شده در ۱۰ ماهه سال گذشته بوده است.

 او درباره وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: این سازمان موظف به آسیب‌شناسی مشکلات واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال است. حداقل ۱۵ واحد تولیدی راکد تا پایان سال جاری هدفگذاری شده و به چرخه تولید بازمی‌گردند، این طرح‌های راکد باید قابلیت تولید و اشتغال پایدار داشته باشند.

استاندار کهکیلویه و بویر احمد با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ واحد صنعتی راکد این استان به چرخه تولید بازگشت، افزود: میزان اشتغال احیا شده این واحدها ۹۲ نفر بوده است. همچنین تا پایان خرداد امسال ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه اشتغال پایدار با اولویت مشاغل روستایی تعیین تکلیف خواهد شد.

احمدی اظهار کرد: امسال دولت در حوزه اشتغال بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که بخش عمده آن برای اشتغال روستایی است. سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۷۰ طرح با ۵۹۶ میلیارد ریال و یک هزار و ۵۴۹ نفر اشتغالزایی از محل تسهیلات اشتغال فراگیر، روستایی و عشایری به بانک‌ها در کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.

او تصریح کرد: نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵، ۱۷.۷ درصد بوده که در سال ۱۳۹۶، با ۴.۴ درصد کاهش به ۱۳.۳ درصد رسید. از مدیران اجرایی استان می‌خواهیم از کلی‌گویی بپرهیزند و از بازگو کردن مشکلات و کم‌کاری‌ها واهمه‌ای نداشته باشند.

 اقدامات موردنیاز جهت توسعه روستایی استان

در ادامه این نشست چنگیز هاشمی، نائب رئیس اتاق یاسوج به ارائه یکی از مصوبات جلسه قبل شورا با عنوان «تشریح اقدامات موردنیاز در جهت توسعه روستایی در استان» پرداخت.

هاشمی در این زمینه گفت: تمرکزگرایی شدید حاکم بر نظام اداری کشور، نظام نامتعادل تقسیم بودجه و عدم انجام و اعمال پروژه‌های آمایش منطقه‌ای از جمله اساسی‌ترین دلایل اختلاف میان سطح برخورداری از مواهب در کشور و بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه روستاها افزود: همان‌طور که بانک جهانی اعلام می‌کند توسعه روستایی راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاییان فقیر و تلاشی همه‌جانبه برای کاهش فقر است که به‌ویژه با افزایش تولید و ارتقاء بهره‌وری در محیط روستایی میسر می‌شود.

 هاشمی در ادامه به تشریح رویکردها و استراتژی‌های توسعه روستایی، آموزش‌های کاربردی روستاییان با هدف تولید، مفهوم کارکردی توانمندسازی نیروی انسانی و استراتژی توانمندسازی با تأکید بر خودباوری پرداخت.

 نایب‌رئیس اتاق یاسوج بیان کرد: رویکرد جدیدی که امروزه در مباحث توسعه مطرح‌شده، توجه جدی به توسعه خوشه‌ها و ابعاد مختلف سازمان‌دهی این خوشه‌ها در روستاهاست. لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد اشتغال‌های روستایی و روستا محور در فرآیند شکل‌گیری و همچنین تداوم خوشه‌ها و زنجیره‌های ارزش تأثیر بسزایی داشته که متأسفانه تاکنون به دلیل ساختار اجتماعی نامناسب در تمام مواقع کمترین دستمزد و بهره شامل این اشتغال شده‌اند. با رویکرد مناسب و بهینه‌سازی این نوع روابط و تعاملات می‌توان اصلاحات فراوانی در این زمینه انجام داد.

 داریوش دیودیده، رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰۰ واحد صنعتی بدون پروانه شناسایی، دارای پروانه خواهند شد. همچنین در طی این مدت یک هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی دارای مکانیزه فروش می‌شوند.

 او ادامه داد در سال ۱۳۹۶ نیز حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در این استان به واحدهای تولیدی پرداخت شد. حدود نیمی از واحدهای تولیدی راکد ظرف سه سال گذشته با پرداخت تسهیلات رونق و سایر کمک‌های فنی و اعتباری به چرخه تولید بازگشته‌اند.

 رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد افزود: حدود ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی استان در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ راکد و یا نیمه فعال بودند. هم‌اینک کمتر از ۳۵ درصد این واحدها راکد هستند و ظرف سه سال گذشته ۱۲۵ طرح صنعتی، تولیدی و کشاورزی در مناطق مختلف استان با کمک تسهیلات رونق به چرخه تولید بازگشتند.

 دیودیده تصریح کرد: ۴۴۴ طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲۷۰ هزار میلیارد ریال در این استان در حال اجراست. تعداد کل واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان ۶۴۳ واحد است که ۵۷۲ مورد از این تعداد فعال هستند. میزان سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده این استان افزون بر ۶ هزار و ۶۴ میلیارد ریال است.

 

موضوعات :
در همین رابطه