رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

سعید جلیلی در اتاق سنندج مطرح کرد

بازارچه‌های مرزی باید به دروازه‌های صادرات تبدیل شود

سعید جلیلی در اتاق سنندج: برای حل بسیاری از مشکلات استان می‌توان فراخوانی خطاب به جوانان داد تا وارد عمل شوند. بسیاری از جوانان در قالب گروه های جهادی به شهرهای دیگر می روند که مطمئنا جوانان سنندجی هم با یک فراخوان حاضرند برای رفع مشکلات این نواحی پیشقدم شوند.

09 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13258
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو شورای عالی امنیت ملی با حضور در اتاق سنندج در نشست مشترک با فعالان بخش خصوصی و اعضای شورای اسلامی شهر سنندج شرکت کرد.

سعید جلیلی در این نشست اظهار کرد: اگر در دوران دفاع مقدس مردم می‌گفتند دفاع مربوط به نیروهای مسلح است، موفقیتی نداشتیم اما مردم به میدان آمدند و حتی فراتر از نیروهای مسلح عمل کردند.

وی افزود: تفاوت اندیشه سیاسی ما با غرب در این است که بسیاری از مسئولیت ها بین دولت و مردم مشترک است. این نگاهی جدید در اندیشه سیاسی محسوب می‌شود. عمل به این اندیشه در بخش‌های مختلف نیاز به حضور هر 2 بخش مردم و حاکمیت دارد و یکی نباید منتظر دیگری بماند.

جلیلی با بیان اینکه همیشه نباید منتظر شهرداری ماند تا کارها را انجام دهد، گفت: برای حل بسیاری از مشکلات استان می‌توان فراخوانی خطاب به جوانان داد تا وارد عمل شوند. بسیاری از جوانان در قالب گروه های جهادی به شهرهای دیگر می روند که مطمئنا جوانان سنندجی هم با یک فراخوان حاضرند برای رفع مشکلات این نواحی پیشقدم شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نهادها و بخش‌هایی همچون شوراهای اسلامی شهر و اتاق‌های بازرگانی می‌توانند به نمایندگی از مردم فعالیت‌های موثری با ابتکاراتی که بکار می‌برند، برای حل مشکلات داشته باشند.

وی ادامه داد: نباید مطلوب ما این باشد که جوان تحصیل کرده در مرز کارگری کند. چرا جوان ما به یک صادر کننده موفق تبدیل نشود و چرا بازارچه‌های ما نباید به دروازه‌های صادرات تبدیل شود.

زندگی 30 درصد جمعیت استان با تصمیمات مرزی دولت گره خورده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این نشست گفت: با وجود اینکه استان کردستان 2 درصد جمعیت کشور را دارد سهم آن از تولید ناخالص ملی با احتساب نفت 1.2 درصد و بدون احتساب درآمد نفتی 0.94 درصد است.

سیدکمال حسینی اظهار کرد: 70 درصد بودجه کشور به شرکت های دولتی اختصاص می‌یابد که از این میزان سهم کردستان 2 هزارم درصد بود که به چهار شرکت موجود رسیده است.

وی یادآور شد: شرایط زندگی 500 هزار نفر یعنی 30 درصد جمعیت استان در چهار شهرستان مرزی با تصمیمات مرزی دولت گره خورده و باید برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی کرد.

حسینی افزود: تعطیلی دائمی بازارچه سیف سقز، فرصت‌سوزی‌ها در عراق و جایگزین شدن کشورهای رقیب همچون ترکیه، رایزنی‌های ضعیف با کنسولگری‌ها برای معرفی سرمایه‌گذار به استان، بسته شدن گاه و بیگاه مرزها و آسیب‌پذیری گردشگری کردستان بدلیل اهمال در معرفی ظرفیت‌های این بخش، برخی از مشکلات است.

فاروق کیخسروی، عضو هیات نمایندگان اتاق سنندج هم در این نشست گفت: بسته شدن مرز لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد استان و کشور وارد می‌کند. جمعیت وسیعی از مردم منطقه با کولبری ارتزاق می‌کردند و اگر آنها را از این کار منع کنیم باید برایشان کسب و کار بهتری ایجاد شود.

حامد رنجبر، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق سنندج هم گفت: لازمه رشد اقتصادی صادرات است که ما هیچ برنامه صادراتی و حمایتی از آن نداریم.

قادر کریمی اضافه کرد: سهم استان کردستان از درآمدهای مرزی ناچیز است و باید میزان بیشتری از این درآمدها به استان اختصاص یابد. نه تنها از درآمدهای ترانزیتی سهمی به کردستان نمی رسد بلکه سهم این استان بی سرپرست شدن خانواده ها بخاطر وقوع تصادفات رانندگی است که یک طرف آن تریلرهای حامل سوخت و محموله‌های ترانزیتی است.

کریمی با اشاره به موانع صادراتی در استان گفت: حمایت از تولید ملی بدون صادرات بی ثمر است. هیچ مبادلات ال‌سی و بانکی با عراق نداریم و ضروری است یک صندوق شعبه ضمانت صادراتی در شمال عراق ایجاد تا بسیاری از مشکلات صادرکنندگان حل شود.

جلال شریعتی، رئیس شورای شهر سنندج هم در این نشست با بیان اینکه 53 درصد ساکنان شهر سنندج در 15 درصد اراضی شهر سکونت دارند، گفت: درآمد شهرداری سنندج نسبت به سایر کلانشهرها یک چهارم و در خوشبینانه ترین حالت یک سوم است لذا خدمات‌دهی نیز به همین نسبت پایین می‌آید.

فرزاد زارعی یکی از اعضای شورای شهر سنندج هم در این نشست خام‌فروشی را یکی از عوامل موثر در آمار بالای بیکاری دانست و گفت: به عنوان مثال کردستان در تولید توت فرنگی در کشور شناخته شده است که اگر واحدهای تولیدی به فرآوری آن بپردازند مشاغل زیادی ایجاد می‌شود.

او افزود: از سوی دیگر بانک‌ها هم آنطور که از آنها انتظار می‌رود در حوزه تسهیلات اشتغالزایی موفق نبوده‌اند ضمن اینکه با توجه به درآمدهای پایین و نبود سرمایه‌گذار در داخل استان، کردستان نیازمند سرمایه‌گذار است.

ارسطو گویلی، دیگر عضو شورای شهر سنندج هم در این نشست گفت: با تقویت زیرساخت‌ها می‌توان از ظرفیت‌هایی همچون جاذبه‌های گردشگری کردستان استفاده کرد. نبود امنیت اقتصادی موضوعی سراسری است اما با تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد منطقه آزاد می‌توانیم سرمایه‌گذار و گردشگر را به حضور در کردستان ترغیب کنیم.

مجید شاه‌اویسی، دیگر عضو شورای شهر سنندج گفت: انتظار داریم از ظرفیت های هر استان متناسب با همان استان استفاده شود. اگر با این فکر که مناطق آزاد موفقیت مطلوب را کسب نکرده پس دیگر نباید باشد، با این استدلال همه بخش ها و فعالیت های دیگر هم تعطیل می شود.

وی اضافه کرد: خودگردان شدن شهرداری ها موجب شده تا شهرهای توسعه یافته بیشتر توسعه یابند اما در دیگر شهرها این روش سودی نداشته است. نبود امکان صدور پروانه ساخت برای زمین های قولنامه ای در سنندج مشکلی است که با اجازه صدور پروانه بسیاری از مشکلات مدیریت شهری در بخش درآمدها حل می شود.

شاه ویسی با اشاره به اینکه 30 درصد زمین‌های سنندج اوقافی است، گفت: تصرف این زمین‌ها بالا است و از طرفی هم از بسیاری از آنها به خوبی استفاده نمی‌شود. باید این زمین‌ها صرفه اقتصادی داشته باشند.

انور رشیدی، عضو دیگر شورای اسلامی سنندج هم دلیل بسیاری از معضلات اجتماعی این شهر را بیکاری دانست و گفت: طبق آمارها، 55 درصد طلاق‌های استان بدلیل مسائل مالی و بیکاری بوده است. متاسفانه از نیروهای کاردان و موفق در مناصب استفاده نمی‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه