رادیو مجازی اتاق ایران - 23 مرداد 1403

نخستین فازِ بزرگترین مرکز خرید ایران امروز افتتاح می‌شود

نخستین فاز بازار بزرگ ایران رونمایی می‌شود؛ این مجتمع بین استان البرز و تهران واقع شده است که حدود یک هکتار مساحت دارد. سرمایه‌گذار این پروژه بانک آینده است.

11 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13306
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز نخستین فاز بازار بزرگ ایران (ایران‌مال) ف رونمایی می‌شود. بازار بزرگ ایران پروژه‌ای چندوجهی است؛ پروژه‌ای تجاری، فرهنگی، مذهبی، رفاهی و تفریحی.

این مجتمع بین استان البرز و تهران قرار دارد. گفته می‌شود طراحی و مطالعه این پروژه دو سال به طول انجامیده و اجرای آن پنج تا شش سال زمان برده است. براساس گفته جلال رسول‌اف، مدیرعامل بانک آینده، سرمایه‌گذار اصلی پروژه و علا میرمحمد صادقی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رئیس هیات امنای این طرح، به‌تدریج و تا چند ماه آینده بخش‌های مختلف تجاری، فرهنگی، ورزشی و رفاهی آن به بهره‌برداری خواهند رسید. این مجموعه بر اساس سه بُعد تخصصی شکل گرفته است؛ فرهنگ و معماری ایرانی، فرهنگ و معماری اسلامی و فرهنگ و معماری نوین.

مساحت کل مجموعه ایران‌مال یک‌میلیون‌و 950 مترمربع است که حدود 500‌ هزار مترمربع آن را واحدهای تجاری تشکیل می‌دهند.  در فاز اول نیز از یک‌میلیون‌و 400 هزار مترمربع آن رونمایی خواهد شد که 300 هزار مترمربع واحد تجاری و تولیدی دارد. از 550 مترمربع دیگر، در فاز دوم و تا پایان 1399 بهره‌برداری می‌شود. این مجموعه حدود 200 رستوران دارد. همچنین بزرگ‌ترین فروشگاه کارفو که برای قشر متوسط یا با درآمدهای پایین‌تر، در آن افتتاح می‌شود.

20 هزار پارکینگ خودرو و موتورسیکلت به صورت رایگان به بازدیدکنندگان تعلق می‌گیرد. هشت هزار خودرو در هر ساعت می‌تواند به این مجموعه وارد و از آن خارج شود. ایران‌مال دارای 52 دسترسی اعم از تونل، پل، زیرگذر و رمپ‌های مختلف است. آخرین مذاکرات نیز برای ایجاد خط مستقیم مترو به این مجموعه، انجام شده است که احتمالاً تا 18 ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به موقعیت این مجتمع، برآورد شده 20‌ میلیون نفر مستقیم می‌توانند از امکانات ایران‌مال استفاده کنند.
علاوه بر آن، در قسمت‌های فرهنگی 40 واحد سینمایی طراحی شده که 12 واحد در فاز یک افتتاح خواهد شد و هزارو 800 صندلی خواهد داشت و 28 واحد دیگر نیز در طرح توسعه است. ایران‌مال فضاهای ورزشی استانداردی در 15 رشته ورزشی دارد. همچنین مسافت جاده تندرستی در این مجتمع دو و نیم کیلومتر است.
در این مجتمع چند سالن همایش،  باغ دیدار و باغ ماهان در نظر گرفته شده است. باغ کتاب به وسعت سه‌هزارو 300 مترمربع با 67 هزار جلد کتاب و فروشگاه بزرگ کتاب در این مجموعه دیده می‌شود.

گفته می‌شود مساحت این مجتمع یک هکتار است. این بازار چهار سوق دارد؛ فرش ایرانی، خشکبار ایرانی، صنایع دستی ایرانی و وسایل آنتیک و قدیمی ایرانی.

 همچنین بازار ایرانی مانند بازارهای قدیمی تالار آینه دارد. از سویی برای نخستین‌بار به‌جای کافی‌شاپ، در این بازار به رسم قدیم شربت‌خانه وجود دارد. دریاچه‌ای به وسعت 13 هزار مترمربع نیز از دیگر بخش‌های ایران‌مال است.

بزرگ‌ترین مرکز نمایشگاهی ایران در ایران‌مال واقع شده که 40 هزار مترمربع است. نمازخانه‌ها و مسجد جامع، امکانات بانکی، شهربازی سرپوشیده 10 هزار مترمربعی و سرای سالمندان با ظرفیت 300 نفر از دیگر امکانات ایران‌مال محسوب می‌شود.

فاز اول آن شامل یک هتل پنج‌ستاره پلاس با 400 اتاق و امکانات بالاست که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. سایر بخش‌های فاز اول نیز سه تا شش ماه آینده افتتاح خواهند شد. مالکیت این مجتمع در اختیار بانک آینده است که با مجوز بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تأسیس شده است.

در همین رابطه