رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

جلال‌پور:‌ ایران به سمت توسعه بخش‌خصوصی گام برداشته است

رئیس اتاق اقتصاد کرواسی با رئیس اتاق ایران دیدار کرد

رئیس اتاق ایران: پس از برجام تا امروز 200 هیات تجاری از کشورهای مختلف به ایران آمده اند که 60 درصد آنها اروپایی، 30 درصد آسیایی و 10 درصد آمریکای جنوبی و آفریقایی بودند.

29 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1331
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق ایران:  پس از برجام تا امروز 200 هیات تجاری از کشورهای مختلف به ایران آمده اند که 60 درصد آنها اروپایی، 30 درصد آسیایی و 10 درصد آمریکای جنوبی و آفریقایی بودند.

عکس: اشکان روزرخ

عصر روز چهارشنبه پس از همایش تجاری ایران و کرواسی که با حضور رئیس جمهور این کشور در محل اتاق ایران برگزار شد؛ رئیس اتاق اقتصاد کرواسی با رئیس اتاق ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، محسن جلال پور رئیس اتاق ایران با تاکید بر اهمیت نقش اتاق های بازرگانی دو کشور در گسترش همکاری های اقتصادی فی مابین اظهار داشت: اگر اتاق های بازرگانی پیگیر فعالیت های انجام شده در هیات های تجاری باشند، به نتایج خوبی از اعزام هیات های تجاری خواهیم رسید.

جلال پور ادامه داد: پس از برجام تا امروز 200 هیات تجاری از کشورهای مختلف به ایران آمده اند که 60 درصد آنها اروپایی، 30 درصد آسیایی و 10 درصد آمریکای جنوبی و آفریقایی بودند.

رئیس اتاق ایران توصیه کرد: به ایران فقط به دوران پس از تحریم نگاه نکنید بلکه ایران وارد دوران جدید اقتصادی شده و تمرکز خود را از اقتصاد دولتی و نفتی برداشته و به سمت توسعه بخش‌خصوصی گام برداشته است.

وی افزود: ایران پایگاه خوبی در منطقه پرجمعیت و ثروتمند برای کرواسی خواهد بود و آماده است که امکانات جدید خود را با کشورهای منطقه بالکان خصوصا کرواسی تقسیم کند چون یک کشور آرمان گرا و با استقلال کامل است.

جلال پور ادامه داد: تجربه 38 سال پس از انقلاب نشان داده است روابط ایران با قدرت های اروپایی در فراز و فرود بوده است در حالی که  تجار و فعالان اقتصادی ایران ترجیح می دهند با شرکای تجاری خود در یک شیب ثابت جلو بروند که یکی از این کشورها کرواسی است.

حمایت از تجار وظیفه اتاق‌های بازرگانی

بوریلوویچ رئیس اتاق اقتصاد کرواسی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت روسای جمهور ایران و کرواسی برای برگزاری همایش تجاری دو کشور اظهار داشت: از ارگان های سیاسی انتظار می رود که راه را برای تجار و بازرگانان باز کنند و از اتاق های بازرگانی دو کشور و بخش خصوصی انتظار می رود که به این راه ادامه دهند.

بوریلوویچ گفت: ایران در زمینه اقتصادی از امتیاز خاصی برخوردار است ولی در سالهای اخیر به دلایل تحریم ها بخشی از روابط تجاری خود را با ایران از دست داده ایم که امیدوارم دیدار امروز نقطه عطفی برای شروع همکاری های اقتصادی دو کشور باشد.

رئیس اتاق اقتصاد کرواسی ضمن معرفی این اتاق تصریح کرد: اتاق بازرگانی کرواسی با 144 سال قدمت و 120 هزار نفر عضو پشتیبان و حمایت کننده تجار و بازرگانان کروات برای ورود به بازار های بین المللی خصوصا بازار ایران تلاش می‌کند و به همین شکل از شرکت های ایرانی دعوت به همکاری و سرمایه گذاری مشترک میکند.

وی برگزاری همایش تجاری دو کشور را کمک کننده و یاری دهنده تجار و بازرگانان دو کشور دانست و گفت: اتاق های بازرگانی وظیفه سنگین پشتیبانی و حمایت از فعالان اقتصادی را به دوش دارند.

همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط

در ادامه این دیدار، فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق ایران نیز اظهار داشت: اتاق ایران میزبان هیات‌های تجاری زیادی در ماه‌های گذشته بوده است ولی کشورهای اروپایی به دنبال مشتریان قدیمی و دولتی خود هستند و الان زمان خوبی برای شرکت‌های کوچک و متوسط ایران و کرواسی است که از این فرصت بوجود آمده استفاده کنند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران وجود علاقه و نشاط بین تجار دو کشور را از دلایل توسعه همکاری های اقتصادی بین بنگاه‌های کوچک و متوسط عنوان کرد.

وی توصیه کرد: علاوه بر زمینه های همکاری معمول بین دو کشور، می توانیم حوزه های انتقال تکنولوژی در بازار ایران و منطقه را هم مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.

شریف ادامه داد: می توان بخشی از سرمایه گذاری ها در ایران، بخش دیگر در کرواسی و هر جا اکوسیستم مناسبی برای اقتصاد مربوطه وجود دارد، سرمایه گذاری انجام داد.

سرمایه‌گذاری های مشترک

در این دیدار وزیر اقتصاد کرواسی نیز گفت: یکی از دلایل سفر ما به ایران شناخت نیاز تکنولوژی این کشور به دلیل تحریم های اخیر بوده است. البته در زمینه سرمایه گذاری های مشترک، مکمل یکدیگر خواهیم بود.
وی با اشاره به بازدید از کارخانه ایران خودرو گفت: بازدید از صنایع خودروسازی ایران به ما نشان داد که به چه اندازه پایه تکنولوژی ایران بالا است و اینکه چه توانمندی ها و ظرفیت هایی وجود دارد.
وزیر اقتصاد کرواسی ادامه داد: بزرگی کشور ایران و جمعیت این بازار برای ما اهمیت فراوان دارد و یک فرصت برای ما است. نگاه ما به ایران به عنوان یک بازار فروش کالا نیست بلکه به نگاه سرمایه گذاری و همکاری های مشترک به ایران آمده ایم.
وی در پایان خواستار همکاری و مساعدت اتاق ایران در ارائه اطلاعات تجاری و اقتصادی و همچنین ارائه قوانین و مقررات سرمایه گذاری به فعالان اقتصادی کرواسی شد.

در همین رابطه