رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان

باور واقعی برای نجات کشور از طریق صادرات وجود ندارد

رئیس اتاق کرمان معتقد است باور واقعی برای نجات کشور از طریق توسعه صادرات غیرنفتی، وجود ندارد و بی توجهی به این مهم ادامه رکود را در پی خواهد داشت.

16 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13358
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق کرمان معتقد است باور واقعی برای نجات کشور از طریق توسعه صادرات غیرنفتی، وجود ندارد و بی توجهی به این مهم ادامه رکود را در پی خواهد داشت.

سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان- عکس: محمد علیمهدی

سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست فعالان اقتصادی با رئیس فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی در کرمان گفت: برخی تصمیم‌ها یک شبه و ناگهانی، مانند تصمیم بانک مرکزی در پیمان سپاری ارزی بدون بررسی تبعات آن، صادرات را دچار مشکل کرده است. وی گفت: اگر این اقدامات بدون بررسی، بی اطلاعی‌ها و تصمیمات مقطعی برطرف نشود نمی‌توان انتظار توسعه صادرات را داشت.

طبیب‌زاده، با طرح این سئوال که آیا با صدور بخشنامه‌های متعدد می‌توان صادرات را توسعه داد، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط صادرات آنقدر سخت شده که فعالان اقتصادی استان کرمان حاضرند یک محموله صادراتی را آماده و بازار فروش آن را نیز اعلام کنند و دست اندرکاران تصمیم‌گیر در بخش صادرات کشور این محموله را صادر کنند و پولش را برگردانند.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری هزار و 300 میلیارد تومان برای مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده است، گفت: اگر چه استان کرمان باید سهم قابل توجهی از این بودجه را داشته باشد اما سازمان توسعه تجارت ایران هنوز نمی داند در این زمینه باید چگونه اقدام کند. وی در ادامه با تاکید براینکه سال 97 باید سال جهش صادرات در استان کرمان باشد، بیان کرد: استان با یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات، پتانسیل های بسیاری در این زمینه دارد اما سالهاست که اقلام صادراتی، ارزش‌افزوده کالاها و محصولات، صادرکننندگان و بازارها تغییر نکرده و بیشتر صادرکنندگان محصولات خام را به کشورهای مشخصی صادر می‌کنند.

بخشنامه ارزی، صادرات را دچار مشکل کرده است

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان گفت: بخشنامه ارزی 21 فروردین 97 در رابطه با افزایش نرخ ارز و تصمیمات دولت و بانک مرکزی در این خصوص، بیشترین آسیب را به صادرات وارد کرده و واردات کمتر دچار مشکل شده است. جلیل کاربخش به درخواست های فعالان اقتصادی از فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: فراکسیون، اجرای ماده های 1 و 3 قانون بهبود محیط کسب و کار که طبق آن باید نظر بخش خصوصی در تعیین آئین نامه ها و بخشنامه ها لحاظ شود، پیگیری کند زیرا در خصوص بخشنامه ارزی این نظرخواهی صورت نگرفت.

وی تصریح کرد: همچنین در حالی که طبق قانون، رعایت نرخ ارز شناور مدیریت شده ضروری است اما اکنون نظام تک نرخی تکلیف شده که مخالف قوانین بالادستی کشور است. کاربخش تصریح کرد: در حالی که از فروردین ماه امسال تاکنون قیمت نهاده‌های کشاورزی 25 تا 30 درصد افزایش داشته و اگر قرار باشد ارز 4 هزار و 200 تومانی برگشت داده شود، آسیب زیادی به صادرکنندگان وارد می شود.

وی در مورد محصول پسته، به عنوان اصلی ترین محصول صادراتی استان کرمان بیان کرد: به دلیل گرمای بیش از حد در فروردین ماه سال جاری، رشد زایشی پسته متوقف شده و این اتفاق باعث از بین رفتن پسته امسال و سال آینده، تقریبا در همه استان خواهد شد. رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان ادامه داد: در چنین شرایطی باید به بیمه محصولات کشاورزی بیشتر توجه شود زیرا تاکنون توازن لازم بین پرداخت غرامت و خسارت های وارد شده به باغات وجود نداشته است.

راه اندازی دفاتر بازاریابی در کشورهای هدف

در ادامه این نشست، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان به پتانسیل صادراتی بنگاه‌های گوچک و متوسط در استان اشاره کرد و گفت: به دلایل مختلف امکان صادرات برای این بنگاه‌ها وجود ندارد که مشکل اصلی آنها بازار و بازاریابی است.

عباس جبالبارزی تصریح کرد: بازار داخل به دلیل ایجاد ظرفیت بیشتر از تقاضا، اشباع شده و تنها راه نجات تولید صادرات است. وی به برخی موانع پیش روی بنگاه‌ها که خود در ایجاد آنها دخیل نیستند، اشاره و بیان کرد: نداشتن ساختار صادراتی بنگاه‌ها و آموزش ندیدن آنها در این رابطه، نداشتن توان مالی، نداشتن استانداردها و تاییدیه های لازم، تعریف نشدن بازارهای هدف برای این بنگاه‌ها، نبود بسته بندی صحیح، رقابتی نبودن قیمت تمام شده، نبودن دفاتر بازاریابی و صادراتی اختصاصی، عدم ارائه تسهیلات ارزان با بازپرداخت طولانی مدت، از جمله این مشکلات است.

 

جبالبارزی، پیشنهاد راه‌اندازی دفاتر سازمان توسعه تجارت ایران در شهرستان‌ها برای کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط را مطرح و اظهار کرد: همچنین ایجاد فروشگاه‌های بزرگ در خارج از کشور برای برخی محصولات مصارف عام می‌تواند به فروش کالاهای تولیدی کمک کند.

نرخ جدید ارز رانت و فساد به وجود می آورد

رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: هیچ برنامه مشخصی برای قیمت ارز در طول 50 سال گذشته در کشور وجود نداشته که به موجب آن، صادرات بدون تبعات افزایش یابد.

آرش علوی با اشاره به اینکه با تغییرات نرخ ارز، بازار راه خود را پیدا خواهد کرد، گفت: انتظار ما از مجلس شورای اسلامی این است که در خصوص بعضی تصمیمات دولت موضع گیری کند تا به صادرات آسیب وارد نشود. وی ادامه داد: نرخ جدید ارز باعث توقف صادرات شده و مسئولان دولتی باید بدانند این نرخ ارز رانت و در نتیجه فساد را به وجود می آورد.

دولت تکلیف ارز را روشن کند

رئیس فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن دغدغه های فعالان اقتصادی گفت: اتاق کرمان و فعالان اقتصادی استان کرمان خلاقانه، با ابتکار عمل و واقع بینانه‌تر در صحنه صادرات کشور حضور دارند که از آنها قدردانی می کنیم.

حسین امیری، اظهار کرد: تولید و صادرات ابرچالش فضای کسب و کار است که برای حل مشکل اشتغال در کشور باید به فکر توسعه و رونق صادرات غیرنفتی باشیم.

وی با بیان اینکه فراکسیون ها پل ارتباطی بین مردم و دولت ها هستند و نقش نظارتی دارند، تصریح کرد: ارتباط بسیار خوبی بین مجلس و اتاق ایران وجود دارد و همواره سعی می شود مشکلات بخش خصوصی پیگیری و برطرف شود.

 امیری با تاکید بر اینکه همواره از صادرکنندگان حمایت می کنیم، بیان کرد: دولت باید تکلیف ارز را در چارچوب اقتصاد مقاومتی و تسهیل صادرات روشن کند. برای ساماندهی و حل مشکلات اساسی صادرات کشور، این فراکسیون با حضور مسئولان دولتی ازجمله معاون اول رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه می‌دهد.

موضوعات :
در همین رابطه