رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

سفیر ایران در سنگاپور در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران خبر داد

قول نخست وزیر سنگاپور برای رفع موانع بانکی ایران

انصاری تاکید می‌کند: شاهد گردهمایی بی‌نظیری در فدراسیون تجارت سنگاپور بودیم، بیش از ۱۵۵ مدیر از شرکت‌های بزرگ و برخی از بانک‌ها در آن حضور داشتند. به این نتیجه رسیدیم که راه تبادل تجاری بیش از هر زمان دیگری هموار شده است.

31 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1339
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
انصاری تاکید می‌کند: شاهد گردهمایی بی‌نظیری در فدراسیون تجارت سنگاپور بودیم، بیش از ۱۵۵ مدیر از شرکت‌های بزرگ و برخی از بانک‌ها در آن حضور داشتند. به این نتیجه رسیدیم که راه تبادل تجاری بیش از هر زمان دیگری هموار شده است.

جواد انصاری، سفیر ایران در سنگاپور

جواد انصاری، سفیر ایران در سنگاپور با اشاره به چهار دهه تاریخ روابط ایران و سنگاپور به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید:«روابط ایران و سنگاپور تاریخ ۴۰ ساله دارد. اما با اطمینان می‌توانم بگویم در دو سال اخیر بعد از دولت تدبیر در ایران روند رو به رشد چشمگیری را در روابط دو جانبه، سه‌جانبه و بین‌المللی شاهد هستیم. طی سه ‌چهار ماه اخیر هیئت‌های مختلفی که از دو کشور تبادل شده به خصوص در سطح وزیران، بسیار چشمگیر بوده است.»

او این‌ سفرها را چنین توضیح می‌دهد:«سفر وزیر صنعت و تجارت سنگاپور به تهران در رأس یک هیئت ۶۸ نفره، متشکل از ۸ شرکت بزرگ سنگاپوری از مهم‌ترین رخ‌دادهای ماه‌های اخیر بود. در تاریخ سنگاپور بی‌سابقه بوده است که چنین هیئتی به یک کشور خاورمیانه‌ای اعزام شود. بعد از آن سفر جناب آقای دکتر ظریف، وزیر امور خارجه را داشتیم که بازکننده راه برای انجام تبادلات تجاری، بازرگانی و اقتصادی بود. خیلی خوشحال هستیم از اینکه به فاصله‌ای بسیار نزدیک جناب آقای دکتر ربیعی در رأس هیئتی مرکب از روسای بزرگ‌ترین بنگاه‌های تجاری ایران و جناب آقای جلالپور رئیس محترم اتاق بازرگانی و سایر مسئولین بازرگانی ایران اینجا بودند.»

انصاری، درباره رخ‌دادها و دستاوردهای ملاقات‌های چند روز اخیر مقامات ایران و سنگاپور می‌گوید:«علاوه بر ملاقات‌های سیاسی که با وزیر نیروی انسانی، وزیر خارجه و دفاع، و معاون نخست وزیر که اینجا داشتند،  امروز شاهد گردهمایی بی‌نظیری در محل فدراسیون تجارت سنگاپور بودیم، بیش از ۱۵۵ مدیر از شرکت‌های بزرگ و برخی از بانک‌ها در آن حضور داشتند. تعدادی از مشاورین دولت، وزارت خارجه و فرستاده ویژه دولت سنگاپور در خاورمیانه شرکت کرده بودند.از شرکت این همه مدیر، سرمایه‌گذار و سوالاتی که کردند، استقبال کم‌نظیری که از مسئولین محترم شد به این نتیجه رسیدیم که راه تبادل تجاری بیش از هر زمان دیگری هموار شده است. موافقت‌نامه‌ای اینجا از سوی شرکت پتروشیمی تاپیکو با شرکت سنگاپوری امضا شد. بسیاری از حاضرین پیشنهادهایی برای انجام معاهدات داشتند و حتی در صدد تعیین وقت و تاریخ برای سفر به ایران و مذاکره با شرکت‌های همتایشان بودند. من به یکی از دوستان گفتم جیب‌های ما دیگر جایی برای کارت‌های ویزیتی که به ما دادند، ندارد.»

سفیر ایران در سنگاپور ادامه می‌دهد:«امیدوارم با خدماتی که سفارت طی این چند روز ارائه کرد، با همه محدودیت‌هایی که داشتیم، بتوانیم قدم بعدی را با دستیابی به نتایج ملموس‌تر برداریم. به خصوص در زمینه بانکی. دیروز قول برداشته شدن موانع بانکی توسط معاون نخست‌وزیر داده شد و رئیس بانک DVSسنگاپور از بزرگترین بانک‌های سنگاپور هم به زودی عازم تهران است. هم‌چنین همانطور که معاون نخست‌وزیر و رئیس بانک مرکزی سنگاپور که وزیر اقتصاد و دارایی هم هست، اشاره کردند، در صدد دعوت از جناب آقای دکتر سیف هستند. امیدواریم به زودی زود و با آمدن هیئت بانک مرکزی به طور کلی موانع بانکی با سنگاپور برداشته شود.»

او در انتها درباره اهمیت اقتصادی سنگاپور و رابطه با این کشور به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید:«ناگفته نماند که سنگاپور یکی از قطب‌های پولی و بانکی دنیا در شرق آسیاست. در تعیین نرخ ارز نقش دارد و با این که منابع نفتی ندارد، اما در تعیین قیمت نفت بسیار موثر است.»

در همین رابطه