رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در همایش تجاری ایران و کرواسی صورت گرفت

طراحی نقشه راه توسعه روابط اقتصادی با کرواسی

در همایش تجاری ایران و کرواسی طراحی برنامه‌ها بر اساس روابط طولانی‌مدت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور مورد تأکید قرار گرفت. همچنین افزایش بیش از دو برابری سطح مناسبات بین ایران و کرواسی در طول دو سال گذشته از سوی رئیس اتاق ایران به عنوان یک موفقیت بزرگ مطرح شد.

19 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13396
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد، کارآفرینی و صنایع‌دستی کرواسی به همراه هیاتی اقتصادی به اتاق ایران آمد و با رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور دیدار کرد. در این نشست طراحی نقشه راهی برای توسعه روابط دو کشور از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک مورد تأکید قرار گرفت.

بر اساس آنچه در این همایش مطرح شد، طی دو سال گذشته و از زمان حضور رئیس‌جمهور کرواسی در ایران تحولات بسیاری در سطح مناسبات بین دو کشور ایجاد شده و تعداد قابل‌توجهی از پروژه‌هایی که تعریف شده بود به همت بخش خصوصی دو کشور اجرایی شده‌اند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این همایش با بیان این مطلب که رفتارهای سنجیده اقتصادی و سیاسی می‌تواند آینده کشورها را متحول سازد، گفت: از دو سال قبل تا کنون فصل جدیدی از تعاملات بین دو کشور ایران و کرواسی آغاز شده و اقدامات مؤثری برای توسعه روابط بین دو کشور صورت گرفته است. در این بین تبادل هیات‌ها و ایجاد کمیسیون مشترک ایران و کرواسی به عنوان دو اقدام مهم مطرح هستند.

بر اساس اظهارات وی ایران و کرواسی از شرایط جغرافیایی ممتازی برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک و حضور در کشورهای ثالث منطقه برخوردار هستند.

شافعی اظهار امیدواری کرد که نمایشگاه‌های اختصاصی از تولیدات دو کشور در تهران و زاگرب پایتخت کرواسی برگزار شود تا فعالان اقتصادی بتوانند از این موقعیت برای عرضه توانمندی‌های خود بهره ببرند.

رئیس اتاق ایران، خدمات فنی و مهندسی، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی، فرش و منسوجات، ساختمان، فناوری و مخابرات را از جمله زمینه‌های مساعد برای همکاری بین دو کشور عنوان کرد و افزود: اتاق ایران برای همکاری با بخش خصوصی کرواسی برنامه‌ریزی کرده و سعی دارد بر اساس همین برنامه‌ها قدم بردارد.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات بانکی که طی سفر معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد کرواسی به ایران با نمایندگان بانکی ایران انجام شده است، گفت: خوشبختانه این مذاکرات در سطح خوبی انجام شده و بسیار امیدوارکننده است.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران، کشور را شاهراه ترانزیت منطقه خواند و با توجه به همسایگی آن با بازار 450 میلیون نفری اطراف ایران، گفت: ظرفیت‌ها و موقعیت مناسب ایران غیرقابل‌انکار است. در این شرایط باید نگاه کلانی به روابط دو کشور برای طولانی‌مدت از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشیم.

وجود زمینه‌های متنوع برای همکاری ایران و کرواسی

در ادامه اینا بارباریچ، نایب‌رئیس اتاق اقتصاد کرواسی با تأکید بر جایگاه اتاق‌ها در توسعه روابط دو کشور تصریح کرد: اتاق‌ها می‌توانند امکاناتی را برای توسعه سطح روابط دو کشور فراهم کنند. در این شرایط متناسب با نوع روابطی که وجود دارد، سخن گفتن از فواصل جغرافیایی بین ایران و کرواسی بی‌معناست.

وی ادامه داد: ایران فرصت‌های مختلفی دارد که می‌توان با استفاده از آنها سطح روابط دو کشور را گسترش داد. این موقعیت‌ها شامل راه و ترابری، انرژی، سلامت و غیره می‌شود.

کلیه سیاست‌های اتاق ایران مورد تأیید دولت است

محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران تلفیق تجارت و سرمایه‌گذاری را نگاهی بسیار مهم ارزیابی کرد و تأکید کرد: کلیه سیاست‌های اتاق ایران مورد تأیید دولت، وزارت اقتصاد و به ویژه سازمان سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده روابط بانکی بین یکی از بانک‌های کرواسی با بانک‌های ایرانی آغاز می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد کشور در بخش دیگری از سخنان خود به پیام مهم سفر هیات کرواسی به ایران در این برهه مهم و حساس برای ایران، اشاره کرد و گفت: این سفر بیانگر اهمیت توسعه روابط اقتصادی اروپا با ایران است و اینکه کشور کرواسی نگاه ویژه‌ای به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران دارد.

این مقام مسئول با نگاهی به حجم مبادلات دو کشور طی چند سال گشته تصریح کرد: سال 2000 میزان مبادلات دو کشور در حدود 300 میلیون دلار بود که در ادامه بنابه شرایطی، این میزان به شدت کاهش یافت. در حال حاضر با احتساب تجارت نفتی ایران با کرواسی سطح مناسبات دو کشور حدود 100 میلیون دلار برآورد می‌شود. البته تراز تجاری دو کشور به غیر از نفت در حدود 54 میلیون دلار به نفع کرواسی است.

خزاعی همچنین از لازم‌الاجرا بودن موافقت‌نامه اجتناب از دریافت مالیات مضاعف بین ایران و کرواسی خبر داد و تشریح کرد: موافقت‌نامه تشویق متقابل از سرمایه‌گذاری در دو کشور ره زودی نهایی می‌شود. از سوی دیگر موافقت‌نامه همکاری‌های گمرکی بین دو کشور نیز به اصلاحاتی نیاز دارد که به زودی انجام خواهد شد.

تقویت روابط ایران و کرواسی به صورت خاص دنبال شود

مارتینا دالیچ، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد کرواسی از برنامه این کشور برای تقویت مناسبات دو کشور در چارچوب روابط سیاسی موجود سخن گفت و تأکید کرد: تقویت روابط ایران و کرواسی باید به صورت خاص و ویژه دنبال شود. متأسفانه با وجود اینکه حوزه‌های همکاری بسیار متنوع و گسترده است، حجم روابط دو کشور در سطح رضایت بخشی نیست.

وی از نهایی شدن چندین پروژه و قرارداد بین بخش خصوصی دو کشور خیر داد و افزود: معتقدم این نشست‌ها و همایش‌ها می‌تواند در راستای ایجاد همکاری‌های نزدیک‌تر بخش‌های خصوصی دو کشور مؤثر باشد.

دالیچ همچنین از لزوم احیا و گسترش روابط بانکی سخن گفت و تأکید کرد: بانک مرکزی کرواسی از بانک‌های تجاری خواسته هرچه سریع‌تر مسائل و مشکلات حقوقی موجود را در ارتباط با ایران حل کنند.

وزیر اقتصاد کرواسی معتقد است بانک‌های تجاری می‌توانند برای حل این مسائل راه‌حل ارائه دهند و فرصت‌های کسب‌وکار را پیدا کنند.

موضوعات :
در همین رابطه