رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان

بانک‌ها، سند ثبت اختراع را به عنوان وثیقه بپذیرند

رئیس اتاق کرمان معتقد است: نجات اقتصاد استان از بحران کم آبی و سایر محدودیت ها با توان و کفایت فرهیختگان، مخترعان و مکتشفان محقق می شود.

22 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13443
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان با تاکید بر ارزش گذاری مادی اختراعات گفت: هنگامی که فردی همه دارایی خود را هزینه می کند تا اختراعی را انجام و آن را به ثبت برساند، باید حاصل کارش ارزش مادی داشته باشد.

سیدمهدی طبیب زاده در کارگاه آموزشی «ثبت اختراع، حقوق مالکیت فکری و روند داوری و ارزیابی اختراع» افزود: با توجه به اینکه انجام بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی بدون دریافت تسهیلات مالی امکان پذیر نیست بنابراین سند ثبت اختراع باید در بانک ها حداقل به عنوان وثیقه، مورد پذیرش قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متحول شده و اتفاقات جدی روی داده است، ادامه داد: رشد پدیده‌های جدید و کسب و کارهای نوین با عدم دخالت حاکمیت در اینگونه فعالیت‌ها اتفاق می‌افتد و حاکمیت و دولت باید فضا را برای فعالیت های بیشتر این گروه‌ها فراهم کنند.

طبیب‌زاده، ضمن بیان اینکه اتاق کرمان در این مسیر همراه مخترعان و مکتشفان خواهد بود، اظهار کرد: امیدواریم این افراد فعالیت های اقتصادی خود را آغاز کنند و به عضویت اتاق کرمان درآیند.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: نجات اقتصاد استان از بحران کم آبی و سایر محدودیت ها با توان و کفایت فرهیختگان، مخترعان و مکتشفان محقق می شود.

در ادامه این کارگاه آموزشی رئیس اداره ثبت اختراعات کشور با تاکید بر اینکه باید به حقوق مالکانه افراد (مالکیت‌های مادی و معنوی) احترام بگذاریم، گفت: همچنین نگاه و رویکرد بخش خصوصی باید تغییر یابد زیرا در حال حاضر این نگاه به سمت خلق تکنولوژی و رویکرد فناورانه نیست. مهرداد الیاسی افزود: در این رابطه به ساختارهای صحیح و  بلندنظرانه نیاز داریم و اگر بخش خصوصی رشد یابد می تواند به انتقال تکنولوژی کمک بسیاری انجام دهد.

وی ادامه داد: هنوز یک شرکت خصوصی بزرگ در کشور نداریم و به همین دلیل ایران در 500 برند برتر دنیا جایگاهی ندارد. الیاسی، با اشاره به اینکه استارت‌آپ‌ها می توانند بسیار کارگشا و تاثیرگذار باشند، بیان کرد: بخش خصوصی باید در بسیاری از تصمیم گیری های کشور دخالت و نظر داشته باشد اما متاسفانه بسیاری از ساختارها در دست دولت است که کارآمدی لازم را ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اختراعات باید در بین دانش آموزان مطرح شود، گفت: در این زمینه تلاش و پیگیری های بسیاری انجام شد اما نتیجه‌ای به دست نیامد و به همین دلیل از پارک های علم و فناوری و اتاق های بازرگانی درخواست داریم به ایجاد تفکر خلاقیتی در مدارس کمک کنند.

در این کارگاه آموزشی مواردی مانند آشنایی با کلیات مالکیت معنوی، مدارک لازم برای ثبت اختراع، چگونگی تهیه و مستندسازی مدارک اختراع، حقوق دارنده حق اختراع، نقض حق اختراع، فرآیند ثبت اختراع در ایران، بررسی چند نمونه اختراع خارجی و چگونگی نحوه طبقه بندی اختراع مطرح شد.

موضوعات :
در همین رابطه