رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بندرعباس در همایش شناخت بازارهای آفریقای جنوبی

گسترش تجارت با آفریقا نیازمند مدیریت قوی در بخش صادرات است

محمدامین صباغی زاده، رئیس اتاق بندرعباس می گوید استان هرمزگان دروزاه طلایی اقتصاد ایران است.گسترش مراودات تجاری هرمزگان با کشورهای اروپایی و آفریقا نیازمند مدیریت قوی و منسجم در بخش صادرات است.

23 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13453
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محمدامین صباغی زاده، رئیس اتاق بندرعباس می گوید استان هرمزگان دروزاه طلایی اقتصاد ایران است.گسترش مراودات تجاری هرمزگان با کشورهای اروپایی و آفریقا نیازمند مدیریت قوی و منسجم در بخش صادرات است.

محمدامین صباغی زاده-رئیس اتاق بندرعباس

همایش شناخت بازارهای اقتصادی و سرمایه گذاری آفریقای جنوبی و کنیا با حضور رایزن اقتصادی ایران در کشور کنیا، دبیر میز آفریقای جنوبی و رئیس گروه آفریقا در محل اتاق بندرعباس برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در این همایش با بیان اینکه استان هرمزگان دروزاه طلایی اقتصاد ایران است، گفت: خوشبختانه طی سال گذشته و امسال شاهد ورود رایزنان اقتصادی کشورهای مهم و کلیدی به استان هرمزگان بوده ایم. می توانیم با مدیریت قوی در بخش صادرات، تبادلات بسیار بالایی با کشورهای کنیا و آفریقای جنوبی داشته باشیم.

محمدامین صباغی زاده ادامه داد: جای خالی استان هرمزگان در مراودات تجاری با این دو کشور خالی است و امید است با یک برنامه ریزی منسجم بتوانیم استانمان را به شاخ آفریقا وصل کنیم.

افزایش ارتباط ایران با کنیا نیازمند حذف کشورهای واسطه ‌است

رایزن اقتصادی ایران در کنیا در این همایش گفت: افزایش ارتباطات اقتصادی و بازرگانی ایران با کنیا در گام نخست نیازمند حذف کشورهایی است که نقش واسطه‌گری دارند. نداشتن شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری متقابل و مشکلات بانکی از جمله موانع پیش روی گسترش روابط اقتصادی ایران و کنیا است.

مرتضی دیلان عمده اقلام وارداتی به کنیا را ماشین آلات، تجهیزات الکتریکی و قطعات و ماشین آلات صنعتی، دیگ های بخار، روغن های معدنی و قیر و عمده اقلام صادراتی این کشور به جهان را چای و قهوه عنوان کرد.

دیلان افزود: کنیا دروازه ورودی آفریقا از طریق بندر مومباسا است زیرا این بندر مرکز ترانزیت کالا به شرق آفریقا است و به تمام محصولات ما نیاز دارد. کنیا سومین مقصد صادراتی ایران است و می توان با یک برنامه ریزی دقیق شاهد صادرات بیش از 500 میلیون دلاری از استان باشیم.

سهم مبادلات تجاری ایران با آفریقای جنوبی قابل قبول نیست

در ادامه دبیر میز آفریقای جنوبی و رئیس گروه آفریقا گفت: ظرفیت‌های صادراتی ایران به آفریقای جنوبی بسیار بیشتر از ارقام کنونی است. باید با فراهم کردن زیرساخت های تجارت بین دو کشور از قبیل روابط بانکی، خط کشتیرانی، پرواز مستقیم و بازاریابی محصولات ایرانی به سرعت صادرات به این کشور را افزایش داد.

باقری مهم ترین اقلام صادراتی ایران به آفریقای جنوبی را شامل محصولات پتروشیمی، قیر، نفت، کاشی و سرامیک، خرما، ترانسفورماتور برق، انواع کف ‌پوشها و فرش دستبافت، پسته و روغن صنعتی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی آفریقای جنوبی علاقه زیادی برای همکاری با طرف‌ ایرانی و توسعه و تقویت روابط اقتصادی دارد و در کشور ما بستر خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در آفریقای جنوبی فراهم است. امید است با رایزنی های صورت گرفته شاهد افزایش حجم تجارت بین دو کشور باشیم.

در همین رابطه