رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

برجام؛ موضوع نشست غیرعلنی امروز مجلس

در نشست غیرعلنی مجلس با حضور ظریف چه گذشت؟

امروز نشست غیرعلنی مجلس با حضور محمدجواد ظرف، وزیر امور خارجه کشور با محوریت مذاکرات با 5 کشور در زمینه ادامه برجام تشکیل شد.

30 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13561
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
امروز نشست غیرعلنی مجلس با حضور محمدجواد ظرف، وزیر امور خارجه کشور با محوریت مذاکرات با 5 کشور در زمینه ادامه برجام تشکیل شد.

سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس، عکس: مهر - محمد رضا عباسی

امروز نشست غیرعلنی مجلس با حضور محمدجواد ظرف، وزیر امور خارجه کشور با محوریت مذاکرات با 5 کشور در زمینه ادامه برجام تشکیل شد. در این جلسه ظریف و عراقچی درباره چند و چون مذاکره با اروپایی‌ها و تضامینی که باید بعد از خروج آمریکا از برجام گرفته شود، سخن گفتند.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس پس از این نشست گزارشی از این جلسه غیرعلنی که وزیر اقتصاد و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در آن حضور داشتند، ارائه داد.

او خواست نمایندگان مجلس را حفظ منافع ملی و ایستادگی برای مواضع مردم و توصیه‌های مقام معظم رهبری عنوان کرد.

به گفته این نماینده مردم تهران در مجلس، لایحه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم یکی از مباحث مطرح شده در این نشست بوده است. او توضیح داد: موضوعی که در این زمینه مطرح شد این بود که آیا این لوایح ما را به FATF می‌رساند یا خیر. شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی معتقد است این لوایح ارتباطی با FATF ندارد و از FATF جداست.

ظریف در این نشست به بیان چالش‌های پیش ‌روی اجرای برجام پرداخت و خواستار رأی مثبت نمایندگان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی تأمین مالی تروریسم شد.

همچنین به گفته محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس ظریف در این نشست درباره آینده برجام بعد از خروج آمریکایی‌ها توضیحاتی ارائه داد مبنی بر اینکه چقدر اروپایی‌ها می‌توانند مقابل آمریکا مقاومت کنند و مطالبات ایران را پاسخ دهند.

در این جلسه وزیر خارجه ایران تعهدات اروپایی‌ها در برجام و مطالبات ایران را توضیح داد و برجام را مانند بیماری در حال مرگ دانست که در آی‌سی‌یو و شرایط سختی قرار دارد.

به گفته نماینده مردم جهرم در مجلس، ظریف معتقد بود با خروج آمریکا از برجام، کار ایران راحت‌تر شده است.

کوچی با بیان اینکه باید صبر کنیم تا ببینیم اروپایی‌ها چقدر به تعهداتشان عمل می‌کنند و تضامین لازم را می‌دهند، گفت: هرچند هنوز این ابهام وجود دارد که آیا اروپایی‌ها می‌توانند در مقابل فشار آمریکایی‌ها مقاومت کنند یا خیر، زیرا سهامداران شرکت‌های اروپایی عمدتا آمریکایی‌ها هستند. یا اینکه آیا شرکت‌های بزرگ اروپایی خود را مقید به تبعیت از سیاست‌های دولتمردان اروپایی می‌دانند؟

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: اصل موضوع و چالش آن است که شرکت‌های خصوصی اروپایی چقدر حرف دولتشان را قبول دارند و بر اساس خواست آن‌ها عمل می‌کنند. چون یک بحث آن است که آن‌ها خود را خصوصی می‌دانند و زیر بار حرف دولت اروپا نمی‌روند و با آمریکا همسو هستند.

کوچی ادامه داد: بحث دیگر آن است که آیا اروپایی‌ها توان مقابله و مقاومت با آمریکا را دارند یا خیر.  در هر صورت یک بسته اقتصادی تعریف شده که اگر اروپایی‌ها بتوانند مطالبات ما را پاسخگو باشند و تضامین لازم را هم بدهند، در چنین شرایطی امکان ادامه مذاکره آن‌هم بدون ورود به خطوط قرمز وجود دارد.

در همین رابطه