رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

محمدعلی محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران:

راه نرفته تا دست یافتن به بهره‌وری بسیار است

رئیس کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری: آمار نشان می‌دهد روند بهره‌وری نیروی کار کاملاً نامناسب است. البته آماری که سال گذشته سازمان ملی بهره‌وری اعلام کرد نشان می‌دهد شرایط نسبت به گذشته تا حدود بهتر شده‌است.

03 خرداد 1395
کد خبر : 1377
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بهره‌وری چند سالی است که مورد توجه دولت‌ها در ایران قرار گرفته‌است. از یکسو دولت سعی دارد فرهنگ بهره‌وری را ترویج بدهد و از سوی دیگر سازمان‌ها سعی دارد شاخص‌های خود را در این زمینه بهبود ببخشند. در همین راستا جشنواره ملی بهره‌وری هر سال با همراهی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن کشاورزی ایران برگزار می‌شود. محمدعلی محمدی رئیس کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری معتقد است روند بهره‌وری نیروی کار در حال حاضر کاملاً نامناسب است اما می‌توان امیدهایی به بهبود این شرایط داشت. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران معتقد است سازمان‌ها باید از پایین شروع به حذف قوانین اضافه کنند تا سطح بهره‌وری خود را افزایش بدهند.

در پیش‌بینی رشد اقتصادی سال 95، سهم بهره‌وری چقدر برآورد شده‌است؟

سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی امسال، 31درصد است. اینکه این میزانی که پیش‌بینی شده چقدر واقعی خواهد بود به رشد اقتصادی باز می‌گردد. به نظر من حرکت‌های خوبی در سطح ملی شروع شده که می‌تواند سهم بهره‌وری را نسبت به سال‌های گذشته افزایش بدهد. علت این است که برخی محدودیت‌ها که جلوی پای بنگاه‌ها قرار داشته‌است اکنون برداشته شده‌اند. به این ترتیب در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های بلااستفاده خود نهایتِ استفاده را ببرند که این مسئله به افزایش بهره‌وری آن‌ها کمک می‌کند.

برای افزایش بهره‌وری دولتی و سازمانی و کاهش بوروکراسی چه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته‌است؟

این نیازمند یک انقلاب در بخش دولت است که باید بسیاری از قوانین غیر ضروری را حذف کنند. این مسئله به همت و اراده بسیاری نیازمند است. به نظر من دولت به انجام این کار راغب است اما هنوز سازوکارهای این مسئله فراهم نشده‌است. دولت سعی دارد سازمان‌های اجرایی را به مرحله‌ای برساند که خودشان در این زمینه اقدام کنند. به نظر من این کار بسیار خوبی است. یعنی هر کدام از سازمان‌ها از پایین شروع کنند و قوانین زائد را حذف کنند یا به عبارتی سه قانون را حذف کنند و به جای آن یک قانون کارآمد بگذارند. به این ترتیب موانع قانون و مقرراتی با تشخیص خودِ سازمان‌ها صورت می‌گیرد.

به صورت کلی در ایران و در جهان، سهم زنان در بهره‌وری بیشتر است یا سهم مردان؟

از آنجا که در کشور ما خانم‌ها هنوز سهم واقعی و شایسته خودشان را در اقتصاد ندارند، طبیعتاً سهم آقایان در اقتصاد بیشتر است. در سطح جهان نیز واقعیت این است که دنیا در حال تغییر است؛ اقتصاد امروز مبتنی بر دانش شده‌است؛ لذا جنسیت به طور کلی بی‌معناست. توانمندی‌ها بر اساس دانش و مهارت تعیین می‌شود. نیروی فیزیکی یا قدرت فیزیکی جایی برای خود ندارد. به همین خاطر قدرت خانم‌ها با آقایان با رقابتی تنگاتنگ برابری می‌کند. مبنای شایستگی افراد فقط علم و مهارت آن‌هاست. اینکه چقدر آگاهی دارند و به موضوع مسلط هستند از درجه نخست اهمیت برخوردار است.

برآورد کلی شما از آخرین بهر‌وری نیروی کار چیست؟

آمار نشان می‌دهد روند بهره‌وری نیروی کار کاملاً نامناسب است. البته آماری که سال گذشته سازمان ملی بهره‌وری اعلام کرد نشان می‌دهد شرایط نسبت به گذشته تا حدود بهتر شده‌است. به نظر من هنوز راه نرفته بسیار داریم. ممکن است نقطه عطفی داشته‌ایم که اکنون از روند نزولی که پیش‌تر داشته باز می‌گردد اما هنوز روند صعودی قابل توجهی نداریم.

در همین رابطه